גם בקבינט הקורונה מסכימים: להיערך לביטול יתר הגבלות הקורונה בהתקיים שלושה תנאים

הקבינט המליץ לעקוב אחר שלושה משתנים: ירידה משמעותית במספר החולים החדשים היומי, ירידה במספר החולים המאושפזים, והיעדר עדות לווריאנט חדש שיכול לשנות את התמונה • קבינת המומחים לא ציין מספר חולים קשה חדשים או מספר מאושפזים שממנו יהיה ניתן להכריז כי הגל החמישי שכך

בדיקות קורונה בתל אביב / צילום: איל יצהר
בדיקות קורונה בתל אביב / צילום: איל יצהר

קבינט המומחים המייעץ לממשלה בנושא הקורונה, הסכים במפגשו אתמול (ד'), כי יש להיערך לשינוי מדיניות בתחום הקורונה עם שוך גל האומיקרון. אולם, הקבינט הדגיש כי יש לוודא היטב תחילה כי הגל אכן שוכך.

הקבינט המליץ לעקוב אחר שלושה משתנים: ירידה משמעותית במספר החולים החדשים היומי, ירידה במספר החולים המאושפזים, והיעדר עדות לווריאנט חדש שיכול לשנות את התמונה - ספציפית יש לוודא כי וריאנט BA.2, קרוב משפחה של אומיקרון המדבק ממנו וכבר החל להתפשט בעולם, אינו משנה את מגמת התחלואה. וריאנט זה כבר אחראי ל-20% מההדבקות בערים מסוימות.

קבינת המומחים לא ציין מספר חולים קשה חדשים או מספר מאושפזים שממנו יהיה ניתן להכריז כי הגל שכך, אלא השאיר החלטה זו בידי משרד הבריאות.

בתנאים הללו, שיש סבירות גבוהה שיתקיימו בשבועות הקרובים, מומלץ על הצעדים הבאים: הפסקת בדיקות סקר לרבות במוסדות החינוך, הפסקת בדיקות לנחשפים ללא תסמינים למעט קבוצות בסיכון גבוה ובני ביתם, אך המשך הנגשת בדיקות PCR בזמינות גבוהה ותרופות לקבוצות הסיכון. כמו כן מומלץ לבטל את התו הירוק למעט בבתי אבות, בתי חולים ומסגרות של אוכלוסיות בסיכון.

בקבינט מציינים כי ההמלצה מבוססת על נתון שפורסם על ידי משרד הבריאות, לפיו כעת זן הדלתא מהווה רק 1% מן ההדבקות, וניתן לאתרו בעיקר בקרב השבים מחו"ל.

הומלץ להמשיך לקיים ניטור בשדה התעופה ובגבולות, וכן לבחון אפשרות של בדיקות סקר קבוצות, כפי שמתקיימות בבריטניה. כמו כן הומלץ להמשיך לנטר את הביוב. כמו כן, אין כוונה לשנות את ההמלצה לעטות מסיכות בחללים סגורים בשלב זה (וזאת למרות שכרגע אין כמעט אכיפה בעניין).

המומחים מזהירים כי יש להיערך לאפשרות של הופעת וריאנט חדש, אפילו מדבק כמו או יותר מאומיקרון ואלים יותר ממנו. ישנו סיכון ממשי שאם יופיע זן שונה מאומיקרון, לא תהיה למחלימי אומיקרון הגנה טובה ממנו. לכן הומלץ לשדרג את מערכי הבדיקות והריצוף, ולשמר את מערכי התגובה, כמו מפקדת אלון.

יש להדגיש כי הקבינט ממליץ על צעדי ההקלה אך ורק אם התקיימות שלושה התנאים שתוארו לעיל.