ריקול לשני סוגי מוצרי אבקה לתינוקות של סימילאק: אלימנטום ו-HMF

בעקבות דיווחים מארה"ב על תינוק שנפטר ואשפוז שלושה תינוקות נוספים, אבוט ישראל אוספת מהמדפים את אבקת המזון לתינוקות Alimentum ואת אבקת Human Milk Fortifier של סימילאק, הנמכרות בבתי המרקחת • מהחברה נמסר כי אין מדובר במוצרי המדף הנפוצים אלא בתרכובות מזון מיוחדות לתינוקות הנמכרות רק ע"י רוקחים

סימילאק לתינוקות / צילום: תמר מצפי
סימילאק לתינוקות / צילום: תמר מצפי

בעקבות דיווחים על תינוק שמת בארה"ב ושלושה תינוקות נוספים שאושפזו בטקסס, באוהיו ובמינסוטה, אבוט ישראל מבצעת ריקול לשני מוצרים של חברת סימילאק. החברה אוספת מהמדפים את אבקת המזון לתינוקות Alimentum ואת אבקת Human Milk Fortifier, שתיהן יוצרו בסטורגיס שבמישיגן.

משרד הבריאות עדכן היום (א') על הקריאה להחזרת מוצרים של חברת אבוט, כשהוא מציין כי מדובר בתרכובות מזון מיוחדות לתינוקות הנמכרות רק על-ידי רוקחים, והמיועדות עבור מצבים רפואיים מיוחדים, כך שאין מדובר במוצרי המדף הנפוצים.

אבקת התינוקות Alimentum של סימילאק / צילום: יח''צ
 אבקת התינוקות Alimentum של סימילאק / צילום: יח''צ

הריקול בארה"ב החל עוד ביום חמישי, כאשר ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי) פרסם שהוא חוקר תלונות צרכנים על הזיהומים. שלושה מהזיהומים עליהם דווח בארה"ב מקורם מ-Cronobacter, חיידק שעלול לגרום לזיהומים קשים. הזיהום של התינוק השלישי שאושפז נבע מסלמונלה.

מחברת אבוט נמסר כי מדובר בכ-700 אריזות ברחבי הארץ בלבד, וכי "כאמצעי זהירות, ובתיאום עם שירות המזון הארצי של משרד הבריאות, חברת אבוט מבצעת איסוף וולונטרי של שני מוצרים אבקתיים בלבד Alimentum ו- Human Milk Fortifier מעשיר חלב אם הניתנים לשימוש בהמלצה ופיקוח של רופא ו/או דיאטן תזונאי.

מעשיר חלב אם של סימילאק Human Milk Fortifier / צילום: יח''צ
 מעשיר חלב אם של סימילאק Human Milk Fortifier / צילום: יח''צ

"מוצרים אלה מיוצרים במפעל Sturgis הנמצא במישיגן, ארה"ב. מהלך זה הוא בעקבות ארבע תלונות בודדות שהתקבלו מצרכנים בארה"ב שצרכו פורמולה אבקתית המיוצרת במפעל זה והקשורות ל-Cronobacter sakazakii או Salmonella Newport. למהלך הנוכחי אין כל קשר לשאר מוצרי התזונה של חברת אבוט המופצים בישראל ובכללם מוצרי סימילאק - המיוצרים במפעלים אחרים, והם בטוחים לשימוש.

"חברת אבוט מבצעת בדיקות איכות מקיפות על כל אצוות ייצור של תרכובות מזון לתינוקות, כולל בדיקות מיקרוביולוגיה בטרם שחרורם לשיווק. כל המוצרים שששווקו נמצאו שליליים לנוכחות Chronbacter sakazakii או Salmonella Newport בבדיקות שנערכו על-ידי היצרן לפני שחרורם מהמפעל. כמו כן, המוצרים נבדקו עם הגיעם לישראל על-פי דרישות החקיקה, ונמצאו שליליים להימצאות החיידקים עם הגעתם לשוק.

"במהלך בדיקות במפעל הייצור בארה"ב נמצאו עדויות של Cronobacter sakazakii באזורים שאינם באים במגע עם המוצר, ולא נמצאו עדויות ל-Salmonella Newport. החקירה הזו נמשכת.

"Cronobacter sakazakii הוא חיידק שבמקרים נדירים מסוימים עלול לגרום למחלות אצל תינוקות ומבוגרים. החיידק נמצא באופן טבעי בסביבה, כולל באדמה, במים, במזון וכמו כן על משטחים בתוך הבית, כולל משטחי הכנת מזון. החיידק עלול לגרום לחום, תזונה לקויה, בכי מוגזם, רמות אנרגיה נמוכות ותסמינים חמורים אחרים. חשוב לעקוב אחר ההוראות ההכנה שעל גבי אריזת התמ"ל כדי להבטיח הכנה, שימוש ואחסון נאותים של התמ"ל.

"שיווק המוצרים הרלוונטיים הופסק. חברת אבוט תפנה לבתי מרקחת ולבתי חולים על-מנת לאסוף את המוצרים. המוצרים שייאספו הם עד סוף שימוש 11 בספטמבר 2023".