הנדסאי אדריכלות מהגולן שדווקא הקורונה עזרה לו למצוא לקוחות חדשים, גם מהמרכז

ינון בן דוד, מתגורר במושב נטור שברמת הגולן, בן 37 • הנדסאי אדריכלות ובעלים של חברת סקוריה אדריכלות ועיצוב פנים • "הקורונה הגדילה משמעותית את תחום הבנייה בארץ. אנשים יותר משקיעים בבתים שלהם" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

ינון בן דוד, אדריכל ובעלים של חברת סקוריה אדריכלות ועיצוב פנים / צילום: נתנאל ישראל
ינון בן דוד, אדריכל ובעלים של חברת סקוריה אדריכלות ועיצוב פנים / צילום: נתנאל ישראל

עוד מילדות ינון בן דוד מגדיר את עצמו כאיש של "ידיים". הוא עבד בשני משרדי אדריכלות, וכאשר החליט להתקדם, המשרדים המשיכו לספק לו עבודה בתור פרילנסר. הבית הראשון שהוא תכנן ובנה היה של אחיו, שגם הוא גר ברמת הגולן. התכנון הייחודי, השימוש בחומרים והאדריכלות יוצאת הדופן שמשתלבת עם המרחב, הפכו את הבית כחלון ראוה לעבודותיו, כך שמהר מאוד הוא התפתח, והעבודה החלה לזרום מהצפון ועד אזור חיפה. "אנשים ממש התפלאו שזה הפרויקט הראשון שלי כעצמאי בגיל 29 בלבד. בית מאוד פונקציונאלי ומאוד מעוצב והכי חשוב בית שמשתלב בשטח, מה שמאוד מאפיין את העבודות שלי", מסביר בן דוד.

"היום, מזה 8 שנים אני עצמאי ויכול לומר בפה מלא שההתמחות שלי היא בנייה שמתחברת לנופים, למשטחים ומגרשים עם נוף מעניין וחומרים שונים, אותם אני מחפש ללא הרף ומשלב בפרויקטים. בתקופה האחרונה קורה דבר מאוד מעניין, לקוחות מהמרכז פונים אליי, לאחר שנחשפו לעבודות שלי בצפון. הם מתלהבים מהסגנון השונה, המרענן, בית שמרגיש חו"ל. כך שהפרויקטים והעבודות זולגים לכל הארץ. המשותף ללקוחותיי שהם מחפשים בית עם חיבור חזק לטבע ולסביבה. אני לא בונה מפלצות. אני בונה בית. משהו שהוא מאוד מיוחד להם, שהם ירגישו שזה הבית שלהם" הוא מסביר.

"עד לפני שנה המשרד היה ממוקם באזור הגולן, והבנו שהקהל נרתע לעבוד עם איש מקצוע שעובד בצפון הארץ", הוא אומר "לפני כשנה לאור הביקוש, החלטנו לפתוח שלוחה מרכזית בנתניה - החלטה נבונה מאוד שהובילה לפריסה ארצית מכובדת. כיום מחצית מהלקוחות מגיעים מכל חלקי הארץ, ובפועל עד לפני שנה 100% מלקוחותיי היו אך ורק מהצפון. עושה רושם שהקורונה "העירה" אנשים וגרמה להם לחשוב אחרת, לרצות משהו שונה, לתת את הדעת לסביבה שלהם, ולהבין שאפשר אחרת - לגור בשיא הפינוק והסטייל, ועדין להתחשב במרחב ובסביבה. נתון חשוב ומעניין, שהבתים שאני מתכנן ובונה ברמת הגולן ובצפון בכלל, הם של אנשים מבוססים שהחליטו לעשות מעבר מהמרכז. אני חושב שהקורונה הגדילה משמעותית את תחום הבנייה בארץ. אנשים יותר משקיעים בבתים שלהם. הבנייה חד משמעית בשיאה. אין ספק שהקורונה השפיעה משמעותית על גידול המשרד. הבידודים והימים עם הילדים בבית, הובילו ושינו את השפה האדריכלית למאוד ביתית, מכונסת, פחות ראוותנית ויותר "נוגעת"."

לדבריו, "מאחורי התמונות היפות והפרויקטים המיוחדים, האני מאמין שלי הוא התחשבות בטבע מצד אחד, והחשוב ביותר לחיות אותו גם ביום יום. אני מאמין בבניית בתים שקשורים לסביבה ומחוברים לאדמה".

"כהנדסאי אדריכלות שמקבל מגרש בארץ על מנת לתכנן למישהו", מצהיר בן דוד "אני מאמין שזו זכות אמיתית. חשוב שאנו כאדריכלים נחשוב וניתן תשומת לב איך להוציא את המקסימום עבור המשפחה, אבל לא פחות חשוב, נעשה זאת תוך התחשבות בסביבה. לדוגמה - כאשר בונים במקומות משופעים והרריים, והאדריכל מבקש להשטיח את הקרקע לטובת הבנייה, זה פוגע בסביבה. החשיבה המתבקשת היא איך שומרים על הקיים ועדין בונים בית שמשתלב נפלא עם הסביבה".

"מבחינתי הבנייה במרכז ובצפון היא זהה", מסכם בן דוד "בכל מקום אני אבחן את הנוף, האדמה, הסביבה, והשכונה ואתחשב בהם. גם אם אני בונה ומתכנן בתל אביב, סביון או ברמת הגולן. הסביבה תהיה תמיד לנגד עיניי".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il