גנץ משתק את הקואליציה: מחרים את החקיקה "בשל הפרת מחויבויות קואליציוניות"

בהודעה חריגה שפרסם היום יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בתום ישיבת סיעת המפלגה, הוא הודיע כי יחרים את החקיקה הממשלתית בשל הפרת מחויבויות קואליציוניות מתמשכת מצד השותפות לממשלה כלפיו • גורמים בקואליציה: "זאת התנהגות ילדותית של גנץ; לא מדובר בביטחון המדינה אלא בפנסיות של חברים שלו"

בני גנץ / צילום: שלומי יוסף
בני גנץ / צילום: שלומי יוסף

גנץ משתק את הקואליציה במחאה על כך שאין תמיכה בחוקי משרד הביטחון: בהודעה חריגה שפרסם היום יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ בתום ישיבת סיעת המפלגה, הוא הודיע כי יחרים את החקיקה הממשלתית בשל הפרת מחויבויות קואליציוניות מתמשכת מצד השותפות לממשלה כלפיו.

הודעתו של גנץ הגיעה שעה קלה לאחר שרע"ם משכו את האיומים מצדם שלא להצביע עם הקואליציה, וסדר היום שהתפרסם כלל גם את חוקי האוצר במסגרת התוכנית הכלכלית, הגבלת כהונת ראש ממשלה ועוד.

בפתח הישיבה עדכן שר הביטחון גנץ כי בתקופה האחרונה הוא מקיים שיח שקט עם ראש הממשלה נפתלי בנט ועם ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, בקשת רחבה של נושאים ביטחוניים ונושאים נוספים. גנץ עדכן את חברי מפלגתו באי שביעות-רצונו מכך שחוק הגיוס תקוע, וכך גם חוק הגדלות הרמטכ"ל וחוקים נוספים כמו ממדים ללימודים, דחיית קיצור השירות, הוספת תקנים למינהל האזרחי והעברת רשות החדשנות למשרד המדע והטכנולוגיה.

גנץ התייחס גם לכך ששר האוצר אביגדור ליברמן לא עדכן את כחול לבן בתוכנית הכלכלית ובמענים לאוכלוסיות נזקקות וכן לבעלי העסקים, ומחה על כך כפי שעשה גם בשבוע שעבר.

בסיום הישיבה אמר גנץ: "צר לי שגורמים פוליטיים ופופוליסטיים, חלקם פוסט-ציונים ממש, החליטו לפגוע בביטחון המדינה במודע, בחיילי החובה, במשרתי הקבע ובאנשי המילואים ששומרים על המדינה, והם יותר חשובים למאבק באיראן לא פחות מכל מטוס או מערכת מתוחכמת. אי-אפשר שפעם אחר פעם הקצוות ימשכו את המרכז בממשלה. מי שלא מצביע בעד החלטות הממשלה, מסכן את המשך קיומה".

גנץ הוסיף כי "זכות קיומה של הממשלה הוא ביטחון ישראל, הביטחון הכלכלי והביטחון החברתי של כלל חלקי החברה ללא קשר לשיוך פוליטי, ולכן כחול לבן לא תתפשר על החוקים והמדיניות הנדרשת לכך בכנסת ובממשלה״.

לאחר הודעתו זו זומן גנץ בדחיפות ללשכתו של ראש הממשלה בנט, אלא שבמקביל לפגישה יצאו תדרוכים נגד גנץ בשם "גורמים בקואליציה", וגנץ עזב את הפגישה במחאה על כך. 

"התנהגות ילדותית" 

ההודעה שהסעירה את גנץ הייתה חריפה בניסוחה: "מאוד הופתענו מהצעד של גנץ, וזה אחרי שכל בכירי הקואליציה גיבו אותו. זאת התנהגות ילדותית של גנץ שחושב שכולם מטומטמים. לא מדובר בביטחון המדינה אלא בפנסיות של חברים שלו. גנץ בעצם תקע את כל החקיקה שהייתה אמורה לעבור היום, כולל נקודות זכות למשלמי המסים. שוב גנץ מתנהג כחמוץ ומנסה לערער את היציבות של הקואליציה כמו ילד קטן. אולי הוא שוב מדמיין ממשלה עם ביבי".

גנץ משתמש בצעדי החרמות שנקטו עד כה אנשי רע"ם והצליחו באמצעותם לכופף את הקואליציה, לאחר שדרישותיו בחודשים האחרונים לא נענו פעם אחר פעם. גנץ נלחם ביתר שאת כדי להעביר את חוק הגדלות הרמטכ"ל, אלא שרבים בקואליציה מתנגדים לחוק, כולל במפלגתו של ראש הממשלה. החלטתו להחרים היום את ההצבעות במליאת הכנסת ללא עדכון מראש של ראש הממשלה היא צעד חריג, טוענים במפלגתו, שמצביע על כך שלגנץ נגמרה הסבלנות.

דבריו של גנץ על גורמים "פוסט-ציוניים" המתנגדים למתווה תוספות הרמטכ"ל לפנסיות של אנשי הקבע, מכוונים בעיקרם אל שרי מרצ, שביקורתם על המתווה הייתה חריפה במיוחד. גנץ סבור כי הביקורת הזו נובעת לא רק ממניעים כלכליים אלא גם מגישה אידאולוגית שלא רואה בצה"ל ובשירות בו ערך מהותי למדינה.

מכחול לבן נמסר: "התדרוכים הפחדניים והעלומים של בכירים מטעם עצמם נגד לוחמי ומשרתי צה״ל היא חציית קו אדום. הדאגה של גנץ ללוחמי ומשרתי צה״ל היא מתוך דאגה עמוקה לביטחון המדינה וקיומו של צה"ל כצבא חזק וכשיר. אם יש גורמים המוכנים לפגוע בלוחמי צה"ל על משרתיו משיקולים פוליטיים ופוסט-ציוניים - גנץ לא יאפשר זאת".