שגרירות ישראל באוקראינה עוברת מקייב ללבוב שבמערב המדינה

משרד החוץ: הסבירות לפרוץ לחימה עלתה מאוד • ההערכה היא שהשמיים ייסגרו ברגע שתחל ההסלמה והיציאה תהיה קרקעית, ולכן הנקודה הנכונה להיות בה היא לבוב, שממוקמת 45 ק"מ מהגבול עם פולין • עד כה עזבו את אוקראינה כ-4,000 ישראלים ביותר מ-40 טיסות, אך ככל הנראה עוד כ-15 אלף נוספים עדיין נמצאים במדינה

חייל אוקראיני בגבול אוקראינה-רוסיה, בתחילת החודש / צילום: Associated Press, Evgeniy Maloletka
חייל אוקראיני בגבול אוקראינה-רוסיה, בתחילת החודש / צילום: Associated Press, Evgeniy Maloletka

בתום הערכת מצב שנערכה אחר הצהריים במשרד החוץ ושיחות עם שורה של גורמים בינ"ל, וכן גורמי מודיעין ישראלים, החליט שר החוץ יאיר לפיד להנחות את כל צוות שגרירות ישראל בקייב, בירת אוקראינה, לעבור למשרדים הקונסולריים שנפתחו בעיר לבוב במערב המדינה. ההחלטה התקבלה לאחר שבמהלך היום עלתה מאוד הסבירות לפרוץ לחימה של ממש באוקראינה. המשרד הקונסולרי בלבוב פועל להענקת מסמכי נסיעה לאזרחים ישראלים כבר מיום חמישי (17.2) והוא יסייע לאזרחים ישראלים המעוניינים לצאת את המדינה בעיקר מהמעברים היבשתיים למדינות השכנות.

משמעות המהלך: סגירה מלאה של שגרירות ישראל בקייב, לאחר שמדינות רבות כבר עשו כן בשבוע האחרון. ההערכה שהשמיים ייסגרו ברגע שתחל ההסלמה והיציאה תהיה קרקעית, ולכן הנקודה הנכונה להיות בה היא לבוב, שממוקמת 45 ק"מ מהגבול עם פולין.

משרד החוץ נערך לכל התפתחות, כולל אפשרות של יציאה יבשתית. במסגרת זו, בימים האחרונים ערכו הדיפלומטים הישראלים ששוגרו ללבוב כמו גם אלה המשרתים במדינות פולין, סלובקיה, רומניה, מולדובה והונגריה הגובלות באוקראינה, סיורים למעברי הגבול עם אוקראינה וקיימו פגישות עם הרשויות במעברים, על מנת להבטיח מעבר של אזרחים ישראלים שירצו לצאת מהמדינה.

עד כה עזבו את אוקראינה כ-4,000 ישראלים ביותר מ-40 טיסות, אך ההערכה היא כי עוד כ-15 אלף נוספים עדיין נמצאים במדינה.

משרד החוץ שב וקורא לאזרחים ישראלים הנמצאים באוקראינה לעזוב את המדינה מיד. מספר הטלפון של המשרד בלבוב הוא: +380935402099