השר אלי אבידר מתפטר מהממשלה: "לבנט אין כל מחויבות לרוטציה"

פרישתו של אבידר מהממשלה וחזרתו לכנסת מתווספת לבעיות מול רע"ם והמשבר הטרי מול שר הביטחון בני גנץ וחברי סיעת כחול לבן, שהודיעו כי לא יצביעו עם הממשלה במחאה על הפרות קואליציוניות מולם

השר אלי אבידר / צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן
השר אלי אבידר / צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

עוד מהלומה לקואליציה: השר אלי אבידר מודיע היום (ג') כי הוא מתפטר מהכנסת: "כפי שהתחייבתי עם מינויי לשר הגשתי את התפטרותי לממשלה. אמרתי שאמשיך בתפקידי ככל שיהיה בו תוכן ועמצדתי בהבטחה.

"כל מדינה שמכבדת את עצמה מתכננת 30-40 שנה קדימה והיעדים שבחנתי בחודשים האחרונים יובאו לידי ביטוי בכל ממשלה אחרת. ההתפטרות מגיעה 3 חודשים מאוחר מדי. הציעו לבנות לי משרד ותפקידים מתגמלים וסירבתי לכולם. לא באתי לפוליטיקה בשביל תפקידים. מדיניות הממשלה בחודשים האחרונים הפכה את הישארותי בה לבלתי נסבלת.

"במצב הכלכלי הקשה שמתקיים כאן לאחר שנתיים של קורונה זה חייב לבוא לידי ביטוי גם בממשלה. מיום מינויי לשר סירבתי ללשכה ועובדים. נשארתי באותו מקום ועשיתי את המקסימום בממשלה - וכעת אמשיך בכנסת. אדאג שהממשלה תעמוד בהבטחות שלה לציבור שהביא אותה לשלטון.

"גאה שתרמתי לאישור הקמת ועדת חקירה לנושא הצוללות, גאה שלא הסכמתי לכך שהממשלה תכריח יותר מ-2 מיליון אזרחים לענוד צמידים בכניסה לקניון. חשבתי שבשלב הזה נהיה אחרי קיום ההבטחות לבוחרים. נעמוד בהבטחה הגדולה ביותר ונחוקק את חוקי הנאשם, לצערי אנחנו לא שם. כל יום שעובר בלי חוקי הנאשם זה בגלל האנשים בממשלה שרוצים להשאיר את נתניהו רלוונטיים.

"בנט עשה אקזיט והפך לרה"מ - כל השאר לא חשוב. שקד הייתה השרה היחידה שהתנגדה וזה מסביר מי מכתיב לבנט את המדיניות. מסיבת העיתונאים ההיסטרית של בנט על האומיקרון הרסה לעסקים שרק החלו להתאושש. מי שנתן יד להיסטריה שהוביל בנט בהתנהלות ובהגבלות כולם שותפים לקריסה הכלכלית שחווה הציבור הישראלי ולשבר העצום של העצמאים בישראל.

"ניסיתי להשפיע מבפנים על המדיניות והשיח. נפגשתי עם בנט פעמיים והזכרתי לו שזו ממשלת שינוי היסטורית. הפצרתי בו שיביא את התקווה שלה הציבור מצפה. את ישיבת העבודה השלישית עם בנט אחרי הכנסת השב"כ לטלפונים ביטלתי מיוזמתי. לא היה טעם. האיש הזה גדל על ברכי נתניהו ומנסה לחקות אותו.

"החלק השמרני בקואליציה פועל ללא מנוחה וחלק ממנו חותר גם להפלת הממשלה. החלק הדמוקרטי לעומתו הלך לישון. הוא מתחזק אנרגיה של נמנום. צילומי סלפי של "באנו לעבוד" וטיקטוק", עקיצה של אבידר שמופנת כלפי שר החוץ לפיד. "אני חוזר לכנסת, אעשה הכל שהממשלה תשלים את ימיה, אך שרידות היא לא הכל. אפעל לטובת העצמאים וחיזוק הדמוקרטיה. ייאוש היא לא תוכנית עבודה, תרימו ראש. יצאנו ב-2020 למסע בן 10 שנים לתיקון החברה הישראלית והצלחנו בשלבים הראשונים. יש לנו עוד דרך לעשות יחד".

"אף אחד לא כתב שאנחנו צריכים לטפל רק בצרכים של מנסור עבאס"

לאחר הנאום שבו הודיע על התפטרותו, אבידר ענה על שאלות העיתונאים ואמר: "אני אסיר תודה לליברמן שהכניס אותי לכנסת. תרמתי במערכות הבחירות האחרונות למפלגה ולא היה לו רע שהייתי שם. אף אחד לא כתב שאנחנו צריכים לטפל רק בצרכים של מנסור עבאס. ריבונו של עולם כל הממשלה הזו יושבת על מאמצים של ציבור שיצא לרחובות ועצם זה שעד לרגע זה לא העברנו את חוקי הנאשם מוכיח דבר פשוט - לבנט אין כל מחויבות לרוטציה".

בתשובה לשאלה האם יקים מפלגה עונה אבידר ש"אני לא מתעסק בעתיד כי אני רוצה שהממשלה הזו תמשיך ותביא שינוי ותקווה שהבטיחה ותיתן מענה. זו ממשלה היסטורית. אין דבר כזה 8 מפלגות, מהימין ועד למפלגה ערבית לא ציונית, ולכן זה לא יתכן שנעשה את אותו דבר של מי שרצינו להחליף אותו. שאף אחד לא ידאג מזה שאפיל את הממשלה".

בתשובה לשאלה האם יצביע עם הקואליציה, אמר "אף אחד לא אומר שצריך להצביע במשמעת קואליציונית עם השרים שמאיימים". על השאלה האם ההתפטרות הפתיעה את לפיד השיב ש"לא הפתעתי אף אחד. לא עדכנתי אותו באיזו שעה, אבל הוא לא הופתע. כולם ידעו. גם מזכיר הממשלה".

פרישתו מוסיפה לבעיות הרבות של הקואליציה

כזכור, אבידר הבטיח לציבור כי אם לא יישא בתפקיד משמעותי, הוא יתפטר מתפקידו, ועל רקע משבר יוקר המחיה החליט, כך על-פי גורמים המעורים בנושא, שהגיעה העת לחזור לכנסת.

אבידר כזכור אינו ביחסים טובים עם יו"ר מפלגתו אביגדור ליברמן, וחזרתו לכנסת למעשה תהיה כחבר כנסת עצמאי ונטול משמעת סיעתית. המשמעות עבור הקואליציה בת 61 האצבעות - קשה מאוד.

פרישתו של אבידר מהממשלה וחזרתו לכנסת מתווספת לבעיות מול רע"ם והמשבר הטרי מול שר הביטחון בני גנץ וחברי סיעת כחול לבן, שהודיעו כי לא יצביעו עם הממשלה במחאה על הפרות קואליציוניות מולם. ולא רק המשברים האלה - נזכיר כי בכנסת יש התנגדות לתוכניות הכלכליות השונות של שר האוצר ליברמן, ויכולת התפקוד של הקואליציה בשבועיים וחצי שנותרו עד לסיום מושב החורף מוטלת בספק רב.

שר המשפטים גדעון אמר מסר בתגובה: "אני מצטער על החלטתו של השר אבידר. אני משוכנע שלמרות שהוא יהיה הרבה יותר עצמאי בכנסת, עדיין הוא לא יפגע ביציבות הממשלה".