"תשלם מחיר גבוה": כמה יתרות מט"ח יש לרוסיה ומה זה משנה במקרה של ניתוק מה-SWIFT?

הפלישה הרוסית לאוקראינה החלה, וככל שפוטין יתקדם מערבה, הסנקציות צפויות להחריף • מחירי הנפט מסוג ברנט מזנק מעל 100 דולר לחבית • גיל בפמן מבנק לאומי: "יש הרבה דרכים לפגוע בכלכלה הרוסית, אך יש לכך השלכות לעולם כולו"

דיווחים על הפלישה הרוסית לאוקראינה בהונג קונג / צילום: Associated Press, Vincent Yu
דיווחים על הפלישה הרוסית לאוקראינה בהונג קונג / צילום: Associated Press, Vincent Yu

גם קריסה של הבורסה במוסקבה לא מנעה מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין להכריז לפנות בוקר (ה') על "מבצע צבאי מיוחד" בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה. "אנחנו לא מתכוונים לכבוש את אוקראינה", אמר והוסיף כי "רוסיה פועלת מתוך הגנה עצמית מפני איומים ובעיות גדולות יותר מאלה שעל הפרק כיום". 

עוד לפני ההודעה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על יציאה ל"מבצע" צבאי נגד אוקראינה, ואחרי שגרמניה הקפיאה את אישור השימוש בצינור הגז נורד-סטרים 2, הטילה אמש (ד') ארה"ב סנקציות על החברה שבנתה את הצינור והייתה אמורה להפעיל אותו.

מחירי האנרגיה והסחורות מזנקים, כאשר מחיר חבית נפט מסוג ברנט מזנק מעל ל-100 דולר. להמשך המשבר תהיה השפעה על האינפלציה העולמית כתוצאה מהעלייה במחיר הנפט, בעוד האינפלציה בין כה וכה הרימה ראש כתוצאה משיבושי האספקה שנוצרו בשל הקורונה.

נכון לאתמול הסנקציות שהפעיל המערב כתגובה לצעד של פוטין הן ברף מתון יחסית, ונראה כי אלו יתגברו ככל שהמצב יסלים. איזה גיבוי יש לרוסיה במקרה של החרפת הסנקציות? לפי נתוני קרן המטבע, לרוסיה יש יתרות מט"ח בסדר גודל של 640 מיליארד דולר, המהווים כ-10% מהתוצר. לשם השוואה, יתרות המט"ח של המשק הישראלי הן כ-50% מהתוצר. לרוסיה יש יתרות של משאבי טבע אך עולה השאלה מה טיבן של אלו במקרה שמדינות המערב ירחיקו בסנקציות כמו למשל השימוש בנשק העיקרי - ניתוק ממערכת התשלומים העולמית (SWIFT).

קלף המיקוח החזק ביותר הינו ניתוק של רוסיה ממערכת התשלומים העולמית אך עד כה נעשה בו שימוש סלקטיבי כנגד שני בנקים בלבד. מדובר בבנק VBA המשמש לגיוסי הון לממשל והבנק PSB המשמש למימון יוזמות בתחום הביטחוני.

בזמן ההפצצות על אוקראינה היום, הממשלה הרוסית מעדכנת כי יש לה מספיק משאבים פיננסיים כדי להבטיח את היציבות של המערכת הפיננסית מול הסנקציות. מנגד, 

ההשפעה של סנקציות על בנקים עשויה להיות גדולה 

"מבין הצעדים העלולים לפגוע בצורה ניכרת בכלכלת רוסיה מדובר בסנקציות על חברות במגזר האנרגיה של רוסיה ובעיקר פגיעה במערכת הפיננסית של רוסיה על ידי ניתוקה ממערכת ה-SWIFT הבינלאומית", אמר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי בשיחה עם גלובס. "אמנם רוסיה פיתחה מערכת עצמאית להעברות בין-בנקאיות (MIR), אך היא טרם הצליחה לתפוס נתח שוק משמעותי. המדינות שהטמיעו את מערכת התשלומים MIR כוללות את: איחוד האמירויות הערביות, אוזבקיסטן, בולגריה, טורקיה ותאילנד. לכן, ההשפעה של סנקציות על בנקים ספציפית עשויה להיות גדולה, תוך איסור על בנקים בארה"ב מלפעול עם/עבור בנקים רוסיים, ואף תוך הרחבת המגבלות לכל פעילות פיננסית שבין הסקטור הפרטי בארה"ב לבין כל גורם רוסי. צעדים כאלו עלולים לפגוע ביכולת של בנקים רוסיים להמיר רובלים לדולרים וגם לפגוע בסחר החוץ שלה. צפויה השפעה על תחומי פעילות רוסיים התלויים במיוחד בסחורות ושירותים מערביים, כמו תוכנה, מכונות וציוד".

"רוסיה תשלם מחיר גבוה וזה בא לידי ביטוי בשווקים הפיננסים. יש הרבה דרכים לפגוע בכלכלה הרוסית, אך יש לכך השלכות לעולם כולו בדרך של מחירי הסחורות. זה בטח לא יעשה טוב לתוצר ולנפח המסחר העולמי. במבט כולל, צפויה פגיעה בכלכלת רוסיה, תוך כדי כניסה למיתון, פיחות ניכרת של הרובל הרוסי, האצה באינפלציה, שכבר גבוהה ברוסיה, והעלאת הריבית על ידי הבנק המרכזי של רוסיה לרמה דו-ספרתית. עם זאת, ככל שהמערב יטיל סנקציות קשות יותר על כלכלת רוסיה, המערב יצטרך לספוג נזק כלכלי כתוצאה מכך, כך שגם בתחום הכלכלי ישנו "מאזן אימה", אמר בפמן.

בפמן אומר כי ארה"ב כבר הוציאה צו איסור על השקעות, סחר ומימון על ידי גופים אמריקאים אך זהו בעיקר צד סמלי לעת עתה. "ארה"ב, האיחוד האירופי ובריטניה אמרו כי יכריזו על סנקציות נוספות בקרוב. צפוי שצעדים אלו יכללו מגבלות ספציפיות על פעילויות כלכליות הנחשבות למקורבות לנשיא פוטין, במאמץ להשפיע על הכיוון של המדיניות הרוסית. אלה היו בין צעדי הסנקציות שהוטלו לאחר סיפוח חצי האי קרים בשנת 2014. בשנת 2018, כאשר הסנקציות כוונו לחברות ספציפיות, בעיקר Rusal, יצרנית אלומיניום, הדבר פגע בשווקים הפיננסיים של רוסיה והעלה את מחירי האלומיניום בעולם. יחד עם זאת, נזכיר שבמקרה של סיפוח האי קרים, היו סנקציות, אך שכחנו מזה. הרוסים עדיין יושבים שם למרות הסנקציות כשפוטין קבע עובדות בשטח.

היכולת של אירופה להימנע לחלוטין מגז רוסי לא קיימת

עוד סנקציות הוטלו על סקטור האנרגיה הרוסי, בהן על שתי חברות של מכליות נפט (אניות), שהן חברות בנות של PSB. בפמן מציין כי "סנקציה כנגד Nord Stream 2 מיועדת להעביר מסר של כוונה למנוע את הניסיון של רוסיה לצמצם את תלותה באוקראינה להעברת גז לאירופה". עוד הוסיף כי "היכולת של אירופה 'להימנע' מצריכת אנרגיה רוסית הינה בלתי-אפשרית, מה שיקשה על הטלת סנקציות מלאות על שוק האנרגיה הרוסי. כמו כן, צפויים צעדים נוספים כנגד בנקים רוסיים".