ירידות במכירות הכלים החד-פעמיים והמשקאות בעקבות הרפורמות

לפי נתוני סטורנקסט, מכירות הכלים החד-פעמיים נפלו בחודש ינואר 2022 ב-15%, ומכירות המשקאות הממותקים ירדו ביותר מ-4%

העלאת המס על כלים חד-פעמיים עשתה את שלה / צילום: Shutterstock
העלאת המס על כלים חד-פעמיים עשתה את שלה / צילום: Shutterstock

רפורמות המיסוי של הכלים החד-פעמיים והמשקאות הממותקים עשו את שלהן, ובינואר האחרון נרשמה ירידה בהיקף הכספי של המכירות בענפים אלה - כך עולה מנתוני סטורנקסט.

הירידה שנרשמה במכירות המשקאות הממותקים עומדת על 4.2%, בעוד שמכירות הכלים החד-פעמיים צנחו ב-15% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עוד ירידה נרשמה במכירות המשקאות האלכוהוליים, שנחלשו בינואר ב-11.6%. 

מנתוני סטורנקסט עולה כי בחודש ינואר 2022 כולו נרשמה ירידה של 5.7% במכר הכספי בעולם מכירות שוק מוצרי המזון והצריכה השוטפת (FMCG) מול השנה שעברה, שהסתכם ב-4.1 מיליארד שקל. בנטרול שינוי בימי מכירה, הקיטון היה עומד על 5.5%.

הירידה במכר מלווה בעלייה במדד המחירים של סטורנקסט שעומדת על 4.7% בהשוואה לאשתקד. המשמעות היא שהשינוי הריאלי - צמיחה כספית בניכוי השינוי במדד - הוא ירידה של 10.4% במכר הכספי של עולמות ה-FMCG.

העלייה במדד המחירים של סטורנקסט התגברה בחודשיים האחרונים של שנת 2021, בעיקר בתחום המוצרים לבית ובתחום המשקאות. העליות היו משמעותיות במיוחד לאחר השנתיים האחרונות, שבהן מדד המחירים בתחומים האלה נותר יציב עם תנודות קלות הקשורות בעיקר לתקופות החגים. 

הירידה במכירות בינואר באה לידי ביטוי בעיקר בעולמות המזון והמשקאות, כאמור. הירידות המשמעותיות ביותר נרשמו בעולמות עזרי האפייה והבישול וכן במשקאות החריפים, בהם יין ובירה. אולם צריך לזכור כי במהלך ינואר ופברואר של אשתקד האנשים הסתגרו בבית בעקבות הגל השלישי של מגפת הקורונה בעת הסגר שהוכרז על-ידי הממשלה. תקופה זו, בשל סגירת המסעדות והברים, אופיינה בצמיחת שוק המזון והמשקאות. נתוני סטורנקסט משנת 2021 מגלים כי מכירות שוק המזון והמשקאות גדלו בינואר של אותה השנה ב-4.6% לעומת החודש המקביל בשנת 2020, לסך של כ-3.5 מיליארד שקל.

במוצרים לבית ומוצרי הטיפוח נרשמה מגמה מעורבת בחודש שעבר, כאשר מוצרי הניקוי לבית במגמת ירידה, שמאפיינת כאמור גם את הכלים החד-פעמיים בעקבות הרפורמה שנכנסה לתוקף בנובמבר האחרון.

המגזר החרדי הציג מגמה הפוכה משאר השוק עם עלייה של 0.9% במכר הכספי בעולמות ה-FGMC, אך ניכרת ירידה משמעותית יותר מכלל השוק בתחום המשקאות (8.1% לעומת 7.1%). בתחום המזון ההוצאה של המגזר עלתה ב-1.,5% בעוד שבשוק כולו ירדה ב-6.5%. בעולם הטיפוח זינקה ההוצאה של המגזר ב-9.5%, בעוד שבשוק כולו עלתה ב-0.4% בלבד.

נתח השוק של הספקים הגדולים בירידה קלה

נתח השוק של 20 הספקים הגדולים במשק עמד בתקופה המצטברת הנוכחית על 64.4%, ומציג ירידה של 0.3 נקודות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הנתח של עשרת הספקים המובילים מגיע ל-53.4% לתקופה זו, ירידה של 0.1 נקודות בהשוואה לתקופה המקבילה.

מבין הספקים הללו, בסטורנקסט מציינים כי שבע חברות עלו בנתח השוק שלהן: שטראוס, דיפלומט, יוניליוור, חוגלה קימברלי, יפאורה תבורי, תה ויסוצקי ופררו ישראל.

בין הקטגוריות הצומחות ניתן למצוא תה, מיץ 100% פרי, מאפים מלוחים, תחליפי חלב אם צמחי ותחליפי חלב אחרים. בין הקטגוריות היורדות מופיעות הגלידות והארטיקים, בצקים קפואים ואגוזים המיועדים לאפייה.

מכירות המותג הפרטי במגמת התחזקות. לפי נתוני סטורנקסט, מכירות המותג הפרטי רשמו עלייה של 0.1 נקודות לעומת ינואר 2021 ורשמו את נתח השוק הגבוה ביותר ב-13 החודשים האחרונים.

סטורנקסט מתבססת על קהילה של 2,600 חנויות המורכבות מרשתות ארציות, רשתות פארם, סופרמרקטים, מינימרקטים וחנויות נוחות, המשדרים לה נתוני אמת והמהווים למעלה מ-85% מסך המכר בשוק הצריכה (FMCG), שעיקרו תחום המזון והמשקאות וכן מוצרי טיפוח אישי ומוצרים לבית.

לפני כשבועיים פורסם בגלובס כי בעליה של סטורנקסט פועלים להנפיק את מניותיה (IPO) בבורסה בתל אביב ולגייס כמה עשרות מיליוני שקלים לפי שווי חברה מוערך בכ-300 מיליון שקל.