שיא של עשור: מחיר הדלק מזנק ב-34 אגורות

המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת בשירות עצמי יעמוד על 7.05 שקלים לליטר • זאת, בין השאר, ברקע הזינוק במחירי הנפט הגולמי בשל המתיחות בגבול רוסיה-אוקראינה

תחנת דלק / צילום: עינת לברון
תחנת דלק / צילום: עינת לברון

מחיר הדלק מזנק לשיא של עשור. החל ממחר בחצות, המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) עולה ב-34 אגורות למחיר של 7.05 שקלים לליטר. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר (כולל מע"מ), ללא שינוי מחודש קודם.

מנהל מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה, חן בר יוסף, מסר כי  "עליית מחירי הנפט הגולמי ליוותה את החודש האחרון, הן בשל המתיחות בגבול רוסיה-אוקראינה והן בשל העובדה כי מדינות רבות בעולם חוזרות לפעילות כמעט מלאה בעקבות דעיכת גל הקורונה החמישי. פלישת רוסיה בסוף השבוע שעבר לאוקראינה הובילה לעלייה נוספת במחירי חבית הנפט, שחצה את רף ה-100 דולר ביום חמישי האחרון. ביום שישי, לאחר שהתברר שהסנקציות שמטיל המערב אינן כוללות סנקציות בתחום האנרגיה, חלה התמתנות של מחיר החבית, אך היא עדיין גבוהה משמעותית ממחירה בסוף החודש שעבר. כמו כן, עליית שער החליפין של הדולר תרמה אף היא לעליית המחירים פה בארץ. אנחנו החודש במחיר הגבוה ביותר מאז שנת 2014, נחזור ונמליץ להשוות מחירים בין התחנות וכמובן לנסוע בזהירות".

תעריף התזקיקים נקבע בעיר לוורה (Lavera) שבצרפת, שבה ממוקמת אחת משתי הזירות המרכזיות באירופה למסחר בנפט. הסוחרים שם רוכשים נפט מסוגים שונים, שמופק במדינות באזור הים התיכון ומוכרים אותו לבתי הזיקוק, לרבות בתי הזיקוק של ישראל בחיפה ובאשדוד. מנהל הדלקים במשרד התשתיות בודק בסוף כל חודש את המחיר הממוצע שנקבע בדרום צרפת וקובע לפיו את מחיר הבנזין שישלם בסופו של יום הצרכן הישראלי.

מחיר הדלק בחודש מרץ נקבעו על סמך שקלול ממוצע של מחירי הבנזין באירופה, בחמשת ימי המסחר שקדמו לשני ימי העבודה האחרונים בכל חודש, כלומר ימי שני-שישי השבוע. התוצאה מוכפלת בערך הדולר ביום המסחר החמישי, בתוספת עלויות מקומיות, כמו מרווח השיווק ומסים - המרכיב הגדול ביותר במחיר הדלק.