באפט במכתבו השנתי: מחמיא לטים קוק מאפל ונצמד להשקעות בכלכלה המסורתית

ברקשייר הת'אוויי מציגה ברבעון הרביעי זינוק של 45% ברווח תפעולי ליותר מ-7 מיליארד דולר • וורן באפט: "ה'חלק' שלנו ברווחי אפל הגיע ל-5.6 מיליארד דולר; המנכ"ל המבריק טים קוק מתייחס למשתמשי מוצריו כאילו היו אהבתו הראשונה" • "שילמנו 3.3 מיליארד דולר בשנה שעברה במס פדרלי ובמס הכנסה"

וורן באפט (משמאל) וסגן יו''ר ברקשייר הת'אוויי צ'ארלי מאנגר בכנס באומהה ב־2019 / צילום: Associated Press, Nati Harnik
וורן באפט (משמאל) וסגן יו''ר ברקשייר הת'אוויי צ'ארלי מאנגר בכנס באומהה ב־2019 / צילום: Associated Press, Nati Harnik

ברקשייר הת'אוויי של וורן באפט הציגה רווח של 40 מיליארד דולר כמעט ברבעון הרביעי, עלייה של יותר מ־10% לעומת התקופה המקבילה ב־2020. הרווחים השנתיים טיפסו יותר מפי שניים, לקצת פחות מ־90 מיליארד דולר.

● "לעולם אל תהמרו נגד אמריקה": המכתב המלא שכתב באפט למשקיעים

גם באפט עצמו הרוויח יפה ב־2021. השווי נטו שלו הגיע ל־115 מיליארד דולר, על פי מגזין פורבס, מה שמציב אותו כאדם השמיני בעושרו עלי אדמות.

הרווח התפעולי, המדד המועדף על באפט לקביעת רווחיות, טיפס ב־45% ברבעון הרביעי, והגיע ל־7.3 מיליארד דולר, ובשנה כולה הוא טיפס ב־25% לכ־27.5 מיליארד דולר.

ברקשייר הת'אוויי גם מצביעה על האמון שלה במניותיה - החברה הודיעה שבמהלך הרבעון קנתה מניות של עצמה (בייבק) ב-6.9 מיליארד דולר, צעד שעזר לה גם להגדיל את הרווחיות לכל מניה. בסך הכול קנה באפט ב-2021 מניות ברקשייר בסכום שיא של 27 מיליארד דולר, והעדיף יותר ויותר להתמקד בהזדמנויות פנימיות, בעוד שהשוק סביב התייקר. ערימת המזומנים של ברקשייר עמדה על 146.7 מיליארד דולר נכון לסוף שנה שעברה.

לצד התוצאות, פרסמה ברקשייר את המכתב השנתי של באפט למשקיעים, ובו גם פרטים על פגישת בעלי המניות המסורתית שתיערך באומהה בסוף אפריל. בקרן אמרו שמי שירצה להיות נוכח באירוע יהיה חייב להציג הוכחת חיסון נגד קורונה.

"ארבע הענקיות" של ברקשייר

במכתבו שיבח באפט את ענקית הטכנולוגיה אפל, שאותה הוא רואה כאחד מארבעה עמודי התווך המניעים את ברקשייר הת'אוויי - קונגלומרט של חברות, רובן בתחומי הכלכלה המסורתיים, שאותו הרכיב באפט ב-50 השנים האחרונות. לדבריו, הודות למנכ"ל אפל טים קוק, אפל היא ההחזקה השנייה בחשיבותה בברקשייר, מיד לאחר מחלקת חברות הביטוח שלה.

באפט אמר שההצלחה של 2021 הייתה בחלקה הגדול בשל "ארבע הענקיות": פעילות הביטוח של החברה; מסילת הברזל "ברלינגטון צפון סנטה פה" (Burlington Northern Santa Fe railroad); השקעות האנרגיה העצומות של ברקשייר; וכן, כאמור, כמעט 5.6% ממניות אפל.

אפל היא ההחזקה הגדולה ביותר של ברקשייר בהפרש גדול, והמניה נהנתה מתשואה כללית, כולל דיבידינדים, של 35% בשנה שעברה. 

 
  

במכתבו מציין באפט, כי "אבל 'המגע הניהולי' של טים משפיע גם על שאר 'ציבור הבוחרים' שלו".

ברקשייר החלה לקנות מניות של אפל ב־2016, בהשפעת סגניו של באפט, טוד קומבס וטד וושלר. ברקשייר היא בעלת המניות הגדולה ביותר באפל, חוץ מקרנות סל וקרנות מדדים שונות. לאורך השנים נהנתה ברקשייר מדיבידנדים קבועים מאפל, בהיקף ממוצע של כ־775 מיליון דולר לשנה.

"אפל - הענקית שלנו לפי מדידת שווייה נכון לסוף השנה - היא סוג שונה של החזקה. כאן, הבעלות שלנו עומדת על 5.55%, לעומת 5.39% בשנה שעברה", כתב באפט במכתב. "ההגדלה הזו נראית כמו כסף קטן, אבל קחו בחשבון שכל 0.1% מרווחי אפל ב־2021 הגיעו ל־100 מיליון דולר. לא הוצאנו כספים של ברקשייר כדי להשיג את הצמיחה. בייבק (buyback) שעשתה אפל עשתה את העבודה".

עד אמצע 2018 צברה ברקשייר נתח של 5% מהבעלות על יצרנית האייפון, שהיה שווה אז 40 מיליארד דולר. כיום שווה ההשקעה באפל יותר מ־160 מיליארד דולר, והיא תופסת נפח של 40% מתיק ניירות הערך של ברקשייר.

"חשוב להבין שרק הדיבידנדים של אפל נספרים בדוחות הרווח המקובלים מבחינה חשבונאית של ברקשייר - ובשנה שעברה, שילמה לנו אפל 785 מיליון דולר בדיבידנדים כאלה. אבל ה'חלק' שלנו ברווחים של אפל הגיע לסכום של 5.6 מיליארד דולר", כתב באפט, והוסיף כי הרבה ממה שהחברה שמרה "שימש לקנייה מחדש של מניות אפל".

רווחי שיא למחלקת האנרגיה ולמסילות הברזל 

באפט אמר במכתב שמשקיעים עשויים להיות מופתעים לגלות עד כמה תלויה ברקשייר בכלכלה האמריקאית להצלחתה. ברקשייר היא בין היתר בעלת מפעל הסוללות דורסל, חברת הצבע בנג'מין מור, חברת הבנייה קלייטון וחברת המרצפות שו ( Shaw).

"אנשים רבים תופסים את ברקשייר כאוסף גדול ומעט מוזר של נכסים פיננסיים. במציאות, ברקשייר היא הבעלים והמפעילה של יותר נכסי 'תשתית' אמריקאיים - המסווגים בדוחות המאזן שלנו כנכסים, מפעלים וציוד - ממה שיש בבעלות או בהפעלה של כל תאגיד אמריקאי אחר", כתב באפט.

באפט שיבח את חברת מסילות הברזל BNSF ואת מחלקת האנרגיה BHE כשתי הענקיות האחרות בקונגלומרט, וכל אחת מהן הציגה רווחי שיא ב־2021.

"BNSF, הענקית השלישית שלנו, ממשיכה להיות העורק הראשי של המסחר בארה"ב, וזה הופך אותה לנכס חיוני לא רק לברקשייר אלא גם לאמריקה", כתב באפט. "BHE הפכה לחברה חזקה בעלת מעמד מוביל בתחום הפקת אנרגיות רוח וסולאר ושינועה ברחבי ארה"ב", הוסיף.

כאמור, הרווח התפעולי של ברקשייר עלה ברבעון האחרון ב־45%, הודות להשתקמות מהירה בתחומי מסילות הברזל, חברות האנרגיה והשירותים האחרים לבית, מיד לאחר תחילת השיקום מהמגפה.

בתגובה לביקורת הגדלה בשנים האחרונות, ובמיוחד בשנה האחרונה לאחר סדרה של תחקירים על האופן שבו עשירי אמריקה, וכן אמריקה התאגידית, מתחמקים מתשלום מסים, בעוד שהאדם העובד משלם יותר מהן, ציין באפט במכתבו שברקשייר הת'אוויי "שילמה 3.3 מיליארד דולר בשנה שעברה במס פדרלי ובמס הכנסה, וכן סכומים נכבדים במסים בארה"ב ובמדינות אחרות". האמירה "כבר תרמתי במשרד", לדבריו, היא אמירה בלתי ניתנת להפרכה לגבי בעלי המניות של ברקשייר.

נראה שוול סטריט ממשיכה לגמול לאורקל מאומהה, ומפרגנת לברקשייר על התוצאות המרשימות. כיום נסחרת החברה של באפט בשווי של 715 מיליארד דולר כמעט, ומחיר המניה שלה לא רחוק משיא כל הזמנים. המניה עלתה השנה ב־7%, בזמן ששאר השוק נפל, בין היתר בגלל שמשקיעים החלו להעריך מניות ערך כנכס בטוח.

הפגישה השנתית חזרה לנברסקה

לברקשייר 147 מיליארד דולר כמעט במזומן, והיא עשתה חלק גדול מהרווח שלה מגייקו (Geico) ומחברות ביטוח אחרות. מניות A של ברקשייר (BRKA), שלא פוצלו מעולם, נסחרות תמורת 48 אלף דולר כמעט למניה. מניות דירוג B של החברה (BRKB), הנסחרות תמורת מחיר בר-השגה יותר של כ־320 דולר, נמצאות במדד 500 S&P ומוחזקות על ידי משקיעים פרטיים רבים.

רבים מבעלי המניות האלה צפויים להגיע לאומהה בסוף השבוע האחרון של אפריל לכנס בעלי המניות השנתי של ברקשייר, שיהיה הראשון בנוכחות פיזית של משתתפים מאז 2019. ב־2020 התקיימה הפגישה השנתית באופן מקוון בגלל המגפה, ובשנה שעברה היא נערכה בלוס אנג'לס, כדי להיות קרובה לבית של חברו ושותפו הוותיק לעסקים של באפט, צ'ארלי מאנגר בן ה־98, המתגורר בדרום קליפורניה.

השנה תיערך מחדש הפגישה באומהה, ב־30 באפריל, וישתתפו בה, כך על פי הודעה מיום שבת, באפט, מאנגר, אג'יט ג'אין, המפקח על עסקי הביטוח, וגרג אייבל, המפקח על עסקי החברה מחוץ לתחום הביטוח, שבשנה האחרונה הוכרז כי יירש את תפקיד המנכ"ל.