הילד שלא דיבר עד כיתה א' והפך למנכ"ל ומנטור

כשילדים אחרים בגילו חלמו להיות טייסים או רופאים, מוטי אזולאי חלם להיות מנכ"ל. בגיל 41 הוא כבר בתפקיד המנכ"לות הרביעי שלו, והפעם של החברה שהוא הקים

מוטי אזולאי / צילום: איל יצהר
מוטי אזולאי / צילום: איל יצהר

אישי: בן 41, גרוש, אב לשתי בנות, רומי-לי בת 12 ומיקה בת 9, מתגורר ברחובות
מקצועי: יועץ אסטרטגי, מייסד ומנכ"ל קבוצת מגדלור לעסקים, המעניקה ייעוץ והשבחת חברות

ילדות ומשפחה: "גדלתי בבת ים, למשפחה מרוקאית של ארבעה ילדים. ההורים היו עצמאים: היה להם מפעל וחנות נעליים מצליחים, וכשנכנס היבוא מסין הם המציאו עצמם מחדש, והפכו למעצבי בית של חברות בענף התיירות והמסעדנות. הייתי תינוק שלא הוציא הגה מפיו, אפילו בברית המילה העיניים שלי היו רטובות מדמעות, אבל לא נשמע קול. אמי לדעתי לא ישנה כמה שנים מחשש שאחנק בלילה ולא ישמעו. אבל הם סירבו להכיל זאת והתנהגו אליי כמו אל ילד רגיל, ועשו הכל להסתיר שמשהו לא בסדר איתי".

בית הספר: "רק בכיתה א' התחלתי להגיד מילים בודדות, ולהרכיב משפטים פשוטים. אמי שכרה הרבה מורים פרטיים כדי להחזיק אותי במסגרת רגילה. בכיתה ה' אני זוכר את עצמי עומד על שולחן בכיתה עם מטרייה ביד ומכה כל מי שמתקרב, כולל המורים. אמא נכנסה לכיתה והצליחה להוריד אותי. ואז הלכה לחדר המורים, ושמעתי את המורה צועק עליה: 'גברת, או שהילד גאון או שהוא אוטיסט!'. שלחו אותי לאבחון ואחרי כמה שבועות הגיעה מעטפה. הזמינו את אמי ליועצת, ושמעתי אותה צורחת משמחה. הגיעה הבשורה - מאותו רגע הפכתי מילד מיוחד לילד הכי חכם".

חלום ילדות: "יש ילדים שחולמים להיות טייסים או רופאים, אני חלמתי תמיד להיות מנכ"ל. כבר בכיתה ז', כשהצלחתי להביא תעודה ממש מצוינת - נסעתי עם אבא לתערוכה בהולנד. הסתכלתי, שאלתי שאלות, בדקתי מוצרים. והבנתי שאני רוצה לנהל בחברות גדולות, בינלאומיות. כילד מתבגר אני זוכר את עצמי מסתובב בקניונים ומדמיין איזו רשת אנהל".

השירות הצבאי: "שירתתי ביחידה סמויה של מצ"ח, בחקירות מודיעין בתחום הסמים. הציעו לי לשרת בקבע, אבל רציתי לצאת לאזרחות, כי הייתי בטוח שמחכה לי שם מיליון דולר, שאני יכול הכל".

התחלת הקריירה: "מיד עם השחרור התקבלתי לעבודה כמנהל רשת בבודי שופ של ד"ר פישר. הייתי אחראי על 26 סניפים, מכרמיאל לאילת. אלו היו שלוש שנים מאוד יפות ואינטנסיביות, בהם העבודה הייתה כל עולמי: הייתי חייל משוחרר שמתחיל מוקדם ומסיים בעשר בלילה. אחת החנויות שלנו הייתה בקניון בראשון לציון והבעלים של הקניון היה הזכיין של מנגו הספרדית. הוא הכיר לי את אחד הסמנכ"לים של מנגו העולמית - והתחברנו. הזמנתי אותו לשחק טניס, וכמה שבועות אחר כך כבר הייתי בראיון עבודה בברצלונה".

מנגו: "זה אמנם בגדי נשים ואין לי הבנה באופנה, אבל נמשכתי לחברה בגלל שזה הרגיש כמו חוויה בינלאומית. נכנסתי לנהל אותה בישראל תחת קבוצת אלביט הדמיה, לאחר שהפסידה כאן 11 מיליון יורו. היו לה אז 8 סניפים ענקיים. עצרנו את הדימום, פתחנו 75 סניפים קטנים בפריסה ארצית והצלחנו להביא את הרשת למצב שהיא נוגסת בקסטרו".

גאפ: "כשהייתי מנהל פיתוח עסקי באלביט הדמיה, נפגשתי במתחם ממילא עם שמוליק בן משה, שהיה אז מנכ"ל אלרוב נדל"ן, שמחזיקה במקום. הלכנו בשדרה, הרגליים שלנו היו מלוכלכות בבוץ - ואני רואה על החומות תיירים שלובשים חולצות גאפ. אמרתי: שמוליק, זה מה שחסר פה, גאפ. והוא, שכבר היה עצבני מהבוץ, ענה: אז לך תביא אותם, מה אתה מסתכל עליי! כך התחלנו. פתחנו בארץ שישה סניפים".

אפל: "ב-2011 נכנסתי לנהל את רשת החנויות של איי דיגיטל, יבואנית מוצרי אפל בישראל. קיבלתי רשת עם ארבעה סניפים, בשווי של 100 מיליון שקל - והשארתי אחרי, בסוף 2012 עשרה סניפים, בשווי של 300 מיליון שקל. השקתי כאן בין השאר את האייפד ואת האייפון 4".

עצמאות: "אחרי אפל הבנתי שהגיע הזמן להפוך לעצמאי. הקמתי עסק להשבחת חברות וקראתי לו מגדלור לעסקים. בין היתר, ייעצתי לאלקטרה נדל"ן והובלתי למכירה של חברה בת שלה. זו הייתה הפעם הראשונה שנפגשתי עם כסף גדול בחשבון. הבנתי שיש לי יכולת למפות סיטואציות במהירות ולהבין איפה הנקודה שיכולה להוביל לפריצת דרך. היה לי גם לקוח גדול בתחום האימון האישי בשם אלון אולמן. הוא היה רוק סטאר על הבמות כשנפגשנו, אבל מבחינה עסקית היה מקום לשיפור. בשנתיים איתו עשינו קפיצה מטורפת, מהופעות בחו"ל ועד הופעה משותפת עם המנטור טוני רובינס. בניתי מכונה".

צו 8 לעסקים קטנים: "בתחילת הקורונה, לקוחות התחילו להקפיא ריטיינרים, ו-75% מהמחזור קפא ביום אחד. נשארו רק העסקים הקטנים, אז החלטתי להתמקד בהם. הקמתי חמ"ל בבית, גייסתי את האנשים הכי טובים ואמרתי: חבר'ה, זה צו 8, אנחנו מקימים תוכנית חינם שתציל עסקים קטנים. השתתפו בה כ־350 עסקים שלוו על ידי מומחים שונים. זו הייתה הצלחה אדירה. אחר כך חזרתי לעבוד עם לקוחות גדולים. אני לא מתעסק במצוקה ופשיטות רגל".

פנאי: "אני משתתף באירועים של טוני רובינס ובודק איך המודלים שלו משפיעים על העסקים שלי. אני גם מאוד אוהב ריצה, מדיטציה ויוגה. מאז הגירושים יש לי גם זמן אבא ייחודי. רומי־לי מלמדת אותי למצוא דילים משתלמים באונליין ומיקה מינתה אותי לסו־שף בזמן שהיא אופה מתכונים".