עובדים בין הטילים: המתכננים האוקראינים שעובדים עבור החברות הישראליות

כמה עשרות מהנדסים ואדריכלים עובדים באוקראינה במיקור חוץ עבור חברות ישראליות • טטיאנה גוצולנקו, מנכ"לית ומייסדת שותפה בחברת BIM Leaders ltd: "לא עצרנו את הפעילות, אבל אנו עובדים באופן חלקי"

עובדים בבית מלון באוקראינה / צילום: אלכס סטולסקי
עובדים בבית מלון באוקראינה / צילום: אלכס סטולסקי

לא רק עובדי הייטק, כי אם גם עשרות מהנדסים ואדריכלים אוקראינים עובדים באוקראינה במיקור חוץ בעבור חברות ישראליות. המתכננים האוקראינים, אומרים גורמים בענף, הם ברמה מקצועית טובה והשכר שלהם נמוך יותר משל המתכננים בישראל - שממילא נמצאים במחסור.

האם המלחמה באוקראינה משפיעה על פעילותם? ישראל דוד, מייסד ובעלים של דוד מהנדסים, מספר שהחברה שלו מקבלת שירותים מכ־18 עובדים הנמצאים בקייב ועוד כ-20 בבלארוס. "כרגע מחצית מהעובדים האוקראינים יצאו מקייב ועובדים ממלון ליד הגבול עם רומניה ואחרים נצורים בעיר ולא עובדים".

זה משפיע על ההתקדמות של פרויקטים?
"מדובר על עבודות ברמת תכנון חלקי והם מתנהלים על בסיס משימות יומיומיות, כלומר העובדים שם לא באמת יודעים איזו מטלה יקבלו מחר, ואני לא תלוי בהם. החברה מחזיקה 150 עובדים בארץ ומדובר בסה"כ על 18 עובדים, כך שאולי נוריד 10% מהתפוקה היומית שלנו, אבל עיקר העבודה שלנו מתנהלת כסדרה".

דוד מציין שהוא מנהל את העובדים ברמה היומית אולם לא מעסיק אותם ישירות בחברה ואין לו מולם יחסי עובד-מעביד. "מי שדואג להעסקה שלהם היא חברה חיצונית שגם מראיינת אותם ומפעילה אותם".

למה בעצם להעסיק עובדים באוקראינה?
"הסקטור שלנו ספג בשנים האחרונות כמה מהלומות כמו הקורונה והמלחמות ואין שום סיבה לשים את כל הביצים בסל אחד. ברמה הבסיסית אני רואה את ההעסקה של העובדים בחו"ל כסיכון. הם אמנם עובדים מסורים ומוכשרים אבל אני לא יכול לסמוך עליהם כפי שאני סומך על העובד הישראלי".

"הלקוחות מבינים את הקושי"

טטיאנה גוצולנקו היא מנכ"לית ומייסדת שותפה בחברת BIM Leaders ltd, הנותנת שירותי מיקור חוץ בתחום האדריכלות וההנדסה. היא עובדת עם כ-40 חברות תכנון וניהול פרויקטים בארץ ומעסיקה קרוב ל-100 עובדים בקייב, ברובנו ובמקומות נוספים באוקראינה - לרבות ה-18 שנותנים שירות לדוד.

טטיאנה גוצולנקו, מנכ"לית ומייסדת שותפה בחברת BIM Leaders ltd / צילום: תמונה פרטית
 טטיאנה גוצולנקו, מנכ"לית ומייסדת שותפה בחברת BIM Leaders ltd / צילום: תמונה פרטית

"לא עצרנו את הפעילות אמנם, אבל אנחנו עובדים באופן חלקי. העובדים שנשארו במזרח המדינה ובקייב עובדים בין הטילים - אם יש אזעקות יורדים למקלטים ובין לבין מנסים לעבוד", היא מספרת. "כרגע אי אפשר לדעת כמה זמן העבודות שלנו יתעכבו בעקבות כך, זה תלוי במצב. עם זאת, אנחנו נמצא דרכים להמשיך לעבוד. יש לנו בארץ כ-40 לקוחות, בהם משרדי תכנון מובילים שבונים בגוש דן בסדרי גודל שונים, לרבות משרדי אדריכלות, קונסטרוקציה, מיזוג אוויר, אינסטלציה ועוד.

"הצלחנו לחלץ חלק גדול מהעובדים לכיוון הגבול המערבי, כי הם איתנו כבר שנים. המטרה הייתה להוציא אותם מאוקראינה, אלא שצו הנשיא שמונע מגברים בני 18-60 לצאת מחוץ לגבולות המדינה, ומאחר שרוב העובדים שלנו הם גברים העונים על ההגדרה הזו, החלטנו להקים משרד זמני במערב המדינה". החברה שכרה חדרי מלון במערב המדינה, שם מתבססים כ-30 עובדים מתוך ה-60 שהיו בקייב. האחרים החליטו להישאר בבית או לצאת לבני משפחה בשאר המדינה. "אם המצב יחמיר נשקול להעביר את כל הנשים לפולין אולי לאמירויות".

אלכס זטולסקי, השותף של גוצולנקו, מוסיף: "הלקוחות שלנו מבינים את הקושי, מתייחסים אלינו בהבנה מלאה ובתמיכה מלאה".