האם יש בישראל כשלושה מיליון חתולי רחוב?

רוצים לדעת כמה חתולי רחוב יש בישראל? אל תקנו חתול בשק • המשרוקית של גלובס

חברת הכנסת יסמין סאקס פרידמן מיש עתיד זכתה להכרה ציבורית מסוימת לאחר שבנאום הבכורה שלה בכנסת היא הגדירה את עצמה כ"דור רביעי למאכילות חתולים". בהמשך עלה הנושא לכותרות, כשעל רקע בקשה של יש עתיד, בין היתר, הופנו 12 מיליון שקל מתוך מה שמכונה "הכספים הקואליציוניים" לסירוס ועיקור חתולי רחוב.

גם ברדיו דרום זכרו את האירועים הללו, ולאחרונה, כשחברת הכנסת סאקס פרידמן התראיינה שם, היא נשאלה על הנושא ואמרה כך: "מעריכים שיש בארץ כמיליון מאכילי חתולים", ובהמשך הוסיפה: "ההערכה היא שיש כשלושה מיליון חתולי קהילה במדינת ישראל". בדקנו.

"חתולי קהילה" הוא השם הרשמי למה שמכונה בשפת העם "חתולי רחוב". האם יש נתונים רשמיים על מספרם בישראל? התחלנו בכתבות ודיווחים על הנושא מהשנים האחרונות. בידיעות הללו מופיעות הערכות שונות שלפיהן יש בישראל בין מיליון חתולי רחוב לשני מיליון.

מטעמה של סאקס פרידמן מסרו לנו כי הערכותיה מתבססות "על ארגוני בעלי חיים ומספרים לא רשמיים שמסתובבים במשרד החקלאות ואנשי מקצוע. לצערנו, אין מספרים מדויקים של כמות החתולים ואנחנו דוחפים לייצר סקר ארצי לטובת הנושא".

לא הסתפקנו בכך והחלטנו לפנות בעצמנו למשרד החקלאות. מתשובת המשרד עולה כי מספרים מדויקים אולי אין, אך הערכות רשמיות בנושא דווקא יש, ואלה אינן עולות בקנה אחד עם הדברים שהשמיעה הח"כית. "לפי הערכות המשרד, בישראל ישנם כמיליון חתולים משוטטים, כשהריכוזים הגבוהים הם בערים הגדולות", נמסר לנו. עוד נמסר כי המשרד מתקצב "בין 40 ל-50 אלף ניתוחים לעיקור או סירוס חתולים מדי שנה", והוזכר התקציב לכך שלאחרונה אכן הוגדל.

ומה לגבי מספר מאכילי החתולים בישראל? סאקס פרידמן טענה כי מדובר במיליון איש ברחבי הארץ. פנינו גם בעניין הזה למשרד החקלאות, אך כאן התשובה מורכבת יותר. "לעניין האכלת החתולים, (זו) מסווגת לשניים: אלו המאכילים באופן קבוע למעלה מ-20 חתולים, ואלו שזורקים את שאריות המזון לחתולים מפעם לפעם", נמסר לנו. "לפי הערכות, כרבע עד שליש מהאוכלוסייה מוגדרים כמאכילי חתולים באחד מהסוגים שהוזכרו".

סאקס פרידמן הבהירה לנו כי היא התכוונה למונח בהגדרתו המרחיבה. אם נניח כי ההערכה של משרד החקלאות נוגעת לבני 14 ומעלה, הרי שמדובר ב־2-2.5 מיליון איש שניתן להגדיר כמאכילי חתולים.

בשורה התחתונה: דבריה של סאקס פרידמן לא נכונים. על פי הערכת משרד החקלאות, בישראל יש כמילון חתולי רחוב, ולא שלושה מיליון. לגבי מספר מאכילי החתולים, בהגדרה מרחיבה של המונח ניתן לדבר על עד כ-2.5 מיליון איש שנכללים בקבוצה הזאת, ולא כמיליון איש כפי שטענה הח"כית.

לחצו כאן לבדיקה המלאה

שם: יסמין סאקס פרידמן
מפלגה: יש עתיד
תאריך: 27.2
ציטוט: "מעריכים שיש בארץ כמיליון מאכילי חתולים... ההערכה היא שיש כשלושה מיליון חתולי קהילה במדינת ישראל"
ציון: לא נכון

חברת הכנסת יסמין סאקס פרידמן התראיינה ב-27.2 לתכנית "בוקר טוב דרום" ברדיו דרום ונשאלה בין היתר על נאום הבכורה שלה בכנסת, שם התגאתה בכך שהיא "דור רביעי למאכילות חתולים". פרידמן, שהפכה למזוהה עם ישראלים מאכילי חתולי רחוב בישראל בעקבות נאומה, טענה בראיון שרבים פנו ובירכו אותה על דבריה, ואף נקבה במספר: "מעריכים שיש בארץ כמיליון מאכילי חתולים". בהמשך התייחסה גם למספר החתולים עצמם החיים כיום ברחובות ישראל, וקבעה כי "ההערכה היא שיש כשלושה מיליון חתולי קהילה במדינת ישראל".

במהלך הראיון שבה והועלתה הביקורת שהושמעה בחודשים שלאחר העברת תקציב המדינה, על המשאבים שהקצתה הממשלה לטפל בחתולי הרחוב. כ-6 מיליון ש"ח בשנה הוקצבו לסירוס ועיקור החתולים, מיליון שקל יותר מהתקציב שייעדה הממשלה הקודמת לנושא.

בדקנו האם להערכת גורמי המקצוע בישראל ישנם שלושה מיליון חתולי רחוב ומיליון מאכילי חתולים.

בכתבות ודיווחים בתקשורת מהשנים האחרונות לא מצאנו מספרים ברורים, אלא הערכות שונות, חלקן מסתמכות על משרד החקלאות וחלקן ללא ציון מקור, שנעו בין מיליון חתולי רחוב לשני מיליון. לגבי מספר מאכילי החתולים, חברת "ביופט" לייצור ושיווק מזון חיות בישראל ערכה סקר ב-2015 ממנו עלה כי אחד מכל ארבעה משקי בית בישראל מאכילים חתולי רחוב.

מטעמה של סאקס פרידמן נמסר ל"משרוקית" כי הערכותיה מתבססות "על ארגוני בעלי חיים ומספרים לא רשמיים שמסתובבים במשרד החקלאות ואנשי מקצוע. לצערנו אין מספרים מדויקים של כמות החתולים ואנחנו דוחפים לייצר סקר ארצי לטובת הנושא. בנוגע למאכילי החתולים - גם כאן מדובר בהערכה שכוללת אוהבי בעלי חיים ובעלים שלהם, לצד מאכילים. גם כאלה שלא עושים זאת בכוונה כדי להאכיל (מנהג השארת מזון מחוץ לפח)".

פנינו למשרד החקלאות בעצמנו. שם מסרו לנו את הנתונים הבאים:

"לפי הערכות המשרד, בישראל ישנם כמיליון חתולים משוטטים. הריכוזים הגבוהים הם בערים הגדולות. הטיפול בחתולים וחיות משוטטות, נתון בידי הרשות המקומית. עם זאת, משרד החקלאות, מתוקף מחויבותו לרווחת בעלי החיים ולשיפור איכות חייהם של אזרחי ישראל, מקצה מדי שנה 4.5 מיליון ש"ח בתמיכה לרשויות מקומיות. באמצעותן נערכים בין 50-40 אלף ניתוחים לעיקור או סירוס חתולים מדי שנה. לאחרונה אושרה תוספת של 12 מיליון ש"ח לטיפול בתופעת החתולים המשוטטים, כדי לתמרץ רשויות לפעול.

לעניין האכלת החתולים, האכלת חתולים מסווגת לשניים: אלו המאכילים באופן קבוע למעלה מ-20 חתולים, ואלו שזורקים את שאריות המזון לחתולים מפעם לפעם. בישראל האכלה "חופשית" של חתולי הרחוב היא נרחבת במיוחד, ולפי הערכות, המבוססות על שני סקרים שבוצעו בקרב נשאלים מעל גיל 18, כרבע עד שליש מהאוכלוסייה מוגדרים כמאכילי חתולים באחד מהסוגים שהוזכרו.

יצוין כי האכלה חופשית היא פרקטיקה שאינה מומלצת, המביאה להתרבות לא מבוקרת של חתולים, ומושכת למרחב העירוני חיות בר העלולות להיפגע. אי לכך משרד החקלאות מעודד את הרשויות להקים תחנות האכלה מוסדרות".

כלומר, בניגוד לדבריה של סאקס פרידמן, ההערכות הרשמיות של הממשלה מדברות על מיליון חתולי רחוב ולא "שלושה מיליון", וכשני מיליון מאכילי חתולים - קבועים או מזדמנים - ולא מיליון.

כשפנינו לסאקס פרידמן לקבלת תגובה על הערכות משרד החקלאות שסותרות את המספרים בהם נקבה חברת הכנסת, לא קיבלנו תשובה.

לסיכום, בניגוד לדברי סאקס פרידמן, ההערכות הרשמיות של ממשלת ישראל הן שבמדינה חיים כמיליון חתולי רחוב, אותם מאכילים כשני מיליון בני אדם, ולא שלושה מיליון חתולים האוכלים מידיהם של מיליון בני אדם. עם זאת, גם סאקס פרידמן עצמה וגם במשרד החקלאות הודו כי מדובר בהערכות בלבד ואין בנמצא מספרים רשמיים. לכן דבריה של פרידמן לא נכונים.