הרפורמה בפיגומים נכנסה לתוקף: ספק אם תצמצם את תאונות הבנייה

אחרי שלוש שנים נכנסו לתוקף תקנות חדשות המחייבות את קבלני הפיגומים להשתמש רק בפיגומים בעלי תו תקן אירופי • אלא שהפיגומים החדשים יקרים יותר, וכרגע אין מספיק מהם בשוק • נדאל אל ענטר, קבלן פיגומים: “הפיגומים החדשים לא יפתרו את בעיית הבטיחות”

בנייה בבת ים / צילום: Shutterstock
בנייה בבת ים / צילום: Shutterstock

 

בתחילת חודש מרץ נכנסו לתוקפן תקנות שמחייבות את כל פיגומי הזקפים בישראל לעמוד בתקן האירופי. קדמה לכך סאגה ארוכה. למעשה, התקנות אושרו יותר משלוש שנים קודם לכן, ב-1.1.2019, אחרי דיונים ארוכים שבמסגרתם איימה ההסתדרות להשבית את המשק אם התקנות לא יעברו.

התקנות קובעות חובת שימוש בפיגומי זקפים העומדים בהוראות התקן הישראלי לפיגומים (תקן 1139 חלק 1), שאומצו מתוך התקן האירופי המחייב. הן נכנסו לתוקף לכאורה במהלך חודש יולי 2020, אולם בפועל גם כניסתן לתוקף נדחתה שוב ושוב.

הרפורמה בפיגומים נועדה בעיקר לקדם את הבטיחות באתרי הבנייה. בשנת 2020 נהרגו באתרי בנייה 35 עובדים, ב-2021 נהרגו 36 עובדים. מתחילת השנה נהרגו תשעה פועלים. אולם כמה מהם נפגעו כתוצאה מנפילה או מקריסה של פיגום זקפים דווקא?
מנתונים של מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית בזרוע העבודה במשרד הכלכלה עולה כי "18 תאונות קטלניות שהתרחשו בשנים 2016-2015 היו קשורות או מעורבות בפיגום, 17 מתוכן היו בענף הבנייה, והן מהוות כרבע מהתאונות הקטלניות בענף הבנייה באותן שנים. 78% מתוך 18 התאונות הקטלניות היו במעורבות פיגום מסוג זקיפים (14 תאונות), ו-22% היו במעורבות פיגומי זיזים (4 תאונות)".

לפי נתוני הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, שמסרה ד"ר הדס תגרי מייסדת הקבוצה, המספר נמוך יותר: בכל שנה בשלוש השנים האחרונות נהרגו שלושה-ארבעה עובדים לאחר שנפלו מפיגום זקפים. ד"ר תגרי מציינת כי מינהל הבטיחות במשרד הכלכלה "אינו מפרסם פרטים מדויקים אודות נסיבות אלה במקרים רבים".

"אותה מגמה של עמימות שנמשכת שנים"

על פי הערכות גורמים מקצועיים בתחום, כמות פיגומי הזקפים בשוק עומדת על 1.25 מיליון מ"ר. אין מידע מדויק על מספר קבלני הפיגומים הפועלים כיום במדינה, אולם לאחר שיח בין הגורמים המקצועיים במינהל הבטיחות לבין חברות של קבלני פיגומים והתאחדות בוני הארץ. נערך אומדן מושכל שלפיו "ישנם בין 7-13 קבלני פיגומים גדולים שברשותם למעלה מ-50 אלף מ"ר של פיגומי זקפים כל אחד, 20 קבלני פיגומים בגודל בינוני שברשותם עד 50 אלף מ"ר של פיגומי זקפים, ומספר רב ובלתי ניתן להערכה של קבלנים קטנים שברשותם פחות מ-5,000 מ"ר של פיגומים".

נדאל אל ענטר, קבלן פיגומים, מעריך כי בשוק כ-400 קבלני פיגומים, מהם 150 מאוגדים תחת ארגון קבלני הפיגומים.

בארגון זועמים על המעבר לתקינה החדשה, ומוחים על הודעת משרד העבודה והרווחה כי יחל באכיפה באתרים גדולים. "אמרו לנו שתחילת יישום התקנות יהיו ב-1 באוגוסט ושבאתרים גדולים האכיפה היא מיידית", אומר מאיר שמש, יו"ר ארגון קבלני הפיגומים, "אבל טרם ידוע מה זה אתר גדול ומה זה קטן. זו אותה מגמה של עמימות שמתמשכת כבר כמה שנים".

שמש מוסיף שהקבלנים לא קיבלו בפועל זמן היערכות, ושהציוד החדש יהיה יקר בהרבה. לדבריו, "אמנם נתנו לנו שלוש שנים להיערך, אבל בעצם מכון התקנים לא אישר אף דגם מאז נכנסו התקנות לתוקף, ואנחנו מחכים לדעת מה רלוונטי לשימוש ומה לא".

"יתרה מזאת", מוסיף שמש, "לפי התקן האירופי החדש, ציוד שעלה לנו פעם 25 אלף שקל, יעלה עכשיו 140 אלף שקל. ציוד של חברת נוריאלי עולה 80 אלף. רק שדרוג של הציוד הישן יעלה לקבלן 40 אלף שקל. אני עדיין חושב שיש מקום לשדרג את הפיגומים שלנו אבל כפי שזה נראה, המערכת נלחמת בנו".

גם אל ענטר, המחזיק כ-10,000 מ"ר של פיגומים, סבור שהמעבר לתקנות החדשות לא יועיל במאבק בתאונות: "רוב הנפילות מגובה נובעות מפיגום זיזי", הוא מציין. "פיגום זיזי מורכב משני מוטות התלויים על הגג עם שתי חתיכות עץ. זה מה שקרה בתאונה שהייתה בנצרת לפני כמה חודשים. זה אומר שהתקנות החדשות לא באמת יפחיתו מתאונות העבודה".

"הדברים שהתקן שינה הם שוליים"

חברת נוריאלי היא כיום היצרנית הישראלית היחידה של פיגומי זקיפים. בינואר 2021 היא נרכשה על ידי חברת רב בריח. שמואל דונרשטיין, יו"ר ובעלים של קבוצת רב בריח, מסר: "חברת נוריאלי התחילה לעבוד לפי התקן האירופי החדש לפני שלושה חודשים, וכיום מייצרת פיגומים לפי התקן החדש.

שמואל דונרשטיין, יו''ר ובעלים של חברת רב בריח / צילום: דורון לצטר
 שמואל דונרשטיין, יו''ר ובעלים של חברת רב בריח / צילום: דורון לצטר

"המדינה החליטה לשפר את איכות המוצר על ידי אימוץ תקן אירופי וזה מה שחויבנו לעשות. המחיר של הפיגום החדש אמנם עלה מ-520 ל-650 שקל למטר, אבל הוא מגלם את העלויות של חומרי הגלם שעלו בשנתיים האחרונות".

דונרשטיין הוסיף: "התקן האירופי החדש שאומץ דורש פיגום בטוח ורגולטיבי יותר ממה שייצרנו עד כה. החברה השקיעה כ-2 מיליון שקל בייצור מוצר לפי הדרישות החדשות".

יגאל מורן, מנכ"ל חברת נוריאלי, אומר שעוד לפני כניסת הרפורמה החברה ייצרה פיגומים (מיטות וזקפים) שמתאימים לתקן החדש: "חשוב להבין שלפני התקן החדש לא היה תקן כלל ועם זאת חברת נוריאלי תמיד הקפידה לייצר דופן בעובי גדול ופיגום באיכות שעומדים בתקן החדש. הדברים שהתקן שינה עבורנו הם שוליים ביותר, כמו גובה המעקה וצפיפות העץ".

ניר ינושבסקי, סגן נשיא ויו"ר אגף הבנייה בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ: "החסם היחיד לאספקת פיגומים אירופיים לארץ הן התקינה והחקיקה. לשון החוק מונעת מהקבלנים שימוש בפיגומים אירופיים, שזו בדיוק הייתה כוונת המחוקק. אני רוצה להביא פיגום עם תו תקן גרמני ולא יכול, זה פשוט טירוף. כעת במקום לתקן את העיוות בחוק מחפשים לאכוף על השוק מציאות בלתי הגיונית. האזרחים מצפים שהמדינה תתקן את החוק ולא תחייב את האזרחים בחקיקה בלתי סבירה ובלתי הגיונית.

ניר ינושבסקי, סגן נשיא ויו''ר ועדת הבטיחות, התאחדות הקבלנים בוני הארץ / צילום: איל יצהר
 ניר ינושבסקי, סגן נשיא ויו''ר ועדת הבטיחות, התאחדות הקבלנים בוני הארץ / צילום: איל יצהר

"אוסיף שאין קשר משמעותי בין סוג הפיגום לבטיחות - הבעיה היא בתחזוקת הפיגום באתר הבנייה. זו בעיה שגם הפיגום האירופי לא יפתור, אפילו אם הוא יקר פי כמה".

העלויות: מ־40 ל־55 שקל למ"ר לפיגום

אחת הטענות של קבלני הפיגומים היא שכניסת הרפורמה לתוקף תעלה את המחירים ללקוח הסופי, שכן מחירי הפיגומים החדשים גבוהים יותר.
מדוח של משרד העבודה עולה כי מחירי השכרת פיגומים שלא על פי התקן לתקופה של

חצי שנה (כולל הובלה, הרכבה ופירוק), עולה 40 שקל למ"ר; ואילו השכרת פיגומים על פי התקן תעלה 55 שקל למ"ר. המשמעות, אם כך, היא עלות של 37.5 מיליון שקל בשנה בחלוקה בין כלל הקבלנים ששוכרים פיגומים - גידול של 37.5% בהוצאות על השכרת פיגומים.

"שום קבלן פיגום אינו יכול להיות ערוך כשהוא נדרש לזרוק ציוד ששווה מיליוני שקלים לפח ללא שום פיצוי ולקנות ציוד במחיר מופקע של פי ארבעה-חמישה יותר, וזאת עוד לפני ההתייקרות שתגיע בקרוב עקב המצב באירופה", מוסיף אלענטר.

"מחיר של מיטה, שהיא משטח עבודה לפיגום (2.5X2 מטר) עלה מ-220 ל-780 שקל. לרכוש ציוד העומד בתקן החדש יעלה לי מיליונים. מחירים אלה נובעים כתוצאה ממיני-מונופול בחסות המדינה". אומר אל ענטר. "אני עובד כבר שנים בתחום וכרגע אני לא יודע לאיזו קטגוריה אני שייך, אין גורם רשמי שידע לומר לי באיזה גובה אני יכול לעבוד".

לדברי אל ענטר, "התקנות ישפיעו עלינו מאוד. נגיע למצב של חדלות פירעון מאחר שהתקנה הזו הותקנה ללא שיתוף וללא התחשבות בקבלני הפיגומים. אין שום מניעה שנשדרג את הפיגום הקיים בשני האלמנטים שמכון התקנים דורש ובכך תיפתר הבעיה".

תגובות: "למנוע פיגומים פיראטיים"

סגן שרת הכלכלה, ח"כ יאיר גולן, מסר בשם מינהל הבטיחות במשרד הכלכלה: "חוק הפיגומים על פי התקן האירופאי עבר ב-2019. בהתאם לכך, המשרד העניק זמן היערכות מספק עבור הקבלנים, וכעת תקנות הפיגומים נכנסו לתוקף. מדיניות האכיפה החלה באתרי הבנייה באמצעים שונים הכוללת ביקורים תדירים של הפקחים באתרים. הפיגומים החדשים נועדו לספק תמיכה לעובדי הבניין, לשמור על בטיחותם של העובדים בשטח ולהציל חיי אדם".

מזרוע העבודה נמסר בתגובה כי "אנו רואים באופן ברור כי רוב התאונות נגרמות מנפילה מגובה. בשנת 2021, 41% מהתאונות הקטלניות נגרמו מנפילה מגובה. לפיכך מינהל הבטיחות פועל כדי לעבור לתקן בטיחות מחמיר בנושא זה, כנהוג באירופה. התקן האחיד נועד בין היתר למנוע בניית פיגומים פיראטיים ויצירת סטנדרט אחיד כתנאי ראשוני ובסיסי לשמירה על בטיחות העובדים.

"צריך להיות ברור לכל מי שעוסק בנושא כי אימוץ סטנדרט בטיחות ברמה גבוהה, ציוד חדיש ומתקדם אומנם אינם תרופת פלא אבל יש בכוחם לשפר את הבטיחות באופן ניכר. מפקחי המינהל כל העת מבצעים אכיפה ופיקוח באתרי בנייה רבים מדי יום ובודקים בראש ובראשונה את תקינות הפיגומים באתרי הבנייה, ובמידת הצורך, סוגרים את הפעילות באתר כדי למנוע תאונות מיותרות.

"נדגיש כי מינהל הבטיחות פועל בשקיפות ומפרסם מדי יום את צווי הבטיחות וכן מצוי בקשר עם גורמים נוספים, לרבות רגולטורים ועמותות שמטרתם לעבוד יחד למען המטרה המשותפת של קידום הבטיחות בעבודה".