תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

שנה ותשעה חודשים לרפורמת הפיגומים: כך פועלים לצמצום תאונות עבודה

שינוי בתרבות הבטיחות - החל משימוש בציוד אירופאי בעל תקן ישראלי ועד הכשרות מקצועיות ייעודיות; בענף הבנייה מעלים את הרף לבטיחות העובדים באמצעות תקינה מחמירה • אייל לביא, מנכ"ל "פלטק אסקו פיגום": "בענף מפנימים שנעשית מהפכה לטובת בטיחות וחיי אדם. חשוב שכולם יהיו שותפים למהלך הזה"

שיקום הכנסייה בהר תבור. אתר בעל חשיבות היסטורית רבת משמעות שעובר תהליך שיקום בימים אלה / צילום: פלטק אסקו פיגום
שיקום הכנסייה בהר תבור. אתר בעל חשיבות היסטורית רבת משמעות שעובר תהליך שיקום בימים אלה / צילום: פלטק אסקו פיגום

הכתבה בשיתוף פלטק אסקו פיגום 

בכל שנה מוצאים את מותם בישראל עשרות פועלי בניין, רבים מהם כתוצאה מתאונות הקשורות בפיגומים. על פי נתוני משרד העבודה, רק בשנה שעברה נהרגו 67 פועלים בתאונות עבודה. כ-60% מתוכם מנפילה מגובה. בחודש יולי האחרון עבר בישראל השלב השני והמשמעותי של "רפורמת הפיגומים", אשר קובעת תקן וכללים לשימוש בפיגומים באתרי בנייה, במטרה לצמצם תאונות עבודה.

במסגרת הרפורמה אומץ תקן אירופאי מחמיר, שעבר התאמה לתקינה ישראלית על ידי מכון התקנים הישראלי, וקובע את הכללים לייצור, בנייה ותחזוקה של פיגום. אייל לביא, מנכ"ל חברת "פלטק אסקו פיגום", הפועלת כבר 35 שנים בענף ומייבאת לארץ את הפיגומים לבניין ותעשייה של התאגיד הגרמני, "אלטרד", העומדים בתקינה החדשה, מסביר כי "עובדים שביצעו עבודות על פיגומים ישנים יכלו לפרק חלקים מהפיגום בגובה לצורך אלתורים. בפיגומים מהתקן החדש לא ניתן לפרק את מרכיבי הפיגום, אלא על פי הסדר שבו הורכבו ועל פי הוראות היצרן - מכיוון שהחלקים מורכבים באופן המונע אלתורים ופירוק חלקים".

הוא מוסיף כי התאגיד הגרמני מיישם תקינה מחמירה במיוחד לפיגומים ובטיחות בקרב כ-50 מדינות, רבות מהן באיחוד האירופי. "בישראל לכל תקן אירופאי חייב להיות תקן מקומי תואם, אז כחלק מהפעילות שלנו עבדנו עם מכון התקנים על תהליך ההתאמה".

אייל לביא, מנכ"ל חברת "פלטק אסקו פיגום" ועדי כפרי, ראש ענף תכנון המבנים וההתעדה במכון התקנים הישראלי בעת קבלת אישור מכון התקנים לדגם הפיגומים של החברה / צילום: פלטק אסקו פיגום
 אייל לביא, מנכ"ל חברת "פלטק אסקו פיגום" ועדי כפרי, ראש ענף תכנון המבנים וההתעדה במכון התקנים הישראלי בעת קבלת אישור מכון התקנים לדגם הפיגומים של החברה / צילום: פלטק אסקו פיגום

בעיה נוספת שרפורמת הפיגומים נועדה לטפל בה היא הבורות הנפערים בפיגומים ישנים מעץ. "התקינה החדשה קובעת שהמדרכים (האזור שעליו דורכים הפועלים) עשויים חומרים מתאימים ואי אפשר להעתיק אותם ממקומם, אומר לביא. "אנחנו מונעים כך תאונות שבהן עובד היה דורך על הפיגום ופתאום בור היה נפער תחתיו בגלל שהעץ רעוע, ישן ומתפורר".

לפרטים נוספים ויצירת קשר עם פלטק אסקו פיגום הקליקו>>

בנוסף לכל אלו, הרפורמה בתחום הפיגומים התמודדה עם בעיות תקינה, שנוגעות למשל למעברים בין הקומות השונות של הפיגומים - מדרגות, סולמות ועוד. "התקינה לא מאפשרת עוד כל מיני אלתורים על פיגומים שלעיתים היו מתפרקים וגורמים לסכנת חיים", מחדד לביא. "החא מצמצמת את טעויות האנוש ואת האפשרות לבצע צעדים לא אחראיים ולא בטיחותיים".

"הרפורמה הממשלתית כבר בתוקף, ומי שאומר אחרת - מסכן חיי אדם"

רפורמת הפיגומים אושרה בכנסת בינואר 2019 והשלב הראשון בה נכנס לתוקף ביולי 2019. היא כוללת שלוש פעימות מרכזיות, כאשר שתיים מהן מאחורינו. הפעימה הראשונה החילה את התקינה החדשה על כל פרויקט בנייה שמעל 30 מטר. "מדובר היה בחלק קטן מהתחלות הבנייה בישראל, מגדלים בעיקר", אומר לביא. לדבריו, החלק המשמעותי של הרפורמה נכנס לתוקף ביולי 2020. "כשלמעשה החילו אותה על כל התחלות הבנייה מגובה 8 מטרים ועד 30 מטרים. תחת המטריה הזו נכנסת רוב הבנייה החדשה בישראל".

אולם באותה העת, לדברי לביא, נוצרה בעיה: "מספר גורמים ניסו לטעון כי ניתנה דחייה בשנה לביצוע השלב השני ברפורמה מאחר והענף לא היה מוכן. חשוב להבין שרשויות המדינה פועלות ומפקחות ומבחינתן הרפורמה בתוקף, ומי שטוען אחרת - מטעה. כך גם הסנקציות שניתן להטיל על יזמים וחברות שלא עומדות בתקן. הרפורמה זוכה לרוח גבית חזקה מגורמי האכיפה", הוא מוסיף.

פיגום עבור חברת "רם אדרת", נס ציונה / צילום: פלטק אסקו פיגום
 פיגום עבור חברת "רם אדרת", נס ציונה / צילום: פלטק אסקו פיגום

"אנחנו הראשונים עם התקן הישראלי לציוד ומלאי מרשים בגיבוי התאגיד הגרמני לאספקה"

בחודשים האחרונים פעלו בפלטק אסקו פיגום נמרצות מול התאגיד הגרמני ובמקביל מול מכון התקנים הישראלי, כדי לעמוד ביעד הרפורמה. "היינו למעשה הראשונים שקיבלו את אישור מכון התקנים לפיגום שאנחנו מייבאים מגרמניה, פיגום חזית SL70 ו-SL100", מספר לביא, "ואנחנו גאים להוביל ולקדם את הרפורמה בשוק באמצעות מלאי גדול מאוד של פיגומים שיכול לתת מענה למספר גדול מאוד של אתרי עבודה, בנייה ותעשייה. עוד אחד מהיתרונות שלנו זה זמן הקמה מהיר ב 20 אחוז ביחס לציוד מיצרנים אירופאיים אחרים וכך יש חסכון כספי נוסף".

לביא אף מבקש להרגיע את החשש בענף כי קיים מחסור בפיגומים העומדים בתקן החדש. "בזכות החלוציות בתחום, התאגיד הגרמני העמיד לרשותנו מלאי גדול מאוד של פיגומים וקדימות על פני מקומות אחרים בעולם. יש לנו התחייבות התאגיד הגרמני לספק כל דרישה לפיגומים".

עוד הוא אומר כי "הפיגומים שאנחנו מייבאים הם לא רק איכותיים ועומדים בדרישות הבטיחות והגהות המחמירות בעולם, אלא שמדובר גם במוצר תחרותי מבחינת המחיר".

"למניעת תאונות עבודה, חשוב להכשיר כמה שיותר אנשי מקצוע"

בחברת פלטק אסקו פיגום מספקים בנוסף לפיגומים גם מעטפת שירותים כוללת בגישה של One stop shop. "אנחנו עורכים ימי עיון לממוני בטיחות או מנהלי עבודה, שבהם אנחנו מלמדים כיצד להשתמש בפיגומים תקניים וכיצד לבדוק האם הותקנו נכון בשטח. קיבלנו היתר ממשרד העבודה להעביר הכשרות בנושא , בשיתוף אינג' אמיר ביאר, מתכנן פיגומים, אשר הוסמך מטעם היצרן הגרמני ואף היה שותף להעברת התקינה בישראל", מספר לביא.

"כאשר קבלן שולח לנו את התוכנית של המבנה, אנחנו נותנים לו ייעוץ, כולל רשימת חלקים ושרטוט למיקום הפיגומים, הוראות הרכבה בעברית וכמובן תעודת בדיקה של מכון התקנים הישראלי. אנחנו לא מספקים ללקוחותינו רק ברזלים, אלא מעטפת של שירותים מהיבואן".

לסיום הדברים, מבקש לביא להדגיש כי רפורמת הפיגומים אמנם עברה כברת דרך משמעותית, אך יש עוד מה לעשות בתחום. "הגדירו בחוק מיהו בונה פיגומים מוסמך שרשאי לקחת את חלקי הפיגום ולהקים אותם נכון. הדבר דורש ידע ייחודי ואנחנו פועלים מול משרד העבודה כדי לזרז הכשרת אנשי מקצוע נוספים בתחום". אז האם הרפורמה תצליח להפחית את מספר ההרוגים מתאונות עבודה בענף הבנייה? כנראה שהצעד הראשון עובר דרך יישום בפועל בשטח של התקינה החדשה. "חשוב שבענף יפנימו שנעשית כאן מהפכה לטובת בטיחות וחיי אדם. זה משהו שכולנו חייבים להיות שותפים לו", מסכם לביא.

לפרטים נוספים ויצירת קשר עם פלטק אסקו פיגום הקליקו>>