הוועדה לבחירת שופטים תדון במשמעות הציון בקורס השופטים

הכוונה היא להערכה שניתנת למועמדים לשיפוט במרכז ההערכה האינטנסיבי, בו המועמדים מצויים בתנאי פנימייה במשך שלושה ימים • בפועל שופטים רבים נבחרו במהלך השנים לאחר שנכשלו בקורס; אחת מהם היא השופטת בדימוס אתי כרייף

הוועדה לבחירת שופטים / צילום: רפי בן חקון
הוועדה לבחירת שופטים / צילום: רפי בן חקון

הוועדה לבחירת שופטים, בראשות שר המשפטים גדעון סער, תדון השבוע במשמעות ההערכה שניתנת למועמדים במרכז ההערכה האינטנסיבי (המכונה גם קורס השיפוט). לפי הנהלת בתי המשפט, מרכז ההערכה הוא כלי אבחוני שמטרתו לעמוד על מידת התאמת המועמדים לשיפוט. מדובר בתהליך מינוי לכהונת שופט בישראל, בו המועמדים מצויים בתנאי פנימייה במשך שלושה ימים.

מרכז ההערכה מנוהל על-ידי גוף בשם "המרכז להכשרה והשתלמות שופטים" של הנהלת בתי המשפט. בין המנחים בקורס נמנים שופטי עליון מכהנים ובדימוס, שופטי מחוזי ועורכי דין מהמגזר הפרטי המשמשים כנציגי לשכת עורכי הדין.

הקורס כולל סימולציות והתמודדות עם סיטואציות מורכבות בתחום המשפט, שאלות אתיות וחשיבה משפטית. המעריכים מנסים לראות איך מתמודדים המועמדים עם סיטואציות שונות הנוגעות לעולם המשפט. כלומר, המועמדים מצויים בבחינה בכל רגע נתון.

בסופו של הקורס ניתנים ציונים בהתאם לפרמטרים שונים עם ציונים הנעים בין 0 ל-10, כאשר ציון מעל 7 נחשב להצלחה, וניתנת הערכה האם המועמד עבר את הקורס בהצלחה ומתאים להיות שופט. בשנה החולפת 64.5% נכשלו, ו-35.5% עברו בהצלחה את הקורס והומלצו לשפיטה.

בהנחיות למועמדים, הנהלת בתי המשפט מדגישה כי מדובר בהמלצה בלבד ולא בכלי מחייב, ומגדירה את הציון כ"כלי עזר חשוב וכמקור נוסף (על פני שאר המקורות) כדי לבחון את ההתאמה לכהונה שיפוטית".

למרות שיש מועמדים שלא עוברים בהצלחה את ההליך, שמם עדיין עולה לוועדה, מכוח נוהג שמקורו לא ידוע. בפועל שופטים רבים נבחרו במהלך השנים לאחר שנכשלו בקורס. אחת מהם היא השופטת בדימוס אתי כרייף, שקיבלה ציון נכשל של 4.5 מתוך 10 (ציון עובר הוא 7 ומעלה), ונקבע כי כישוריה אינם מתאימים למשרת שיפוט.

נזכיר כי הליך מיונה של כרייף היה במוקד החקירה הפלילית נגדה ונגד ראש לשכת עורכי הדין לשעבר, אפי נוה, בחשד למתן שוחד מיני על-מנת לקדם אותה בוועדה. התיק הפלילי נסגר אך חשף את שיטת המינוי הבעייתית בישראל וגם את היחס למועמדים שלא הומלצו לשפיטה על-ידי הוועדה.

הוועדה לבחירת שופטים, להבדיל ממרכז ההערכה, חשופה להמלצות ולעבודה של המועמד. זו הסיבה שהיא בוחרת מועמדים שלא הצליחו בקורס. הישיבה השבוע נועדה על-מנת לקבוע כללים לעניין זה ולהחליט על המשמעות של הציונים בקורס. הדיון מתקיים, בין היתר, בעקבות בקשה של חברי הכנסת שמחה רוטמן ואפרת רייטן, המשתתפים בוועדה.

נושא נוסף שיידון בוועדה הוא היקף המידע על המועמדים שחברי הוועדה מקבלים ממכרז הערכה, וכן העובדה שהמועמדים עצמם לא מקבלים את ההערכה שקיבלו בקורס. כיום המועמדים לא יודעים את ההערכה שניתנה להם אלא רק מקבלים משוב כללי. הדיון מתקיים, בין היתר, בעקבות עתירה שהגישה מועמדת שנדחתה בעקבות ההערכה שקיבלה עם סיום הקורס. עורכת הדין העותרת מבקשת מבית המשפט לחייב את הנהלת בתי המשפט למסור לה את הדוח המלא בעניינה.