אגף התקציבים לא ידע: מאחורי הקלעים של תוכנית ליברמן לשוק הדיור

נראה כי התוכנית החדשה גובשה בלשכת השר ללא התייעצויות, ואין אפילו אומדן ראשוני לעלות התקציבית שלה

באוצר ובסביבתו של ליברמן לא יודעים עדיין לתת אפילו אומדן ראשוני לעלות התקציבית של התוכנית / צילום: יוסי זמיר
באוצר ובסביבתו של ליברמן לא יודעים עדיין לתת אפילו אומדן ראשוני לעלות התקציבית של התוכנית / צילום: יוסי זמיר

בזמן שהקבלנים מצביעים על עודף רגולציה כאחד הגורמים למחירי הדיור הגבוהים, נראה ששר האוצר אביגדור ליברמן החליט לטפל במשבר הנדל"ן באמצעות מתן הקלות רגולטוריות דווקא לעצמו. בכירים במשרד האוצר, במשרד השיכון והבינוי וברשות מקרקעי ישראל לא היו שותפים לגיבוש התוכנית החדשה של השר ליברמן, שבבסיסה מס על דירה רביעית והנחות של עד 20% ליזמים במחירי הקרקעות, בתמורה לבניית דירות מוזלות.

ליברמן יודע שלא יוכל לממש את התוכנית מבלי לשבת בסופו של דבר מול בכירי אגף תקציבים, מול מנכ"ל משרדו רם בלינקוב, מול שר השיכון זאב אלקין ומול מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) יעקב (ינקי) קוינט. אבל לו היה מתייעץ איתם מראש, לא בטוח שליברמן היה יכול לקבל כל כך מהר את הכותרות שרצה במהדורות החדשות. ייתכן כי אנשי המקצוע ושותפיו של ליברמן לממשלה, שהפרסומים תפסו אותם בהפתעה, היו מעלים השגות ומצרים את צעדיו של שר האוצר.

אין אומדן ראשוני לעלות תקציבית

התוכנית של ליברמן גובשה, ככל הידוע, בתוך לשכתו פנימה ולכל היותר בסיוע אנשים פרטיים. היא נרקמה "על הדרך", לאחר פרסום הנתונים החריגים על זינוק בן 13% במחירי הדיור בתוך שנה. בצד זה, נרשמו בתקופה האחרונה לחצים ציבוריים להגדיל את היצע הדירות המסובסדות שמציע בימים אלה משרד השיכון במסגרת תוכנית "דירה בהנחה". התוכנית של שר האוצר ליברמן עלולה גם להתנגש מול התוכנית של שר הבינוי והשיכון אלקין, ובכלל נראה שהציבור כבר מבולבל בין כל התוכניות השונות שהוצגו מאז הוקמה הממשלה.

על כן, באוצר ובסביבתו של ליברמן לא יודעים עדיין לתת אפילו אומדן ראשוני לעלות התקציבית של התוכנית. אבל מעבר לשאלת העלות, יש עוד דרך ארוכה עד שליברמן יוכל להוציא את כוונותיו אל הפועל. חזית אחת היא מול רוכשי דירה רביעית ומעלה, עליהם רוצה ליברמן להכביד את נטל מס הרכישה. לפי נתוני רשות המסים, ישנם יותר מ-20,000 אנשים שמחזיקים בארבע דירות ויותר וחולשים על למעלה ממאה אלף יחידות דיור. לצדם, ישנם עוד כ-50,000 אנשים שמחזיקים בשלוש דירות, ואם התוכנית של ליברמן תאושר בכנסת הם לא יוכלו לקנות דירה נוספת מבלי לשלם מס מוגדל.

משמעות הדבר היא מלחמה של ליברמן באליטה של ישראל, לרבות אנשים בעלי השפעה במשק, בפוליטיקה ובמערכת המשפט. אם תשאלו את שר האוצר לשעבר, משה כחלון, הניסיון הכושל שלו להחיל מס על בעלי דירה שלישית ומעלה היה כנראה אחת הטראומות הקשות שעבר במהלך כהונתו. מצד שני, חלק אחר של תוכנית ליברמן עשוי דווקא להיטיב במיוחד עם האלפיון העליון. ההנחות על הקרקעות יהיו בכל רחבי הארץ, מה שיוזיל גם פרויקטי יוקרה בתל אביב ובאזורי הביקוש.

נוסף על כך, כלל לא בטוח האם הקבלנים ישמחו לשתף פעולה עם התוכנית. אומנם הם יקבלו הנחה על הקרקע, אבל אחרי שהתלוננו על תוכניות מחיר למשתכן ומחיר מטרה, גם כאן עלולה להיווצר בעיה. לפי התוכנית יוכתב להם מפרט קבוע על ידי המדינה עם התניות שונות, ולבסוף גם לא יוכלו למכור את הדירה באיזה מחיר שירצו. אם לא יהיו לקבלנים מספיק דירות למכור בשוק החופשי, הם עלולים להירתע. מעבר לכך, ליברמן רוצה לזרז את הליכי הבנייה באיסור על הקבלנים לבקש הקלות בנייה, דבר שכמובן לא יתקבל אצלם בברכה. בסופו של דבר, הקונצזוס הוא שהאתגר המהותי ביותר בשוק הוא הגדלת היצע הקרקעות למגורים. התוכנית הזאת לא תגדיל את ההיצע, אלא רק את הביקוש לדירות.