לראשונה מ-2011: הלמ"ס מעדכנים את משקולות תשומות הבנייה

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה מכרז לשכירת חברה חיצונית בתחום הבנייה וההנדסה, לצורך הערכה מחדש של משקולות מדד תשומות הבנייה למגורים

שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין / צילום: יוסי זמיר
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין / צילום: יוסי זמיר

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה מכרז לשכירת חברה חיצונית בתחום הבנייה וההנדסה, לצורך הערכה מחדש של משקולות מדד תשומות הבנייה למגורים. המדד משמש להערכת השינויים במחירי חומרי הגלם ועלויות הבנייה לקבלנים, וזאת לצורך הצמדת מחירי עסקאות נדל"ן במשק. ההצמדה נועדה להבטיח יציבות לקבלנים במקרה של שינויים בלתי צפויים בתשומות, ועל כן הוא נדרש להיות מדויק ועדכני לאופי תשומות הבנייה בפועל.

בלמ"ס אומרים שהסקר נערך בין פעם ב־7 ל־10 שנים, אך הפעם האחרונה שבה עודכנו המשקולות הייתה ב־2011. העדכון הבא, בהיעדר הפתעות, יהיה ב־2023 - בעזרת ההערכה של החברה החיצונית שהלמ"ס שואפים לשכור כעת. מדד תשומות הבנייה עצמו מתעדכן לעתים תכופות בהתאם לשינויים במחירי התשומות עצמם, והמשקולות מתעדכנות אוטומטית בהתאם. עם זאת, מדי פעם נדרש "כיול מחדש" של המדד, במטרה להתאים אותו לאופי ולשיטות הבנייה העדכניות והרלוונטיות בישראל.

במסגרת תהליך הכיול מחדש של משקולות מדד תשומות הבנייה למגורים, הלמ"ס עורכים סקר בקרב קבלנים לגבי מדגם מייצג של הבנייה בישראל, וביחד איתם "בונים מחדש" את הבניין על הנייר. כדי להבטיח את מהימנות התשובות ולמנוע הטיות מצד הקבלנים, הלמ"ס אינם שואלים את הקבלנים על המחירים שאותם הם משלמים עבור כל אחד משלבי הבנייה והחומרים, אלא אך ורק על אופי הבנייה בפועל. בשלב הבא, הלמ"ס מגישים את הסקרים לאותה חברה חיצונית, והם אלו שממירים את הליכי הבנייה בפועל לעלויות בשקלים.

שווי הקרקע ינותק מהמדד

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין הכריז בסוף 2021 על עדכון בשיטת ההצמדה למדד: המחירים כיום מוצמדים במלואם למדד תשומות הבנייה, ועל פי השינוי שמקדם אלקין - אך ורק החלק שקשור לעלויות הבנייה בפועל של הקבלנים יוצמד למדד.
רכיבים אחרים במחיר, כמו שווי הקרקע והשיווק, ינותקו מהמדד, וכך ההצמדה תהפוך למדויקת יותר - לרבות עבור דירות במרכזי הביקוש, שבהם עלויות הבנייה בפועל אינן מהוות את רוב מחיר הדירה. שינוי זה, לכאורה, אינו קשור לעדכון המשקולות במדד תשומות הבנייה עצמו, אולם סמיכות הזמנים ביניהם מרמזת על שינוי גישה ורצון לרפורמה בכל שיטת מדד תשומות הבנייה - למגורים ובכלל.

על פי הקול הקורא המפרסם את המכרז, החברה החיצונית נדרשת לניסיון עדכני במיזמי דיור של יותר מ־50 יחידות דיור, ופרויקטים בסך כולל של מעל 300 יחידות דיור. היא נדרשת גם להעסיק שלושה עובדים לפחות, כאשר שניים מהם בעלי רישיון בענף ההנדסה האזרחית, ועובד נוסף מנוסה בחישוב כמויות ותמחורן - כאשר הוא כלכלן או מהנדס בעצמו. על כל העובדים להיות מועסקים בידי החברה בהעסקה ישירה, ואסור לה לעשות מיקור חוץ בעצמה לחלק מהשירותים.