חקיקה | ניתוח

ליברמן הבטיח נקודות זיכוי להורים, אבל הממשלה לא מצליחה להעביר חקיקה כלכלית

מאז העברת התקציב אף יוזמה כלכלית של הממשלה לא הושלמה • ההבטחות הגדולות במסיבות העיתונאים הפכו לערימת חוקים שהצטברה על שולחן המליאה ושתחכה לסיום פגרת החורף של הכנסת • הסיבות נעות משיתוק קואליציוני ועד גרירת רגליים של הליכי חקיקה

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: סיון שחור, ענבה, לע''מ
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: סיון שחור, ענבה, לע''מ

מאז שהעבירו את תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנים 2021-2022, נדמה שאף יוזמה כלכלית משמעותית של הממשלה לא צלחה את שלבי החקיקה בכנסת בשל אילוצים קואליציוניים ולוח זמנים דוחק וההצהרות הדרמטיות לעיתונות נותרו על הנייר בלבד.

חתימת שר האוצר, אביגדור ליברמן, על הצו להפחתת מכסים על פירות וירקות הייתה הצעד היחיד שהצליח להוציא לפועל במסגרת הניסיון להפחתת יוקר המחיה וגם זה דרש תרגיל פוליטי לשותפיו שלא יכלו למנוע את המהלך בשל פגרת החורף שהחלה ב-10 במרץ ותסתיים ב-8 במאי. מה ייאלץ בכל זאת להמתין לקיץ? הרשימה המלאה לפניכם:
אחרי חודשים של שולחן עגול בין המדינה, המעסיקים והעובדים, ליברמן הציג עסקת חבילה חתומה ובמסגרתה חוק להעלאת שכר המינימום וארגון מחודש של סעיפים בהסכמי ההעסקה של העובדים במשק. לאחר שלא שמע התנגדויות במהלך הדרך, ליברמן הסיק שהכנסת תאשר במהירות את עסקת החבילה. בפרואר החוק אושר בקריאה ראשונה, אבל במפלגת העבודה התנגדו לאישורו לפני היציאה לפגרה.

שר האוצר ליברמן עם נגיד בנק ישראל אמיר ירון, יו''ר ההסתדרות ארנון בר דוד וראשי המגזר העסקי בעת החתימה על עסקת החבילה / צילום: דוברות ההסתדרות
 שר האוצר ליברמן עם נגיד בנק ישראל אמיר ירון, יו''ר ההסתדרות ארנון בר דוד וראשי המגזר העסקי בעת החתימה על עסקת החבילה / צילום: דוברות ההסתדרות

מובילי ההתנגדות היא חברת הכנסת נעמה לזימי מהעבודה וח"כים נוספים ממרצ. גם יו"ר ועדת העבודה והרווחה אפרת רייטן, שדורשת להכין את החוק לקריאה שנייה ושלישית אצלה בוועדה, מתחה בדיון היחיד שהתקיים עד כה ביקורת נוקבת על בקשת האוצר להעביר את החוק ככתבו והודיעה לנציגי המשרד שהגיעו לדיון שייערכו שינויים בחוק: "הנסיבות השתנו, לא נהיה חותמת גומי". בינתיים, העלאת שכר המינימום שתוכננה לאפריל בפעימה הראשונה - נדחתה, יחד עם הצעדים הנוספים בחוק. הדיונים עשויים להתחדש בפגרה, אך עדיין יש נתק בין שר האוצר לחברי הכנסת המתנגדים לחוק. הצבעה בקריאה שנייה ושלישית תיתכן רק עם פתיחת מושב הקיץ.

יוקר המחיה יחכה למאי

בתחילת חודש פברואר יוקר המחיה התדפק על דלתות האזרחים, הכותרות היו אכזריות ובתגובה הציג שר האוצר תוכנית כלכלית במסגרתה שתי הבטחות: נקודות זיכוי להורים לילדים בגילאי 6-12 ומס הכנסה שלילי. רק שבועות ארוכים אחרי, וכעשרה ימים לפני יציאת הכנסת לפגרה בת חודשיים, עבר החוק הכולל את שתי ההבטחות בקריאה ראשונה, אבל הפקק החקיקתי דחק את הקריאות השנייה והשלישית לקיץ.

יו"ר הוועדה אלכס קושניר דרש להעלות את מענקי העבודה. יממה לאחר מכן הכריז ליברמן עצמו על הכפלת המענק שבחוק מ-800 ל-1,600 שקלים. אבל ההבטחות נותרו בינתיים על הנייר, עד שוועדת הכספים תסיים את הכנת החוק והמליאה תתכנס לאישורו במהלך חודש מאי הקרוב. שר האוצר ליברמן חוזר ואומר השבוע כי על הכנסת לכנס את המליאה בפגרה כדי להעביר את החוקים שעל השולחן, ולאחרונה גם יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון הצטרף לקריאה, אבל הקואליציה והאופוזיציה הסכימו לא לכנס את המליאה במהלך הפגרה.

הסיוע יגיע בגל הבא

ב-28 בפברואר הציג משרד האוצר תוכנית סיוע לעסקים שנפגעו מגל האומיקרון. היה זה אחרי שליברמן התעקש שלא יגבש תוכנית לפני שייראה את היקפי המחזורים של העסקים לחודשים ינואר פברואר. התוכנית שליברמן הציג לבסוף, ימים ספורים לפני פיזור הכנסת, נדרשה תיקוני חקיקה אך גם בעלי העסקים יידרשו להמתין לחודש מאי, אז בתקווה הכסף שהובטח להם בתחילת גל האומיקרון - יוזרם לחשבונות הבנק שלהם. כלומר החוק אפילו עוד לא הגיע לשלב שבו הוא מונח על שולחן הכנסת.

במקביל לאישור החוק להעלאת המס על משקיעים, הגיעו חברי ועדת כספים להסכמה על קידום חוק שיקל במדרגות המיסוי על רוכשי דירה ראשונה. יתרה מכך, יוזם החוק, ח"כ יואב קיש מהליכוד, התחייב בהתאם להסכמות מול יו"ר ועדת כספים כי החוק יעבור בתוך זמן קצר וייכנס לתוקף מחודש ינואר 2022. החוק אושר בוועדת כספים לקריאה ראשונה בנובמבר, אלא ששוב הבטחות לחוד וביצוע לחוד. באוצר חזרו בהם מהכוונה לתמוך בחוק של חבר האופוזיציה והודיעו על קידום חוק מטעמם, אלא שחוק כזה מעולם לא הונח על שולחן הכנסת והיוזמה נגנזה.

ייבוא בחקלאות עוד רחוק

ברגע האחרון הרפורמה בחקלאות יצאה מחוק ההסדרים ונכנסה לדיון מרתוני בין משרדי האוצר והחקלאות לחברי הכנסת המתנגדים למהלך. כזכור, בשבוע שעבר ליברמן התייאש מהמשא ומתן והכריז באופן חד צדדי על חתימה על הצו שמאפשר הסרת חסמים בייבוא פירות וירקות. אולם בינתיים ליברמן לא ממהר להעביר את תקנות הגנת הצומח שמאפשרות את התשתית החוקית לייבוא נרחב של פירות וירקות. זאת למרות שוועדת הכלכלה דווקא מתכנסת לעתים תכופות גם בפגרה. ההבטחה הגדולה של חוק ההסדרים הקודם נותרה על הנייר.

 
  

הדיור והתחבורה נדחקו

חוק המטרו נדחק ברגע האחרון אל הצד השני של פגרת החורף. בקואליציה טענו שאין דחיפות לחוק כיוון שהוא צפוי בכל מקרה להיכנס לתוקף רק ביוני, אך צבר החוקים שממתינים לאותם שלושה שבועות במאי ועומס ההסתייגויות שהגישה האופוזיציה נגד החוק, עלולים לדחות אותו לדקה ה-90, או מעבר לה. כך החוק שנועד להניח את התשתית התקציבית לרכבת התחתית למטרופולין דן נותר לחכות לקריאה שנייה ושלישית.

איילת שקד, שרת הפנים / צילום: יוני קלברמן
 איילת שקד, שרת הפנים / צילום: יוני קלברמן

שרת הפנים איילת שקד הכריזה על חלופה לתוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. המונח "חלופת שקד לתמ"א 38" הוטמע, אבל ביום האחרון של מושב החורף החוק נדחה אחרי ששקד העדיפה להילחם על העברת חוק האזרחות ותמ"א 38 הישנה צפויה לקבל בחודש הבא הארכה של שנה נוספת. העיכוב בדיונים על החוק נבע ממתיחות בין שקד ליו"ר ועדת הפנים וואליד טאהא שניהל את הדיונים על החוק בעצלתיים עד לאיומים של יועצי שקד על אנשי לשכת רה"מ. הוועדה אמנם אישרה את החוק, אבל רק בשבוע האחרון של המושב. בחודש הבא תתכנס המועצה הארצית לתכנון ובנייה כדי לאשר את הארכת תמ"א 38.

נוכח הקפיצה במחירי הדיור והעובדה המצערת שמתוך שורת הצעדים שהציגו שר האוצר, שר השיכון ושרת הפנים בחודש נובמבר יצאו לפועל שניים מרכזיים בלבד (הגדלת ההיצע ומס על משקיעים) הכריז ליברמן באוזניה של כתבת כלכלית כי יש לו תוכנית דיור חדשה. ושוב הצהרה וכותרות והבטחות, אלא שהשרים הרלוונטיים אלקין ושקד כלל לא שמעו על התוכנית עד לפרסומה בחדשות 12, ואיתם גם לא רמ"י ואפילו לא אנשי האוצר שהופתעו לקבל את הפרטים בטלוויזיה. והביצוע? אם יספיק ליברמן לעדכן את השרים והפקידים באוצר בחודשיים הקרובים, הוא יתכנס גם כן לצעדי חקיקה שימתינו באותה הערימה ההולכת וגדלה על שולחן המליאה - לצד הכנת התקציב הבא.