דיווחים בטורקיה: רומן אברמוביץ' במו"מ לרכישת מועדון הכדורגל גוזטפה

לפי אתר "פנאטיק" הטורקי, נציגיו של האוליגרך המקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, רומן אברמוביץ', צפויים לפתוח במו"מ ישיר לרכישת מועדון הכדורגל גוזטפה מול נשיא המועדון, מהמט ספיל, בימים הקרובים • המועדון הטורקי נרכש ע"י ספיל ב-2014 עבור 7.5 מיליון דולר

רומן אברמוביץ' / צילום: Reuters, Maxim Shemetov
רומן אברמוביץ' / צילום: Reuters, Maxim Shemetov

לפי אתר "פנאטיק" הטורקי, נציגיו של האוליגרך המקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, רומן אברמוביץ', צפויים לפתוח במו"מ ישיר לרכישת מועדון הכדורגל גוזטפה מול נשיא המועדון, מהמט ספיל, בימים הקרובים. איש העסקים הטורקי, שהונו מוערך בכחצי מיליארד דולר, רכש את גוזטפה ב-2014 עבור 7.5 מיליון דולר. לצורך ההשוואה, כשאברמוביץ' רכש את צ'לסי ב-2003 - הוא עשה זאת תמורת 140 מיליון פאונד.

ספיל לקח את הבעלות על המועדון בליגה השלישית, מייד לאחר מכן היא העפילה לליגת המשנה - ובתום שלוש שנים - המועדון עלה לליגה הבכירה בטורקיה. כיום, גוזטפה מדורגים במקום ה-18 מתוך 20 מועדונים. בהתחשב במרחק מ"חוף המבטחים", שמונה נקודות, זה יהיה מפתיע למדי אם הקבוצה תצליח לשרוד בליגה הבכירה. על אחת כמה וכמה כאשר ספיל כבר הודיע על עזיבת תפקידו - וכי יסכים לעמוד בהתחייבויותיו עד לתום העונה.

נזכיר כי כמה ימים לאחר פלישה הרוסית לאוקראינה, אברמוביץ' הודיע כי הוא יעביר את הבעלות על מועדון הכדורגל האנגלי צ'לסי לידי נאמן. המשמעות היא שצ'לסי לא נהנתה מכספיו של אברמוביץ' בחודש האחרון ולמעשה הייתה ללא בעלים. בנוסף, לפי דיווחים לרשויות ניירות הערך, כמה שעות לאחר שרוסיה פלשה לאוקראינה, זרוע ההשקעות שקושרה במשך שנים בדיווחים ציבוריים לאברמוביץ' ושימשה להחזקת חלקים מחברות אנרגיה מתחדשת וסטארט-אפים טכנולוגיים בארה"ב, בריטניה וישראל, הועברה לאחד משותפיו העסקיים.

מי שבוודאי חוגגים מהמו"מ הם בעלי ה-Fan Token של גוזטפה שאולי עד הימים האחרונים נחשב זניח, אך שוויו זינק ב-294.3% ב-24 שעות בלבד - והגיע ל-3.17 דולר.
התכונה החריגה הזו סביב המועדון הזניח למדי מאיזמיר מתרחשת שתי יממות בלבד לאחר שהיאכטה של אברמוביץ' "My Solaris" עגנה בעיירת הנופש הטורקית בודרום, שנמצאת במרחק של כ-200 ק"מ בלבד מאיזמיר. לפי תיעוד שהגיע מהמרינה, העגינה לא עברה חלק. קבוצת אוקראינים הפגינה על סירה קטנה עם דגל אוקראינה, ומנעה במשך כ-20 דקות את העגינה. לבסוף, הם נעצרו.

היאכטה של אברמוביץ' עברה לבודרום מהמרינה בעיר טיבאט במונטנגרו משום שטורקיה מסרבת בתוקף להצטרף לסנקציות נגד רוסיה, אף שהיא חברה בברית נאט"ו. לאחר דיווח של ה"ניו יורק טיימס" שלפיו גורמי ממשל אמריקאים בוחנים אפשרות שאנקרה תעביר לאוקראינה את מערכות הנ"מ מסוג S-400 שקיבלה מרוסיה ובתמורה טורקיה תשוב לפרויקט ה-F35, ראש התעשיות הביטחוניות הטורקיות אסמעיל דמיר התראיין לעיתון הרוסי "איזבסטיה" והבהיר כי אנקרה אפילו לא דנה כעת באפשרות שתנטוש את מערכות ה-S400 בשל לחץ מארה"ב ומנאט"ו. "דנו בסוגיה בעבר אבל כעת אנו פשוט ממשיכים", אמר.