זרוע ההשקעות של אברמוביץ' שינתה בעלות שעות לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה

האימפריה העולמית שהקים רומן אברמוביץ', הכוללת את קבוצת הכדורגל צ'לסי, נבחנת מקרוב מאז שהחלה המלחמה

רומן אברמוביץ' / צילום: Reuters, Artyom Geodakyan
רומן אברמוביץ' / צילום: Reuters, Artyom Geodakyan

כמה שעות לאחר שרוסיה פלשה לאוקראינה, זרוע ההשקעות שקושרה במשך שנים בדיווחים ציבוריים לאוליגרך רומן אברמוביץ' ושימשה להחזקת חלקים מחברות אנרגיה מתחדשת וסטרטאפים טכנולוגיים בארה"ב, בריטניה וישראל, הועברה לאחד משותפיו העסקיים, כך ניתן ללמוד מדיווחים לרשויות ניירות הערך.

גילויים של תאגידים גדולים לאורך השנים זיהו את החברה נורמה השקעות הרשומה באיי הבתולה הבריטיים כנמצאת בשליטתו של אברמוביץ'. ב־24 בפברואר, היום בו חיילים רוסים תקפו את אוקראינה, דיוויד דווידוביץ, שותף עסקי קרוב של אברמוביץ', לקח בעלות על החברה, כך ניתן ללמוד מגילויים לרשות ניירות הערך בבריטניה.

מאז השינוי הזה, הטילה בריטניה סנקציות על אברמוביץ' והאשימה אותו בהפקת רווח ממשטרו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. ביום שלישי, האיחוד האירופי הלך בעקבות בריטניה. הסנקציות נגד אברמוביץ' מקפיאות את נכסיו ואוסרות עליו לנסוע בבריטניה ובאיחוד האירופי.

מפעילות לחץ על אברמוביץ' בתקווה להשפיע על הקרמלין

גורם המקורב לדווידוביץ' אישר שהוא לקח בעלות על נורמה השקעות. ההשקעה של דווידוביץ' בחברה היא "חלק מכלל ההשקעות שלו והעניין שלו בתחום הסטרטאפ", אמר אותו גורם. כמו כן, לדבריו, אברמוביץ' לא היה הבעלים הקודם של נורמה אבל לא זיהה מי כן היה. החברה מקושרת לאברמוביץ בכמה דיווחים ציבוריים. לדוגמא, ב־2021, חברת ביוטכנולוגיה אמריקאית, בגיבוי נורמה כתבה בדוח השנתי שלה לרשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC), שנורמה הייתה בשליטת אברמוביץ'. דיווח ב־2020 לבורסה של לונדון מטעם החברה AFC Energy, חברת תאי דלק בריטית, רשם גם הוא את אברמוביץ' כמשקיע לא ישיר בחברה "דרך נורמה השקעות בע"מ".

דיווחים שונים מראים ששני האנשים לעתים קרובות השקיעו בחברות יחד. דווידוביץ' רשום בחלק מהדיווחים כמנכ"ל Millhouse, בית השקעות המבוסס במוסקבה שאברמוביץ' הקים לפני שני עשורים.

וככה עוקפים את הסנקציות

העברת השליטה בנורמה מגיעה כחלק ממאמץ נרחב יותר של המיליארדר הרוסי להיפטר או להעביר נכסים בשבועות האחרונים, לאחר שממשלות מערביות איימו לפרק את האימפריה שבנה אברמוביץ' מאז שנות ה־90 בגלל שהן טוענות שיש לו קשרים לפוטין ולמלחמה באוקראינה. לונדון, בריסל וושינגטון שלושתן איימו לנקוט פעולות נגד קבוצה של מיליארדרים רוסים עשירים כמו אברמוביץ' בתקווה להפעיל לחץ על הקרמלין.

עורכי דין העוסקים בתחום הסנקציות אומרים שמכירת נכסים לשותפים או העברת בעלות לבני משפחה יכולה להיות לכל הפחות דרך להימנע מהקפאת נכסים זמנית, ושמירה על שליטה לא ישירה בנכסים מבלי להפר את הסנקציות. איי הבתולה הבריטיים, טריטוריה בריטית זרה שבה רשומות רבות מהחברות של אברמוביץ', חייבת ליישם הוראות סנקציות בריטיות. על דווידוביץ' לא מוטלות סנקציות כלשהן. על פי דיווחים בבריטניה, מרכז מגוריו של דווידוביץ' בישראל.

לפני שהוטלו עליו סנקציות בבריטניה, ביקש אברמוביץ' למכור את האחוזה בת 15 החדרים שלו בלונדון ואת קבוצת הכדורגל צ'לסי. הוא ניסה גם למכור את חלקו בקרנות הנמצאות בארה"ב, כך דיווח בעבר הוול סטריט ג'ורנל. שתיים מהמגה־יאכטות שלו לאחרונה שטו מנמלים שעשויים להיות בתחום השיפוט של האיחוד האירופי, על פי אתרי מעקב אחר כלי שיט.

הסנקציות מאתגרות גם את אלה שאמורים להוציאן לפועל

מבנה הבעלות המורכב בנורמה השקעות מדגים את האתגר העומד מול פקידים בבריטניה, ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי המנסים להבין באיזה נכסים שולטים האוליגרכים עליהם הוטלו סנקציות. פקידים בריטים אומרים שמרגע שהוטלו סנקציות, נכסים הנשלטים על ידי האנשים הנתונים להן מוקפאים. האיחוד האירופי, ארה"ב ובריטניה החלו להטיל סנקציות על בני משפחה של אוליגרכים בין היתר כדי לעצור העברות שאולי קודם לכן היו יכולות להיעשות.

נורמה השקעות שימשה כמכשיר להשקעות בהון סיכון. מאז 2018, נורמה היא בעלת MHC Services, משרד ייעוץ לניהול שפועל מתוך משרדי מועדון הכדורגל צ'לסי, על פי רישומי MHC. נורמה השקיעה בחברות דלק מתחדש אמריקאיות ורכשה נתח מחברת האנרגיה הבריטית Velocys, על פי דיווחים לרשויות ניירות הערך. כמו כן מימנה נורמה מחקר בתרופות נגד סרטן ולמניעת הזדקנות בחברת הביוטכנולוגיה האמריקאית Cleveland BioLabs, שכתבה בדיווח לרשויות ב־2021 שנורמה הייתה בשליטתו של אברמוביץ'.

קבוצת שלנו, חברת טכנולוגיה ישראלית שאברמוביץ' השקיע בה ב־2015, הודיעה בדיווח מ־2016 שאברמוביץ' קנה את חלקו בה דרך חברה שהייתה בבעלות נורמה. על פי הדיווח של קבוצת שלנו, בעלי נורמה היה A Corp-Trustee, חבר בנאמנות בקפריסין ששמה Harmony Trust Settlement .A Corp-Trustee הוא גם בעלי האחוזה של אברמוביץ' בלונדון, על פי רישומי הנכס.

בריטניה רותמת את החוק בניסיון להשתלט על נכסים שחולטו

לממשלות רבות היכולת להקפיא באופן זמני נכסים של אנשים פרטיים או ישויות בתחום השיפוט שלהן, מבלי להצטרך להוכיח מעשה פלילי, בין אם דרך סנקציות או צעדים אחרים. לבעלי הנכסים לרוב אסור למכור או להרוויח מהנכסים עד לאחר הסרת הסנקציות או הצלחה בהדיפתן בבתי המשפט. אבל לרוב ממשלות לא מנסות לתפוס בעלות על הנכסים, חוץ מאשר במקרים של משפטים ממושכים בהם יש צורך להוכיח הפרה של החוק. ממשלת בריטניה, עם זאת, שוקלת חוקים שיתנו לה את הסמכות להשתלט על הנכסים שחולטו.

כשהטילה ממשלת בריטניה סנקציות על אברמוביץ', אמרה שהרוויח משלטונו של פוטין. כמי שהיה מבקר לעתים קרובות בלונדון, לא נראה אברמוביץ' במדינה בשנים האחרונות. הכתובת הרשומה שלו בדיווחים אחרונים לרשויות נמצאת ברוסיה.

בימים האחרונים המטוס הפרטי של אברמוביץ' זיגזג בין ישראל, שגם בה הוא אזרח, טורקיה ורוסיה, על פי רישומי הטיסות. ביום שני צולם אברמוביץ' עוטה מסכת מגן בחדר ה־VIP בשדה התעופה בישראל. נציגיו לא הגיבו לגבי הסנקציות.

הסופר־יאכטה Eclipse של אברמוביץ', באורך 163 מטר, הפליגה מול חופי אלג'יריה בים התיכון ביום שלישי אחר הצהריים, לאחר שעזבה את פיליפסבורג, באנטילים ההולנדיים בקריביים, על פי אתר מעקב הספינות FleetMon. האיים הם חלק מהולנד, שהיא חברה באיחוד האירופי. מונטנגרו אינה חלק מהאיחוד האירופי אבל אמרה שתציית לסנקציות. כמה סופר יאכטות אחרות, השייכות לאוליגרכים אחרים עליהם הוטלו סנקציות, חולטו או עוכבו בנמלים בצרפת ובאיטליה.

זמן קצר אחרי הפלישה הרוסית, העמיד אברמוביץ' את קבוצת הכדורגל צ'לסי למכירה. ההצעות הראשונות צפויות ביום שישי, אבל סנקציות בריטיות אוסרות עליו מלהרוויח מכל סכום שיתקבל במסגרת עסקה. ממשלת בריטניה נתנה למועדון רישיון להמשיך לשחק כרגיל, אך עם מגבלות מסוימות כל עוד הבעלים נתון לסנקציות. לאברמוביץ' אסור גם למכור נכסי מקרקעין בבריטניה הנמצאים בבעלותו.