iPhone (אייפון) | בדיקת גלובס

אייפון SE מרגיש לעתים כמו צעצוע, אבל למי הוא בכל זאת מתאים?

האייפון SE שהושק לאחרונה מגיע לישראל עם תג מחיר התחלתי של כ-1,900 שקל • הוא מתאים למי שמתעקש על אייפון ומוכן להסתפק במאפיינים בסיסיים יחסית בממשק של אפל • אם אתם מחפשים את המצלמה או המסך הטובים ביותר בשוק, זה לא המכשיר בשבילכם • בדיקת גלובס

ה-SE החדש של אפל / צילום: Shutterstock
ה-SE החדש של אפל / צילום: Shutterstock

כמדי שנה, כשענקית הטכנולוגיה אפל מכריזה על מכשירי האייפון החדשים, ישנה התעניינות רבה בקרב המעריצים והמתחרים - לראות מה אפל מחביאה בתוך השרוול. לפני כחודש, אפל השיקה את הדור השלישי של מכשיר אייפון SE שהגיע לחיינו לראשונה לפני 8 שנים. 
השורה התחתונה ברורה: המכשיר מביא איתו בשורות משמעותיות לביצועי מעבד ואיכות המצלמה, לצד מראה מצועצע עם תג מחיר לא זול.

עוד לפני שנדבר על המפרט של המכשיר עצמו, צריך להבין כי מדובר במכשיר חריג בנוף. לרוב אנחנו רגילים לכך שהמחיר ההתחלתי של מוצר אפל עומד על כ-3,000 שקל. אנחנו מקבלים את העובדה שכשאנחנו רוכשים מוצר אפל אנחנו משלמים סכום לא מבוטל בעבור המותג הנחשק. בנוסף, ידוע לנו שנוכל להשיג מכשיר זול יותר עם מפרט לא פחות טוב. את התפיסה הזו, אפל מעוניינת לשנות עם המכשיר הנוכחי. המחיר ההתחלתי של האייפון SE עומד על 1,899 שקל (מחירי דינמיקה). להבדיל מהדורות הקודמים של מכשיר זה, כעת מדובר באירוע חריג בו אפל מעוניינת לתת לכם חוויה 'אפליסטית', גם אם לא מלאה, בעיקר בזכות שדרוגים שונים ובתג מחיר בהתאם.

אם תרצו, מדובר במכשיר שמיועד לצרכנים בסיסיים במיוחד או אפילו לילדים שמתעקשים מול הוריהם לקבל אייפון. אם אתם מחפשים את המכשירים עם המצלמה הטובה ביותר או חווית שימוש במסך OLED צבעוני ומרגש, אתם לא תמצאו את זה פה. המכשיר הזה מיועד בעיקר לאלו שמעוניינים במכשיר של חברת אפל ומתעקשים על כך, וצריכים מכשיר קטן ובלי יותר מדי התחכמויות. וזה בדיוק מה שאפל עשתה.

העיצוב של ה-SE החדש לקוח מאייפון 8 שהושק ב-2017. למכשיר החדש יש שוליים שחורים מאסיביים בחלק העליון ובחלק התחתון שלו, מה שאומר שהמסך LCD, בגודל 4.7 אינץ' לא נפרש על כל המסך אלא רק על חלקו - וזה נראה פשוט רע. התרגלנו בשנים האחרונות שרוב המכשירים בעלי מסך שפרוש על כל שטח הפנים הקדמי של המכשיר ולא משאיר שוליים, בטח לא שוליים ענקיים. העיצוב הנוכחי של האייפון SE לדעתי צריך לעבור מן העולם, הוא מיושן ולא מזמין בכלל. בכל פעם שהדלקתי את המסך, הרגשתי עד כמה זו החלטה עיצובית מיותרת ומעייפת, ולעניות דעתי הגיע הזמן להיפרד מהעיצוב הזה.

אגזים אף יותר ואגיד שבחוויה הכוללת המכשיר הרגיש כמו צעצוע לא חדשני בכלל. אפל ציפתה את המכשיר בזכוכית חזקה במיוחד במטרה לספק אחיזה מרשימה. אבל עבורי זה הרגיש כפיצוי ולא משכנע במיוחד. המכשיר שוקל 144 גרם, מה שלא הוסיף להתרשמות המצועצעת שלו. חבריי, שחיפשו מכשיר קטן במיוחד התלהבו, כי הוא נכנס להם לכיסים הקטנים וכי הוא לא מוגזם, אבל מעבר לזה - לא הייתי שותף להתלהבות הכוללת.

לצד זאת, המסך עצמו כאמור LCD, מספק צבעים טובים ויש לו True Tone כדי להתאים את הטמפרטורה של צבע המסך לתנאי התאורה. המכשיר תומך ב-60 הרץ ויש לו 600 ניטים בבהירות שיא, שזה סבבה, אם כי היה אפשר יותר. כמובן שאם תלכו לאייפון 13 מיני, תקבלו מסך OLED מרשים וזה ייראה הרבה יותר טוב.

מי מכם שלא אוהב את ה-Face ID, משמע זיהוי הפנים שדרכו פותחים את נעילת המכשיר, באייפון SE חוזרים לחיישן טביעת האצבע (Touch ID). החיישן שמונח על כפתור הבית ננטש לפני כמה דורות במכשירי הדגל. זאת, עד שאפל שחררה את העדכון שמאפשר לפתוח את המכשיר גם בעת חבישת מסכה, משתמשים רבים קיוו שתהיה להם את האפשרות לפיצ'ר הזה.

אני חייב להודות, לי זה הרגיש מעט תלוש. כאמור, התרגלתי כבר לאינטראקציה עם המכשיר בלי כפתור בית, וזה שימוש שהיה מעט חסר. עם זאת, כמובן, משתמשים שעדיין לא נדבקו בחיידק ההרגל, יכולים למצוא נחמה בכפתור הבית. מה שבטוח, אולי הגיע השלב להכניס את חיישן טביעת האצבע מתחת למסך ואולי זה יעזור לשוליים הענקיים האלו.

מעבד מתקדם במיוחד

נמשיך לבשורה המשמעותית במיוחד במכשיר הזה, כמובן המעבד A15 Bionic המתקדם של החברה. מדובר במעבד מאוד מתקדם, לשם ההשוואה, זה המעבד שנמצא במכשירי אייפון 13 השונים. אין ספק שהמעבד נותן פה דחיפה משמעותית בשימוש, החוויה הרבה יותר מהירה והמכשיר יודע להריץ גם כשעמוס במיוחד. זיכרון ההרצה של המכשיר עומד על 4GB RAM ושטח האחסון הבסיסי במכשיר מתחיל מ-64GB - עם זאת אני חייב להודות שבעיניי זה לא מספיק ואפשר למלא את זה בקלות רבה מדי.

נגזרת משמעותית של הבשורה הזו - היא השימוש במצלמה. על פניו, המפרט דומה לדור הקודם משנת 2020, יש מאחור חיישן 12 מגה פיקסל עם זווית רחבה, ומקדימה יש חיישן 7 מגה פיקסל. אבל השילוב של המעבד A15 החדש של אפל, מספק תמונות הרבה יותר טובות - מכיוון שיש תכונות עיבוד חכמות ושילוב של טכנולוגיות נוספות. כעת, אחרי שילוב המעבד החדש, המכשיר תומך ב-HDR4 ואפשר לצלם סרטוני 4K ב-60 פריימים לשנייה וזה ממש מרשים למכשיר מהסוג הזה. חסרון מורגש במערך הצילום הוא במצב הלילה. באייפון SE לא תוכלו לקבל תמונות איכותיות בלילה שנובע מההיעדר מצב לילה. זה מבאס שאי אפשר וזה אולי יהיה חסר לכם, אבל מי שרוכש את המכשיר הזה לא באמת מחפש צילום תמונות על רמה, אלא מכשיר שאם צריך לצלם משהו, אז תהיה האפשרות.

נקודה אחרונה היא חיי הסוללה. קיבולת הסוללה עומדת על 2,018 מיליאמפר לשעה, וגם כאן, בזכות המעבד, יש שיפור מהדור הקודם. המכשיר עובר יום עבודה בטעינה אחת, משמע להגיע לסוף היום עם 20% שנשארים בסוללה. למכשיר יש טעינה מהירה של 18W, כך שתוכלו להטעין את הסוללה שלכם בשעה פחות או יותר. כמובן שתוכלו להשיג תמורות טובות יותר במכשירים אחרים, אבל שוב, זה מי שרוצה את אפל ואת מערכת ההפעלה של אפל.

הרבה שאלו אותי מה ההבדל בין ה-SE החדש ל-Mini שאפל שחררה לפני כמה חודשים. עבור מכשיר ה-Mini תשלמו 1,000 שקל יותר אך עם זאת תקבלו מסך גדול יותר, תמיכה ב-Face ID, שתי מצלמות אחוריות. בקיצור, עיצוב מתקדם הרבה יותר. אבל, בכנות, לשלם כ-2,000 שקל ולקבל אייפון מוזל? בעיניי זו תמורה מתאימה למחיר. למעשה, רואים שאפל עשתה כאן חישובים מדויקים מבחינת הוויתורים שאפשר לעשות כדי להציע מכשיר שיספק ביצועים משופרים, ועם זאת, עדיין יציע תמורה ללקוח. לסיכום, לצד הבשורות כמו המעבד המתפתח ביותר והמצלמה שמספקת תמונות טובות, יש כאן תחושה של צעצוע עם עיצוב ישן שצריך לעבור מן העולם.

***גילוי מלא: רשת דינימיקה, יבואנית רשמית של מוצרי אפל בישראל, סיפקה לנו את המכשיר לסקירה