חילופי המהלומות בין רמ"י למינהל התכנון נמשכים: "תוכנית 2040 הופכת למשקולת"

מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י מצטרפת לוויכוח בין מנהל הרשות קוינט ומנכ"לית מינהל התכנון זילבר, ומתריעה מפני שינוי מגמה בדרך תפיסת התוכנית: "ישנה סטייה מנקודת המוצא שממנה התחלנו"

ינקי קוינט,  מנכ''ל רמ''י / צילום: איל יצהר
ינקי קוינט, מנכ''ל רמ''י / צילום: איל יצהר

כבר כשבועיים שהיחסים בין מינהל התכנון לבין רשות מקרקעי ישראל מתוחים מאוד. מאז פרסמנו כאן את מכתבו של מנהל הרשות, עו"ד יעקב (ינקי) קוינט, לבכירי הממשלה, שבו בין היתר מתח ביקורת על התוכנית האסטרטגית 2040 שגיבש מינהל התכנון בהובלת זילבר, נדמה שלא נפסקים חילופי המהלומות בין הצדדים.

לקראת סוף השבוע האחרון הייתה זו מנכ"לית מינהל התכנון, שאמרה בוועידת איגוד התאגידים העירוניים, בתשובה לשאלה בנוגע לביקורת המתמשכת על התוכנית האסטרטגית: "ינקי קוינט התבלבל קצת. הטענות של רמ"י מופרכות. התוכנית האסטרטגית היא קודם כול החלטת ממשלה. התפקיד שלנו זה להסתכל לטווח הארוך, ואנחנו צריכים גם שטחים פתוחים, כדי שיהיה לנו איפה לנשום בעתיד".

דברים אלו הביאו לתגובה, הפעם, מצידה של עו"ד רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, אשר טוענת כי התוכנית האסטרטגית שינתה כיוון, וכי כיום, לאחר שנוספו אליה כמה פרקים חדשים, היא מונעת את עצם קידומן של תוכניות, או מטילה על צעדים כאלו מגבלות קשות.

עו''ד רות אפריאט, מהנלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר
 עו''ד רות אפריאט, מהנלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

"תוכנית אסטרטגית לדיור שמטילה משקולת על קידום דיור, זו סתירה מובנית, זו סטייה מנקודת המוצא שממנה התחלנו", היא אומרת. "התוכנית האסטרטגית אכן נולדה כהחלטת ממשלה, כדי לתת מענה אסטרטגי לשוק הדיור ולאפשר ייצור של המלאי הדרוש עד 2040. אנחנו שיתפנו פעולה לאורך כל הדרך, אבל בחודשים האחרונים אנחנו מזהים שינוי מגמה בתפיסה: מתוכנית שמאפשרת ומכוונת את מאמצי הדיור, היא הופכת להיות משקולת, שמבחינתנו יכולה לסכן ולסכל תוכניות שאנחנו חושבים שחשוב לקדם במרחב.

"לאורך הדרך נוספו לתוכנית כמה פרקים, שיש בהם בעיה. למשל, פרק התעסוקה: כולם יודעים היום שאין סיכוי לקדם תוכנית מאסיבית למגורים בלי מענה לתעסוקה, והינה באה התוכנית האסטרטגית ומניחה כהנחת מוצא שלא צריך תעסוקה; שיש מלאי תעסוקה מספק. זה פוגע ביכולת שלנו, בטח כשיש משבר דיור, ובטח כשרוצים להפנות אוכלוסייה לפריפריה ולחזק אותה. זה חותר תחת המטרות האלה.

"כך גם פרק המסדרונות האקולוגיים: התוכנית מקבעת בערך 600 אלף דונם של מסדרונות אקולוגיים, וקובעת כברירת מחדל שאי־אפשר לקדם תכנון באותם שטחים, לא מאפשרת פתח לשיקולים. זה גורם להיפוך הנטל: פתאום תוכנית למגורים צריכה לחשוב איך היא מתמודדת עם הגבלות המסדרון האקולוגי. בתוכנית שכל תכליתה הייתה דיור, פתאום המגבלות שמוטלות הן דווקא על הדיור, בגלל מסדרונות אקולוגיים.

"אנחנו לא אומרים שצריך להתעלם משיקולים סביבתיים, להפך: אנחנו מייחסים חשיבות רבה מאוד לאיזון בין שימור לפיתוח, אבל לא יכול להיות שתוכנית לדיור נכנסת כבר בשלב הגשתה, בעמדת נחיתות".

"עוד נמצא עצמנו כבולים בידיים וברגליים"

כיום ישנם כמה אזורים שבהם מבקשת רמ"י לקדם תוכניות דיור - אך גילתה כי אלו "מתנגשות" עם עקרונות התוכנית האסטרטגית 2040. מדובר, על פי ההערכות, בעשרות תוכניות, ביניהן כאלו באזור הנגב המערבי ובאר שבע.

"אם אנחנו מבקשים לקדם תוכניות דיור באופקים, בנתיבות, בשדרות, אך התוכנית האסטרטגית רואה במחוז דרום אזור שיש בו די יחידות דיור, לא נוכל לקדם אותן", מסבירה עו"ד אפריאט. "מדובר באזורים עם קצב שיווק מדהים, מקומות שהכול בהם נחטף, אבל לפי התוכנית האסטרטגית לכאורה אין צורך לתכנן שם יחידות דיור. אנחנו עלולים למצוא עצמנו בסוף כבולים בידיים וברגליים, עוד בשלב קידום התכנון - בגלל אמירה שנכללת בתוכנית האסטרטגית.

"חשוב לי להבהיר: כל תוכנית צריכה להיות מוגשת למוסד התכנון המתאים, ולעבור דיון מסודר שבו ייבחנו כל ההיבטים שלה. אבל אם נקבל תוכנית אסטרטגית לדיור שתוכניות דיור פרטניות לא יכולות בכלל להיכנס אליה או להיכלל בה - זה יסכל את כל המטרה ואת כל הבסיס שעליה התוכנית יושבת. כיום זו תוכנית שמטילה מגבלות אשר מחשקות מלכתחילה, עוד בתחילת הדרך, את שיקול הדעת של מוסדות התכנון".

נציין כי בימים אלו בוחן ראש מטה הדיור הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, עו"ד שלומי הייזלר, את בקשתה של מנכ"לית המנהל זילבר להעניק תוקף לתוכנית האסטרטגית 2040 במועצה הארצית. נדמה שהשאלה המרכזית סביב בקשה זו - בהתחשב בעובדה שמדובר בתוכנית ייחודית, אולי אף ראשונה מסוגה בישראל - היא איך להתייחס לתוכנית כזו מבחינת מעמדה החוקי, ובהתאם להחליט איזה הליך עליה לעבור כדי שתקבל תוקף. עו"ד הייזלר צפוי להכריע בשאלה כבדת משקל זו בשבועות הקרובים.

"התוכנית האסטרטגית אמורה להיות, להבנתי, מסמך מדיניות צופה פני עתיד, שקובע את היעדים לתחום הדיור", מציינת עו"ד אפריאט בעניין. "כידוע, יש קושי מובנה בשילוב שבין תוכניות סטטוטוריות של מוסדות התכנון לבין מסמכי מדיניות מסוגה של תוכנית 2040, שזו יצירה חדשה לגמרי.

"דווקא בגלל הקושי הזה כל המעורבים צריכים להיות זהירים, ולוודא שהתוכנית לא כובלת את שיקול דעתם של מוסדות התכנון ולא מונעת קידום תכנון במסלול הרגיל. נדרש טיפול רגיש במכשיר הזה, ומבחינתנו חשוב שיתאפשר לנו ליזום תכנון במקומות שאנחנו מזהים שהוא נדרש בהם. נשתף פעולה עם כל תהליך שעליו יוחלט".