לא מחכים ליו"ר: ועדת האיתור למנכ"ל חברת החשמל התכנסה בלי דב בהרב

הוועדה התכנסה לאחר ששר האוצר אביגדור ליברמן נמנע עד כה מלאשר לדירקטוריון להתכנס כדי לבחור בבהרב כיו"ר, במה שאמור היה להיות צעד פורמלי בלבד • בין המועמדים ישנם מספר סמנכ"לים בחברה וכן מועמד פנימי-חיצוני: מאיר שפיגלר, המכהן כמנכ"ל הביטוח הלאומי

בניין חברת החשמל / צילום: איל יצהר
בניין חברת החשמל / צילום: איל יצהר

ועדת האיתור למשרת מנכ"ל חברת החשמל התכנסה היום (א') אחר-הצהריים לדיון ראשון, ללא מי שאמור לעמוד בראשה, יו"ר החברה הנכנס דב בהרב. זאת, לאחר ששר האוצר אביגדור ליברמן נמנע עד כה מלאשר לדירקטוריון להתכנס כדי לבחור בבהרב כיו"ר, במה שאמור היה להיות צעד פורמלי בלבד.

חברי הוועדה פתחו את המעטפות ונחשפו לרשימת המועמדים שניגשו לתפקיד, ביניהם מספר סמנכ"לים בחברה. אחד מהם הוא איציק בלמס, המשמש כיום כמשנה למנכ"ל וסמנכ"ל שירותי הרשת.

מול המועמדים הפנימיים מתוך חברת החשמל ירוץ מועמד פנימי-חיצוני: מאיר שפיגלר, המכהן כמנכ"ל הביטוח הלאומי ובאחרונה גם כפרויקטור קליטת העלייה מאוקראינה ומרוסיה. עד לפני כשבועיים היה שפיגלר חבר בדירקטוריון חברת החשמל, והתפטר ממנו כדי שיוכל להתמודד על ניהול החברה.

שפיגלר, שנמצא בסוף קדנציה סוערת בביטוח הלאומי, לא הסתיר את רצונו להתמנות תחילה לתפקיד יושב-ראש חברת החשמל במקום יפתח רון-טל. הוא דבק בעיסוקו כדירקטור בחברה והקפיד להגיע לישיבות בחברת החשמל גם בשיא משבר תקופת הקורונה, בזמן שהמוסד לביטוח לאומי שבראשותו היה עמוס לעייפה בטיפול בגל האבטלה שפקד את המשק.

שרת האנרגיה קארין אלהרר העדיפה מועמדים חיצוניים ומינתה לפני חודש את בהרב לתפקיד היו"ר, לאחר שוועדת המינויים ברשות החברות פסלה את המועמדת הראשונה שלה, אמי פלמור. ליברמן, שחתימתו נדרשת כדי להשלים את המינוי, מסר אז כי יאשר את מינויו של בהרב - אבל לא אמר מתי. 

ליברמן תומך בשפיגלר

ליברמן נמצא ביחסים טובים עם שפיגלר, ושלושה גורמים שונים עמם שוחחנו מעריכים כי הוא תומך במינויו כמנכ"ל חברת החשמל. מנגד, לפי המקורות, בהרב מעדיף ליהוק חיצוני לתפקיד, ובשבועות האחרונים אף התעניין באיתור מועמדים פוטנציאליים מחוץ לחברת החשמל, עוד לפני שנכנס לתפקיד. כך, ייתכן כי כניסתו של בהרב לתפקיד היו"ר שבו חפץ שפיגלר, תפחית גם את סיכויו להתקבל לתפקיד המנכ"ל.

בחברת החשמל מסרו לגלובס כי "הדירקטוריון קיים הבוקר דיון לעניין סדרי ועדת האיתור למנכ"ל החברה. הועדה החליטה כי מתוקף אחריותה להמשך ניהול תקין של החברה, הועדה תמשיך בפועלה אך תדחה את שלב הניקוד. כמו כן, הוחלט כי לכשימנה הדירקטוריון יו"ר חדש, הוא יכהן כראש ועדת האיתור, גם אם טרם אושר מינויו כיו"ר על-ידי שני השרים. בכך הדירקטוריון מוצא איזון בין הדחיפות בהמשך ניהול ההליך ובין ההמתנה לאישור הגורמים הרגולטורים את מינוי היו"ר החדש".

ואולם עד שלא תתקבל החתימה מליברמן, הדירקטוריון לא יוכל להתכנס ולמנות את בהרב כיו"ר. תחילה נטען כי ליברמן יחתום על המינוי כשישוב מביקורו באנגליה ובקפריסין, אולם ליברמן חזר ארצה עוד בבוקר יום חמישי ועדיין נמנע מלחתום. המשמעות היא שהיום יכולים חברי ועדת האיתור להתחיל להכין תיק על כל מועמד ולהיערך לשלב הניקוד, אליו יוצנח בהרב, אחרי שיושלם מינויו.

בתקופה שקדמה לפרישתו מדירקטוריון חברת החשמל, שפיגלר הפסיק להגיע לישיבות דירקטוריון שעסקו במינוי המנכ"ל הבא כדי להימנע מניגוד עניינים. אבל לפי מקורות בענף האנרגיה, שפיגלר משאיר אחריו בדירקטוריון בני-ברית שכבר נערכים לקדם את בחירתו מבפנים. אחד מבעלי הקשרים המסועפים ביותר בוועדת האיתור הוא אברהם מנלה, המוכר כבן-חסותו של יעקב ליצמן, מכהן כמנכ"ל חברה קדישא תל אביב והיה חבר בשנים האחרונות ברשימה ארוכה של דירקטוריונים וועדות ממשלתיות, כמו ועדת סל התרופות. עוד יושבים בוועדת האיתור הדירקטורים שלמה ארביב, פרופ' ניסים אלון, תא"ל (במיל') דבורה חסיד ועו"ד דיאנה חלבי.