ליברמן על הצעת הנגיד לוותר על הבלו: "לא אוהב עצות מהטריבונה"

נגיד בנק ישראל אמר לאחרונה כי יש לוותר בטווח הארוך על המס על הבלו ולעבור לאגרת גודש - ושר האוצר לא נותר אדיש לדברים • אלא שתפקידו של בנק ישראל, מלבד לשמור על יציבות מחירים, הוא לייעץ לממשלה

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: כדיה לוי
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: כדיה לוי

אחרי שנגיד בנק ישראל אמר בשבוע שעבר כי יש לזנוח את המס על הבלו ולעבור למס גודש בטווח הארוך, ובכך פתח חזית מול משרד האוצר, השר ליברמן אמר הבוקר (ב') לגל"צ: " לא אוהב עצות מהטריבונה. אני לא נותן עצות לנגיד בנק ישראל לא לגבי המערכת הבנקאית, לא לגבי הריביות, לא לגבי שום דבר, אז גם פה אני לא צריך עצות מהצד, אנחנו יודעים מה לעשות. הדבר הזה שהכול פה הפך לפופולסטי, פועלים מתוך לחצים וכותרות, זה בלתי אפשרי לנהל ככה כלכלה".

ליברמן הוסיף: "הייתי עכשיו בביקור בלונדון. פגשתי את אנשי המערכת הבנקאות העולמית, מדינת ישראל מתקבלת כפלא כלכלי. גם כאשר אני משווה את הנתונים שלנו מול ארה"ב וגרמניה - בכל פרמטר אפשרי: אינפלציה, צמיחה, גירעון - מצבנו טוב גם משתי הכלכלות הללו. הכלכלה צומחת, מתפקדת, אני מסתכל על נתוני שלושת החודשים הראשונים והם טובים ואנחנו מתכוונים להחזיר לאזרח את ההכנסות שיצרנו ומתקדמים לפי התוכנית ולא לפי הכותרות".

יש לציין כי תפקידו של בנק ישראל, מלבד לשמור על יציבות מחירים, הוא לייעץ לממשלה. אלא שהשר ליברמן הקים לאחרונה קבינט בראשות הנגיד לשעבר יעקב פרנקל.

דברים אלו באים על רקע העלייה בחדה במחיר הנפט שהתגלגלה לשיא של שמונה שנים במחיר הדלק בתחנות פה בישראל. המס על הדלק (בלו) מהווה כמחצית ממחיר הדלק, והכניס לקופת המדינה כ-21.5 מיליארד שקל ב-2021. מעבר להיקף ההכנסות למדינה, ליברמן מתנגד להורדת המס בין היתר כדי לא לעודד את השימוש ברכב פרטי שיכביד על העומס בכבישים, ובעיקר כי את מה שקל להפחית קשה יותר להעלות שוב.

בבנק ישראל מציעים כי מס גודש הוא הכלי הנכון נגד ההשפעה החיצונית השלילית שיש בעומס בכבישי ישראל. "ללא המיסוי, הפרט מתחשב רק בעלות הזמן והתצרוכת של הדלק, ולא בכך שהוא יוצר עומס בכבישים. מס גודש יעמיס את העלות על מי שבוחר לנסוע ברכבו הפרטי בשעות העומס", הסבירו בבנק ישראל.