פורסמה רשימת ניגודי העניינים של שופטי בית המשפט הכלכלי

על-מנת להתמודד עם הביקורת, נשיאת העליון אסתר חיות החליטה כי רשימת המניעויות תהיה פומבית וחשופה לציבור • רשימת המניעויות הארוכה ביותר היא של השופט קובי שרביט, לשעבר ראש מחלקת הליטיגציה במשרד הרצוג

בית משפט / צילום: Shutterstock
בית משפט / צילום: Shutterstock

לאחרונה נכנסו לתפקידם ששת שופטי בית המשפט הכלכלי שמונו בסוף ינואר 2022. המינויים נערכו במסגרת מהלך להרחבת סמכויות בית המשפט הכלכלי, כך שיעסוק גם בעבירות מיסוי והלבנת הון. כעת, לאחר שהושבעו ונכנסו לתפקידם, מתפרסמת רשימת המניעויות שלהם.

נזכיר כי רשימת המניעויות החלה להתפרסם בעקבות סדרת תחקירים של העיתונאי קלמן ליבסקינד אודות ניגודי עניינים של השופטים, ובפרט שופטי בית המשפט העליון. על-מנת להתמודד עם הביקורת, נשיאת העליון אסתר חיות החליטה כי הרשימה תהיה פומבית וחשופה לציבור.

רשימת המניעויות כוללת שמות רבים, ביניהם השופטת מיכל רוזן-עוזר, לשעבר סנגורית בכירה ובעלת משרד חן, יערי רוזן, עוזר ושות’; עו"ד יוסי אשכנזי, ראש מחלקת ליטיגציה במשרד הרצוג; עו"ד אודי כנעני, שותף מייסד וראש מחלקת המיזוגים והרכישות ב-FWMK; וכן עו"ד אורנה פינטו-גבסו, לשעבר תובעת בפרקליטות מיסוי וכלכלה וכיום סנגורית.

מנועים נוספים הם ד"ר יעל ארידור בר-אילן; עו"ד גיורא ארדינסט; עו"ד עופר פירט; עו"ד שאול ברגרזון ממשרד ברגרזון ושות’; ועו"ד שרון יונוביץ, סנגורית פרטית ולשעבר ממונה בפרקליטות מחוז מיסוי וכלכלה.

רשימת המניעויות הארוכה ביותר היא של השופט קובי שרביט, לשעבר ראש מחלקת הליטיגציה במשרד הרצוג. עם זאת, יש לציין כי לקוחות עסקיים רבים של שרביט לא הוכנסו לרשימה, ויש להעריך שהיא תתעדכן ותתרחב בהמשך. הרשימה כוללת את חברות הביטוח הפניקס, הראל וכלל, את חברת החשמל ובנק דיסקונט, ישראכרט, קבוצת הבנייה תדהר וכן מספר עורכי דין, לרבות משרד הרצוג פוקס נאמן.

העובדה שהשופט שרביט מנוע מלעסוק בחברות הביטוח הגדולות צפויה להיות מורכבת בתיקים הכלכליים שיונחו לפניו, זאת מכיוון שחברות הביטוח מבטחות את החברות ואת הדירקטורים בהליכי תובענות ייצוגיות ונגזרות. יש לציין כי לרוב, חברות הביטוח אינן נוטלות חלק בהליך עצמו עד לשלב האישור של הסדר הפשרה.

עוד תיווצר שאלה האם השופט שרביט יצטרך מראש לבדוק מי החברה שמבטחת את הנתבעים, בשל העובדה שמדובר בשוק מצומצם מאוד, והאפשרות שהמבטחת נמצאת ברשימת המניעויות שלו גבוהה למדי.

עורכי דין נוספים שנמצאים ברשימה הם רועי בלכר, עמית פינס, המכהן כראש תחום חדלות פירעון במשרד פישר בכר ושות’, משרד עו"ד גורניצקי ומשרד עו"ד זיו עירוני.

בנוסף, השופט אריאל צימרמן מנוע מלעסוק בתיקים הנוגעים למשרד עו"ד אפרים אברמזון. השופטת דנה אמיר מנועה לדון בתיקים של משרדי עורכי דין שונים ובכללם משרדו של עו"ד גיורא ארדינסט וכן משרד נשיץ ברנדס אמיר. השופט מוחמד עלי מבית המשפט המחוזי בחיפה מנוע לדון בתיקים בהם מייצגים עורכי דין ממשרד עלי ראמי, איאד פראג ועוד.

יש לציין כי רשימת המניעויות של השופטת סיגל יעקבי, לשעבר כונסת הנכסים הרשמית, טרם נחתמה.