יבוא רכב | בלעדי

התחרות בענף הרכב תגדל? הרפורמה שמקדם משרד התחבורה

במסגרת הרפורמה המתוכננת, המשרד יקבל סמכות לאכוף את התחרות בתחום יבוא הרכב, להטיל סנקציות על הפרות ואף להוציא צווי סגירה לעסקים • בנוסף, צפויות גם שורה של הקלות ליבוא עקיף, כולל הגדלה של פי שלושה בהיקף יבוא הרכב של "יבואנים זעירים"

שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

משרד התחבורה מתכנן רפורמה מקיפה בחקיקה המסדירה את יבוא הרכב לישראל. במסגרתה תינתן למשרד גם סמכות לאכוף את התחרות בתחום היבוא ולהטיל סנקציות על המפרים. עד כה סמכויות כאלה נמצאו בידי רשות התחרות בלבד.

מטיוטת העדכון העתידי לחוק שירותי הרכב שמסדיר את יבוא הרכב לישראל, שהגיעה לידי גלובס, עולה כי המשרד עתיד לדרוש מיבואנים שמחזיקים ברישיון יבוא "להימנע מלסכל יבוא רכב מתוצרתו על ידי יבואן מסחרי אחר, בן השאר באמצעות סיכול השטתו (הובלה ימית שלו לישראל) או בפניה לסוכן רכב במדינת חוץ, או התערבות בקבלת רישיון יבואן מסחרי לרכב מתוצרתו או חידושו על ידי יבואן מסחרי אחר".

יצוין כי למרות שתיאורטית הסעיף הנ"ל חל על כל סוגי היבואנים, כולל יבואנים עקיפים, הוא בעיקר נגד יבואנים סדירים, שמחזיקים זיכיון יבוא רשמי שניתן על ידי יצרן רכב. בעבר טענו יבואנים מקבילים כי פעילותם בישראל נפגעת בשל התערבות של יבואנים סדירים. עם זאת ספק אם תהיה למשרד התחבורה יכולת לאכוף את הסמכות התחרותית, בין השאר בשל העובדה, שאין לו יכולת דרוש ולבדוק מסמכים של חברות רכב וספנות זרות, שפועלות בחו"ל.

אפשרות לסגור עסקים ל-30 יום

התיקון המוצע לחוק שירותי הרכב גם מרחיב את סמכויות הענישה והסנקציות אותן יכול משרד התחבורה להפעיל. על פי ההצעה יתווסף אליהם "צו הפסקנה מנהלי", שאותו יכול להטיל מפקח מטעם משרד התחבורה במקרה של הפרת תנאים שונים כגון מתן שירות לרכב כביכול, כולל יבוא ללא רישיון או "הפרת חובה או איסור שהוטלו עליו כבעל רישיון לפי חוק זה באופן המקים חשש משמעותי לשלום הציבור".

הצו המנהלי יאפשר למשרד התחבורה לסגור בתוך 15 יום את פעילותו של המפר לתקופה של 30 יום "בין אם בסגירת החצרים ובין בכל דרך אחרת הנראית לו מתאימה בנסיבות העניין כדי להביא לידי הפסקה של ממש בעיסוק". הצו המנהלי מותנה בהתייעצות עם תובע או יועץ משפטי במשרד אולם הוא עוקף את סמכותו של בית המשפט.

עוד הצעה משמעותית הנכללת בתיקונים היא להגדיל בעתיד פי שלושה את היקף היבוא של יבואנים שמוגדרים בתור "יבואנים זעירים", מעד 20 מכוניות בשנה כיום לעד 60 מכוניות ליבואן בעתיד. נכון לפברואר פעלו בישראל כ-490 חברות ויחידים עם רישיון יבוא זעיר, שהיקף היבוא השנתי הפוטנציאלי שלהם הוא קרוב לעשרת אלפים כלי רכב, לאחר התיקון פוטנציאל היבוא של היבואנים המקבילים יעמוד על קרוב ל-30 אלף כלי רכב בשנה, כמעט 10% מהיקף היבוא השנתי כיום. הטיוטה מציעה להעניק לשרת התחבורה אפשרות להאריך את התוקף של הוראות שעה שונות משנתיים לארבע שנים.

בנוסף כוללת הטיוטה הצעות לשורה של הקלות על הייבוא העקיף מקנדה, יבוא כלי רכב מיצרני מרכבים חיצוניים ועוד.