מרשות שדות התעופה ועד מינהל התכנון: שעון החול למינויים הממשלתיים אוזל

התקופה הקרובה היא חלון הזדמנויות למינויים השונים בחברות וברשויות הממשלתיות. מינויים שייתכן שאם לא יקרו עכשיו, לא יקרו בקרוב וחלקם אולי בכלל • בין הליכי המינויים שנגררים כעת בממשלה: איתור מנכ"ל רשות שדות התעופה ושאלת המשך כהונתה של ראש מינהל התכנון, דלית זילבר, שאמורה לסיים את הקדנציה באוגוסט הקרוב

דלית זילבר, מנכ''לית מנהל התכנון / צילום: איל יצהר
דלית זילבר, מנכ''לית מנהל התכנון / צילום: איל יצהר

פרישתה של ח"כ עידית סילמן מטלטלת את סירת הקואליציה הרעועה באופן שלא ברור עדיין האם יגרום לשקיעתה ויוציא את ישראל לעוד סבב בחירות. השבועות הקרובים יהיו קריטיים להישרדות הממשלה וחוסר הוודאות הפוליטית תקפיא כנראה את העבודה על תקציב המדינה וחוק ההסדרים הבאים והליכי חקיקה שונים. מנגד, התקופה הקרובה יכולה להיות חלון הזדמנויות למינויים השונים בחברות וברשויות הממשלתיות. מינויים שייתכן שאם לא יקרו עכשיו, לא יקרו בקרוב וחלקם אולי בכלל.

הליכי מינויים רבים בממשלה נגררים כבר תקופה ארוכה. השרים עדיין יכולים להשלים אותם ללא צורך בתמיכת הכנסת, אבל רק כל עוד הממשלה נמשכת במתכונתה הנוכחית. ביניהם, מינוי מנכ"ל לחברת החשמל, הליך האיתור לתפקיד מנכ"ל רשות שדות התעופה, או שאלת המשך כהונתה של ראש מינהל התכנון, דלית זילבר.

זילבר אמורה לסיים את הקדנציה באוגוסט הקרוב. שרת הפנים איילת שקד מיהרה להקים ועדת איתור לתפקיד הבכיר בעולם הנדל"ן, עם כוכבית - המחליף הבא יהיה מנהל ולא מנכ"ל. כלומר, עם פחות כוח. אלא שכעת לא ברור מה בדיוק יקרה עד אוגוסט וייתכן שכהונתה של זילבר תוארך, למרות אי ההסכמות הרבות בינה לבין השרה שקד.

כפי שפורסם בגלובס, שר האוצר אביגדור ליברמן התמהמה בשבועות האחרונים בחתימה על מינויו של בהרב לתפקיד יו"ר חברת החשמל במקום יפתח רון-טל. שעות אחרי ההודעה על פרישתה של סילמן, נעתר סוף סוף ליברמן לחתום על המינוי - עם או בלי קשר למשבר הפוליטי. קודם לכן, ליברמן התעכב במינוי היו"ר לפי מקורות שונים כדי לקדם את מינוי המנכ"ל הבא של החברה לפני שבהרב ייכנס לתפקיד ויעמוד באופן אוטומטי כראש ועדת האיתור, מחשש שבהרב לא יבחר במועמד המועדף על שר האוצר - המנכ"ל היוצא של המוסד לביטוח לאומי, מאיר שפיגלר. העיכוב של ליברמן הפך להימור מסוכן יותר לאור המשבר, ופוליטיקאי מנוסה כמותו הבין שאם לא יעביר את המינוי במהירות, הוא עלול לאבד את השפעתו על תהליך המינויים כולו בחברת החשמל.

גם אם הכנסת לא תתפזר, המציאות הפוליטית החדשה כבר מאיימת על המינויים הבאים. כשהסבירות לבחירות עולה, העמדות בכנסת מתחדדות והסיכויים לפשרות בקואליציה המפוזרת מימינה ועד מרצ יורדים.

מה יהיה על הדירקטורים

בדירקטוריונים של החברות הממשלתיות לבדן חסרים מאות דירקטורים שצריכה למנות הממשלה. אלא שהתפוררות הקואליציה מגיעה בתזמון גרוע מבחינה זאת, רגע לפני שתוכנן בליץ של מינויים. בימים אלה עסוקה כל צמרת משרד האוצר ורשות החברות בשלב הראיונות של 2,200 המועמדים לנבחרת הדירקטורים החדשה. מתוכם אמורים להיבחר 1,100 הבכירים מהם היו אמורים להתמנות הדירקטורים החדשים בחברות הממשלתיות. ייתכן שבממשלה יעשו כעת מאמצים כבירים כדי להשלים את ההליך ולהספיק למנות את האנשים שהשרים "הריצו" לגשת לנבחרת.

הממשלה הקודמת רצתה לבטל את נבחרת הדירקטורים, ביוזמת ח"כ דודי אמסלם, מי שהיה השר הממונה דאז על רשות החברות. גם אם הממשלה הנוכחית לא תשרוד במתכונתה הקיימת, אחד האינטרסים שעומדים לנגד עיניה בדרמה הנוכחית היא לשבץ כמה שיותר מהר את "אנשי שלומה" בתפקידים הבכירים בשירות הציבורי, לפני שיהיה מאוחר מדי.