מגדלים של 20 קומות: אושרה להפקדה תוכנית מתאר חדשה לעיר עפולה

63 אלף יח"ד, 200 אלף תושבים - התוכנית צפויה להפוך את עפולה לעיר מרכזית גדולה במחוז הצפון • התוכנית מאפשרת בנייה מתוקף תוכניות קודמות, ללא הרחבת העיר, תוך שמירה על השטחים הפתוחים • ראש העיר עפולה: "חשוב לשמור אווירה כפרית בעיר וערכי השטחים הירוקים"

תוכנית מתאר כוללנית לעפולה / הדמיה: ''מנעד'' אדריכלים ומתכננים
תוכנית מתאר כוללנית לעפולה / הדמיה: ''מנעד'' אדריכלים ומתכננים

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה צפון בראשות אוֺרי אילן אישרה להפקדה תוכנית מתאר כוללנית לעיר עפולה, במסגרתה העיר צפויה לקבל 63 אלף יחידות דיור שיתנו מענה לגידול אוכלוסייה לכ-200 אלף תושבים בעתיד. התוכנית מאפשרת בנייה מתוקף תוכניות קודמות, ללא הרחבת העיר, תוך שמירה על השטחים הפתוחים.

על פי התוכנית, יוקצו לעיר 1,609 דונם לתעסוקה (מרכז תחבורה, משרדים, מלאכה ולוגיסטיקה); 135 דונם לטובת מסחר ו-73 דונם למלונאות.

עוד עולה מהתוכנית כי העיר תחולק לשלושה מוקדים עיקריים: המרכז הוותיק, שיקודם על ידי תוכניות להתחדשות עירונית ושימור, ועתיד להפוך לאזור עירוני שוקק; פיתוח מרכז עירוני חדש ברחוב רבין, שהיום משמש ככביש ראשי, וחיבור בין עפולה לעפולה עלית וגבעת המורה, שיהפוך ללב המרכז העירוני החדש, עם מגדלי מגורים בני 20 קומות. המתחם כולל פארק מקורה רחב היקף של כ-60 דונם, מעל מסילות רכבת העמק העוברת במתחם.

עוד עולה כי החלק הצפוני של עפולה צפוי לקבל תוכניות לפיתוח אזור התעשייה המתחדש של העיר, אזור ציבורי עירוני, פיתוח תעסוקה וחינוך סביב בית החולים העמק, ופיתוח מרכז כפר הילדים ההיסטורי.

מתוכננת רכבת או מטרו על רחוב רבין

בהיבט התחבורתי, לעיר מתוכננת מערכת הסעת המונים (רכבת או מטרו) על רחוב רבין, שתשמש לתחבורה מחוץ ולתוך העיר. כמו כן, שלושת המרכזים החדשים בתוכנית יקושרו על ידי ארבע השדרות העירוניות הראשיות - רבין, הבונים, ירושלים וחטיבה 9, בהם תהיה תחבורה ציבורית שתשרת את כלל תושבי העיר.

מתכננת מחוז צפון במינהל התכנון, דקלה עדי פרץ, ציינה כי "הוועדה המחוזית רואה כיעד מרכזי את תכנונה של עפולה כעיר המצטיינת במרחב עירוני איכותי ומגוון, מובילה תהליכי התחדשות וציפוף, מושתתת על מערכות תחבורה ציבורית משולבות, בירת העמק השומרת ומפתחת את איכויות הסביבה והנוף. במקביל לתוכנית הכוללנית מקודמות בלשכת התכנון המחוזית מספר תוכניות מפורטות גדולות המממשות את עקרונותיה ויעדיה של התוכנית הכוללנית".

יו"ר הוועדה המחוזית צפון, אוֺרי אילן: "תוכנית המתאר הכוללנית לעפולה מגלמת ומיישמת את החזון לפיתוחן של ערי הצפון כמרכזים עירוניים שוקקים, המספקים איכות חיים, פרנסה ותרבות לתושביהן, ושומרות סביבן על הנוף הטבעי והחקלאי שכה מייחד את מחוז הצפון".

ראש עיריית עפולה, אבי אלקבץ, מסר בתגובה: "חזון העיר עפולה הוא קודם כל לחבר את שני חלקי העיר: עפולה העיר התחתית עם גבעת המורה. כמו שהצלחנו בשכונת רובע ישראל, כך נתמקד בצד השני של הכביש ונחבר את העיר התחתית עם עפולה עלית. אחר כך נבחן שכונות נוספות בקצב המתאים לעיר ולתושביה, חשוב לשמור אווירה כפרית בעיר וערכי השטחים הירוקים".

התוכנית נערכה על ידי יאיר אביגדור ממשרד מנעד אדריכלים ומתכננים.