שטרום: "רכישת מקס על ידי כלל חיובית ותחזק את שוק האשראי החוץ בנקאי"

מי שעמד בראש הוועדה לבחינת הריכוזיות בשוק הבנקאי טוען כי הכניסה של הגופים המוסדיים לתחום האשראי הצרכני תהווה תחרות לבנקים, אך מבהיר כי אין תשובה אחת נכונה האם המהלך מנוגד להמלצות הוועדה

דרור שטרום / צילום: איל יצהר
דרור שטרום / צילום: איל יצהר

דרור שטרום, מי שעמד בראש הוועדה לבחינת הריכוזיות בשוק הבנקאי, טוען כי הכניסה של הגופים המוסדיים לתחום האשראי הצרכני תהווה תחרות לבנקים. עם זאת הוא מבהיר כי אין תשובה אחת נכונה האם המהלך מנוגד להמלצות הוועדה שהוביל לפני כשש שנים.

"רכישת חברת כרטיסי האשראי מקס בידי כלל ביטוח היא לא נושא טריוויאלי, אין פה תשובה אחת שאין בלתה, הנושא מורכב", אומר שטרום על העסקה הנרקמת שהפתיעה את השוק הפיננסי הישראלי. עם זאת, שטרום טוען במבט מלמעלה כי המהלך יחזק את השוק של האשראי החוץ בנקאי.

"אנחנו רואים שחקן גדול, החברה השלישית או הרביעית בגודלה מבין חברות הביטוח, שמזרימה הון כמקור לחברת כרטיסי אשראי מופרדת. כניסה של גוף מוסדי גדול לתחום האשראי החוץ בנקאי זו התפתחות חיובית, ומה שעוד חיובי הוא שמקס היא החברה התחרותית מבין חברות כרטיסי האשראי, גם בביצועים וגם באשראי החוץ בנקאי שנתנה עד היום", הוא הסביר בשיחה עם גלובס.

לדבריו, בשש השנים שעברו מאז הדוח של הוועדה בראשה עמד, אשר הובילה לרפורמה במסגרתה הופרדו בין היתר מקס (אז לאומי קארד) מבנק לאומי וישראכרט הופרדה מבנק הפועלים, לא נעשתה כניסה של מוסדיים ששינתה את תחום האשראי החוץ בנקאי.

"רכישה כמו זו מקצרת את הטווח של כניסה של המוסדיים לתחרות. בתמונה הגדולה, המוסדיים מבחינת ריכוז ההון הם מקור מצוין להתחרות בבנקים. כל קרנות הפנסיה, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות יושבות אצל המוסדיים ובמובן הזה השימוש בהון לאשראי החוץ בנקאי הוא מקור מצוין וצריך לעשות בו שימוש", ציין שטרום.

כלל ביטוח הודיעה אתמול (א') על כוונה לרכישה מלאה של חברת כרטיסי האשראי מקס מידי קרן ההשקעות האמריקאית ורבורג פינקוס ושותפיה. מנכ"ל קבוצת כלל ביטוח ופיננסים, יורם נוה , הודיע על כוונת הרכישה תמורת כ-2.47 מיליארד שקל והחברה דיווחה על חתימת מסמך הבנות שיהווה בסיס להמשך המו"מ, עד לחתימה על הסכם מחייב. מתוך סכום העסקה הכולל ישנו סכום שישולם כמימון מובנה כך שהתמורה נטו תהיה כ-1.6 מיליארד שקל. עוד סוכם בין הצדדים כי מתוך הסכום כ-30% יועברו לבעלי המניות הנוכחיים במקס כהקצאת מניות בכלל, אך ורבורג עצמה לא תהפוך לבעלת עניין בחברת הביטוח והיא תחזיק לכל היותר ב-4.99%. לצד ורבורג פינקוס, המחזיקה ב-70% ממניות מקס, כלל עצמה היא המחזיקה השנייה מבחינת כמות המניות (9%) כמו מנורה מבטחים. אלייד מחזיקה ב-5% והיתר מוחזקים על ידי עובדים ויועצים שונים.

האם עצם כך שלקחו לפני שנים ספורות חברת כרטיסי אשראי מבנק ועכשיו מעבירים אותה לגוף מוסדי, לא מעקרת את הרפורמה?
שטרום: "אני לא חושב שמקס מתפרקת ומפסיקה לתפקד ונטמעת בתוך כלל. היא תהיה אופרציה שנותנת אשראי חןץ בנקאי, שיש לה בסיס לקוחות גדול והיא יודעת להרוויח מהתחרות. לכן, אני לא רואה סיבה עסקית עניינית שכלל לא תפעיל אותה. כלומר זה לא שמוסדי בולע את מקס ומפרק את העסק, כי מקרה כזה ברור שהוא בעייתי.

כלומר זה לא שמוסדי בולע את מקס ומפרק את העסק, כי מקרה כזה ברור שהוא בעייתי.

לדבריו, "מהבחינה של כלל, היא יודעת היום לתת הלוואות לעסקים גדולים ובינוניים, אבל היא לא יודעת לתת אשראי למשקי בית ולעסקים קטנים. העסקה תשפר את הכיסוי שלה במתן האשראי, ולא נשכח שהאשראים למשקי בית הם מאוד אטרקטיביים מבחינתה. הריביות שלהם משמעותיות גבוהות מהריביות בהלוואות לעסקים אז כדי לה להיכנס לתחום הזה".

"כך שבסופו של דבר זהו מהלך חיובי שצריך לברך עליו. כולם אמרו שורבורג פינקוס (הקרן האמריקאית שמחזיקה ב-70% ממקס) באו לעשות סיבוב ולברוח, ופה רואים משקיע ישראלי עם כתפיים רחבות שנכנס במקומם וצפוי להוזיל את עלויות גיוס ההון. כך שהאינדיקציות חיוביות אבל צריך לחכות לראות איך ינוהל העסק בכלל".