עסקת ענק בעולם הפיננסי: כלל ביטוח רוכשת את חברת כרטיסי האשראי מקס ב-2.47 מיליארד שקל

מתוך סכום העסקה הכולל ישנו סכום שישולם כמימון מובנה כך שהתמורה נטו תהיה כ-1.6 מיליארד שקל • בכלל מעריכים כי לא צפויה בעיה מבחינה רגולטורית, בעיקר כיוון שהרכישה נועדה לשפר את התחרות בתחום האשראי

יורם נווה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי
יורם נווה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי

כלל ביטוח הודיעה הערב (א') על כוונה לרכישה מלאה של חברת כרטיסי האשראי מקס מידי קרן ההשקעות האמריקאית ורבורג פינקוס ושותפיה. מנכ"ל קבוצת כלל ביטוח ופיננסים, יורם נוה , הודיע על כוונת הרכישה תמורת כ-2.47 מיליארד שקל והחברה דיווחה על חתימת מסמך הבנות שיהווה בסיס להמשך המו"מ, עד לחתימה על הסכם מחייב.

מתוך סכום העסקה הכולל ישנו סכום שישולם כמימון מובנה כך שהתמורה נטו תהיה כ-1.6 מיליארד שקל. עוד סוכם בין הצדדים כי מתוך הסכום כ-30% יועברו לבעלי המניות הנוכחיים במקס כהקצאת מניות בכלל, אך ורבורג עצמה לא תהפוך לבעלת עניין בחברת הביטוח והיא תחזיק לכל היותר ב-4.99%. לצד ורבורג פינקוס, המחזיקה ב-70% ממניות מקס, כלל עצמה היא המחזיקה השנייה מבחינת כמות המניות (9%) כמו מנורה מבטחים. אלייד מחזיקה ב-5% והיתר מוחזקים על ידי עובדים ויועצים שונים.

אין ודאות בהשלמת העסקה, והיא כפופה לחתימה על הסכם מחייב ולקבלת האישורים הרגולטוריים הנדרשים, הן מבנק ישראל והן מרשות התחרות, אך בכלל מעריכים כי לא צפויה בעיה מבחינה רגולטורית, בעיקר כיוון שהרכישה נועדה לשפר את התחרות בתחום האשראי, וכיוון שקבוצות ביטוח אחרות כבר נמצאות עמוק בתוך עולם האשראי.

בכלל ציינו כי עם השלמת העסקה תהווה מקס זרוע של כלל החזקות לטובת קידום התחרות בתחום האשראי, לעסקים קטנים ובינוניים ובתחום האשראי הצרכני. החברה תהיה למעשה חברה אחות לחברת הביטוח, שתיהן תחת כלל החזקות.

בחברת הביטוח מנסים מזה זמן מה לגוון את מקורות ההכנסה של החברה לצד הפעילות בעולמות הביטוח וההשקעות, ולצקת תוכן לחברת הביטוח גם בעולמות נוספים. לפני כחודשיים וחצי יצאה החברה בגיוס הון באמצעות הנפקת מניות בה גייסה כחצי מיליארד שקל, וחלק מהכסף הזה ישמש לרכישת מקס.

יורם נוה , מנכ"ל קבוצת כלל ביטוח ופיננסים: "קבוצת כלל חתמה היום על מסמך הבנות, שהוא חלק ממהלך אסטרטגי, שמטרתו להרחיב את פעילות הקבוצה, מעבר לפעילות הביטוח והפיננסים המרוכזת בחברת הבת, זאת לאחר שבחנה מספר חלופות ובחרה להתקדם עם קבוצת nex. אנו מצטרפים היום למהלכים אחרים שנעשו כבר בקרב הגופים המוסדיים, ההופכים גורם משמעותי להנעת התחרות בתחום האשראי החוץ בנקאי".

ירון בלוך , יו"ר Max ויועץ בכיר ל- Warburg Pincus בישראל: "אני מאמין שהחיבור של Max לקבוצת כלל יקדם את התחרות בשוק האשראי ובשוק התשלומים בישראל, ויאפשר להציע לציבור מניפה רחבה ומגוונת של מוצרים בעלי ערך ובמחירים תחרותיים. Max עם יכולותיה המתקדמות והקשר ההדוק שלה עם הלקוחות, הפרטיים והעסקיים, מהווה פלטפורמה מצוינת לקידום התחרות במערכת הפיננסית בשוק הישראלי. אני שמח על חתימת מזכר ההבנות, ומקווה להשלים את המו"מ לטובת חתימה על הסכם מחייב, ובהמשך לקבל את האישורים הנדרשים לטובת השלמת העסקה בחודשים הקרובים".