השב"כ: המתנות שסין שלחה לשרים לא מכילות מכשירי האזנה

כוס תרמית שנשלחה משגרירות סין ללשכת שרת המדע אורית פרקש-הכהן הכילה רכיב אלקטרוני שעורר את חשדות אנשי הביטחון • השב"כ פתח בבדיקה והודיע: מדובר ברכיב תמים שמיועד לשמירת הוואקום בדפנות כוס המשקה ושמירה על טמפרטורה לאורך זמן

הרכיב האלקטרוני התגלה בבדיקת שיקוף שגרתית / אילוסטרציה: Shutterstock, Andrey Burmakin
הרכיב האלקטרוני התגלה בבדיקת שיקוף שגרתית / אילוסטרציה: Shutterstock, Andrey Burmakin

שירות הביטחון הכללי בדק הבוקר (ג') חשד שמתנה - כוס תרמית שנשלחה משגרירות סין ללשכת שרת המדע אורית פרקש-הכהן, הכילה רכיב אלקטרוני, ככל הנראה מכשיר האזנה. הכוס נתפסה בבדיקה הביטחונית ולא הגיעה ללשכת השרה. לפי הפרסום של כתבת גלי צה"ל מוריה אסרף וולברג, כוסות דומות נשלחו לעוד לשכות שרים וככל הנראה גם ללשכת ראש הממשלה, מתנת שגרירות סין.

הכוסות, כמו גם עוד מתנות שהגיעו מהסינים, נאספו ונבדקו על ידי השב"כ, שהודיע: "מומחים טכנולגים של השב"כ אשר בדקו את הרכיב, קבעו כי מדובר ברכיב תמים אשר מיועד לשמירת הוואקום בדפנות כוס המשקה ושמירה על טמפרטורה לאורך זמן".

הרכיב האלקטרוני התגלה בבדיקת שיקוף שגרתית המתחייבת מנוהל בדיקה של מתנות המגיעות מגורמים זרים אל שרי הממשלה או פקידים בכירים. בעקבות המקרה, הועברה התראה אל האחראים על הביטחון במשרדים השונים, וחודד הנוהל של בדיקת מתנות עם דגש על אלה המגיעות מהסינים. מבדיקה עולה כי המתנות נשלחו לרגל חג הפסח, והגיעו כבר למקצת לשכות השרים.

לפני עדכון השב"כ, פרסמו הסינים הודעה זועמת ובה הכחישו מכל וכל את החשד כי מדובר ברכיב שנועד להאזנה. בהודעה נאמר כי המתנות נשלחו ללשכות השרים לרגל הפסח וכאות לידידות בין העמים. בשגרירות סין אומרים כי נדהמו לראות את הדיווחים בכמה כלי תקשורת בישראל כי הכוסות נבדקות בשל רכיב חשוד. בהודעת השגרירות נאמר כי מדובר בשמועות שלא התבססו על דיווח מאומת או הודעה רשמית של נציגי הממשלה ומאשימים כי הפרסומים עלולים לתקוע טריז בין המדינות, ואולי לכך נועדו, וכי הם פוגעים בתדמיתה של סין בעיני הישראלים.

עוד נאמר בהודעה כי דוברי הממשלה טענו כי לא נמסרה כל הודעה מטעמם בעניין הזה וכי על כלי התקשורת שפרסמו את הסיפור לתקן את הפרסום כדי למנוע עוד נזק בנוסף לזה שכבר קרה. בהודעה מאיימת השגרירות כי אם יהיו כלי תקשורת שלא יעשו כן, היא שומרת לעצמה את הזכות לדרוש מהם אחריות לפרסומים.

בשנים האחרונות, עם החדירה הסינית למשק הישראלי, לרבות בניית קווי הרכבת הקלה בגוש דן, הפעלת נמל חיפה החדש ועוד, גובר החשש מריגול ומעקב אחר מתקנים ביטחוניים. האמריקאים התריעו בפני ישראל על הסכנה הזו, ודרשו פעולה מיידית והרחקה של הסינים ממתקנים שיש להם קשר אליהם, כמו נמל חיפה, שם עוגנות ספינות הצי השישי.

ב-2018 הוקמה ועדה ממשלתית האמורה לפקח ולבחון את הסוגיה ולאשר עסקאות עם הסינים. האמריקאים טוענים כי הוועדה לא מספקת. לאחרונה נפסלה מועמדות קבוצה ובה חברה סינית (CRCC) מהשתתפות במכרז להקמת שניים מהקווים הנוספים בפרוייקט הרכבת הקלה בתל אביב. עם זאת, היא זו שכבר מקימה את הקו האדום.