נבחרו החברות לביצוע השלב השני של הקו הסגול והירוק; הסיניות בחוץ

ועדת המכרזים של נת"ע בחרה באלסטום, דן ואלקטרה לביצוע השלב השני בפרויקט הקו הירוק של הרכבת הקלה ובקבוצת שפיר ו-CAF הספרדית לקו הסגול • קבוצת שיכון ובינוי, CRRC ,CRCC ואגד נשארה בחוץ

שלט לקו הירוק של הרכבת הקלה בכניסה לחולון (כביש 4) / צילום: נת''ע
שלט לקו הירוק של הרכבת הקלה בכניסה לחולון (כביש 4) / צילום: נת''ע

חברת נת"ע הודיעה הערב (א') על הזכיינים שיבצעו את השלב השני בקו הסגול והירוק של הרכבת הקלה בגוש דן.

מתוך 10 ההצעות שהוגשו על ידי חמש קבוצות, החליטה ועדת המכרזים של החברה לבחור בהצעתה של הקבוצה המורכבת מאלסטום, דן ואלקטרה לביצוע השלב השני בפרויקט הקו הירוק. קבוצת שפיר ו-CAF הספרדית זכו בהקמת הקו הסגול.

נת"ע הסבירה כי "במסגרת ההליך המכרזי ולאחר הליך שימוע שהתקיים, הוחלט על ידי ועדת המכרזים של נת"ע, על פסילת הצעתה של קבוצת שיכון ובינוי, CRRC ,CRCC ואגד לקווים הירוק והסגול".

המכרז הינו מכרז PPP) Public Private Partnership), שתכולתו כוללת הקמה, תכנון, תחזוקה, אספקה ומימון של פרוייקטי הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה.

הקו הירוק העתיד לפעול מסחרית ב-2027 והוא יקשר בין חולון וראשון לציון, לבין מרכז תל אביב, אוניברסיטת תל אביב, אזור התעשייה והעסקים במערב הרצליה ואזור העסקים בקריית עתידים. אורכו של הקו כ-39 ק"מ ויוקמו בו 63 תחנות (מתוכן 4 תת-קרקעיות).

הקו הסגול, שעתיד לפעול מסחרית ב-2026, יקשר בין קריית אונו ויהוד למרכז תל אביב, דרך אוניברסיטת בר אילן, בית החולים שיבא, ושוק הכרמל. אורך הקו כ-27 ק"מ במפלס הקרקע, והוא יכלול 45 תחנות.

בשבוע שעבר פינתה נת"ע מבנים על תוואי הקו הסגול בשכונת כפר שלם בתל אביב. משרדי הממשלה התנו את ההכרזה על הזוכים בפינוי שהתעכב בתקופת כהונתה של מירי רגב במשרד התחבורה, והוא נעשה לבסוף יותר משנה מהמועד המקורי. לזוכות ניתנת שנה לתכנון מפורט ולסגירות פיננסיות מול הבנקים ובנת"ע מקווים שהן יצליחו לצמצם את לוחות הזמנים כדי לצמצם את העיכובים שנגרמו בקווים. במקביל, הקו הירוק סובל גם מעיכובים נוספים בהכנת המנהרות התת קרקעיות שבאבן גבירול בתל אביב.

בנוסף, פסילת החברות הסיניות במכרז (CRRC ו-CRCC), ירוו נחת למשרדי הממשלה שנאלצו להתמודד עם לחצים מצדה של ארה"ב בעניין המעורבות הסינית בהקמת פרויקטי תשתית בישראל.

חיים גליק מנכ"ל נת"ע התגאה ב"בשורה אדירה לתושבי כל גוש דן. רשת הרכבת הקלה קופצת הערב צעד משמעותי קדימה, עם שתי קבוצות ישראליות ובינל"א שנבחרו להוביל את מטרופולין ת"א לעתיד תחבורתי חדש בטוח ונוח. זהו מכרז עצום ומורכב, ואני מצפה שהזוכים יצדיקו את האמון שניתן בהם, ויוכיחו את יכולתם להוביל את הפרויקט הנ"ל בבטחה, בהתאם ללוחות הזמנים ולתועלת תושבי גוש דן וכלל הנוסעים. אני מבקש להודות לחברי ועדת המכרזים על המאמץ שהושקע במהלך כל הדרך".