נת"ע הודיעה על השלמת פינוי כפר שלם: "מטלה לא משמחת אך הכרחית"

נת"ע הודיעה כי בסיוע משטרת ישראל הושלם הבוקר פינוי ששת המבנים האחרונים שנותרו על שטח התוואי הסגול של הרכבת הקלה בכפר שלם • "הסדר נשמר במהלך הפינוי, ולא נרשמו אירועים חריגים" • האם כעת מעטפות המכרז לשלב השני בפרויקט ייפתחו?

פינוי כפר שלם / צילום: נת''ע
פינוי כפר שלם / צילום: נת''ע

נת"ע הודיעה כי בסיוע משטרת ישראל הושלם הבוקר (ב') פינוי ששת המבנים האחרונים שנותרו על שטח התוואי הסגול של הרכבת הקלה בכפר שלם. "הסדר נשמר במהלך הפינוי, ולא נרשמו אירועים חריגים", נמסר מהחברה.

לפי נת"ע, עד היום פונו כ-90 מבנים בהסכמה, בהתאם למתווה הפיצוי שקבעה מועצת מקרקעי ישראל ועל-פי צו בית משפט. החברה הודיעה כי הדיירים המפונים הועברו לפתרון דיור זמני במלון לימים הקרובים, עד להעברת כספי הפיצויים וההסתגלות, כפי שנקבע לכל אחד מהזכאים.

מנכל נת"ע, חיים גליק, מסר כי "זו לא מטלה משמחת, אך הפינוי הוא הכרח על-מנת להקים את הרכבת הקלה. הפינוי בוצע בנחישות אך ברגישות רבה ותוך דאגה לכבודם של המפונים ורכושם. איש לא יישאר הלילה בחוץ, כולם קיבלו מגורים ארעיים".

הקו הסגול של הרכבת הקלה עובר דרך שכונת כפר שלם, ולכן נדרש הפינוי במסגרת העבודות המבוצעות כעת בקו המהוות את השלב הראשון ("אינפרא 1"), שכולל הפקעות, הטמנת התשתית מתחת לאדמה והכנת הקרקע.

בינתיים, במשרד האוצר הורו לחברת נת"ע לא לפתוח את מעטפות המכרז לביצוע השלב השני ("אינפרא 2") לקו זה ולקו הירוק עד לפינוי כפר שלם, וזאת מחשש שהפינוי יתעכב, ובהתאמה - הקבלן לא יוכל להיכנס לשטח, ויוטלו על המדינה קנסות לסכומי פיצויים כלפיו.

לקבלן שייבחר תהיה שנה מרגע ההכרזה לסגירות פיננסיות מול הבנקים ולתכנון מפורט של הפרויקט. במשרדי הממשלה מקווים כי הקבלן יצליח לצמצם תקופה זו ולקזז על חשבונה את העיכובים שנוצרו בעבודות בעקבות ההמתנה לפתיחת המעטפות שכבר נדחו ביותר משנה.

הקו הסגול, באורך 27 ק"מ, יעבור דרך 10 רשויות מקומיות, מתל אביב ועד יהוד מונוסון, ויכלול 43 תחנות, והוא אמור להיפתח בשנת 2026, אך כאמור מועד זה מוטל בספק. הבעיה אף מחריפה בקו הירוק של הרכבת הקלה, שכן שם ישנם עיכובים עוד במסגרת השלב הראשון של ביצוע הפרויקט ובסיום הכנת התחנות התת-קרקעיות והמנהור בתוואי שעלולים להביא לעיכובים נוספים גם בלי קשר לפתיחת המעטפות המאוחרת.

כעת מסבירים בנת"ע כי משעה שהמבנים פונו, הם ערוכים להכרזה על הזוכים וממתינים להנחיות של משרדי הממשלה. יחד עם זאת, על הממשלה מופעלים לחצים דיפלומטיים מצידה של ארה"ב, שכן חלק מהמועמדות במכרז הן חברות סיניות - עובדה שלא תורמת לסחבת ולעיכובים במכרזי הרכבת הקלה.