התחדשות עירונית בתל אביב: "ישנם שני שלבים מאוד קשים בפרויקט: גיוס הדיירים והתהליך הבירוקרטי"

הבניין ברחוב מודליאני 12 בתל אביב ייהרס - במקום 12 דירות ייבנו 20 •  הדיירים יקבלו דירות חדשות גדולות ב-15 מ"ר יותר, וגם מרפסת וחניה

רחוב מודליאני 12, תל אביב / הדמיה: 3Division
רחוב מודליאני 12, תל אביב / הדמיה: 3Division

סיפור הפרויקט:

רחוב מודליאני בתל אביב הוא רחוב קטן בצפון הישן של העיר, בין כיכר רבין לאיכילוב, במקביל לשדרות דוד המלך. "הבניין נבנה בתחילת שנות ה-50 ועיצב אותו האדריכל אברהם יסקי, אחד האדריכלים הוותיקים בעיר", מספר חיים רוזנברג, מנציגות הדיירים בבניין. "באחרונה הבניין היה במצב גרוע: סדקים ביסודות ונזילות מים תכופות. גם אצלי בדירה הייתה נזילה והתפוררות תשתיות בבניין אין חניה, אין מעלית, אין מחסנים. הכניסה לבניין הייתה פרוצה, בכמה מקרים נגנבו אופניים מהמקלט והייתה פריצה לקומת הקרקע", הוא מספר.

התחדשות עירונית ברחוב מודליאני 12, תל אביב / הדמיה: 3Division
 התחדשות עירונית ברחוב מודליאני 12, תל אביב / הדמיה: 3Division

לדברי רוזנברג, הוא קנה את הדירה ב-1999 תמורת 300 אלף דולר (כ-1.2 מיליון שקל אז) ומתגורר בה, עם עוד חמישה בעלי נכסים. יתר הדיירים שוכרים את הדירות. "לפני 8 שנים התחלנו לגשש לגבי תמ"א לבניין, ולפני שש שנים הקמנו צוות והתחלנו לעשות מכרז. ביקשנו הצעות מכמה יזמים ובפרויקט התעניינו בין שישה לשמונה יזמים, אבל צמצמנו את האפשרויות לשלושה, מהם בחרנו את היזם שלנו. הסיבה שבחרנו את היזם נבעה מכימיה, גם המפרט והביטחונות היו חשובים עבורנו. חיפשנו חברה יציבה והלכנו על יזם בוטיקי".

רוזנברג מספר שהיו קשיים, אולם כולם נפתרו. "ישנם שני שלבים מאוד קשים בפרויקט: גיוס הדיירים והתהליך הבירוקרטי. אצלנו המצב היה טוב יחסית כי רוב בעלי הנכסים לא גרו בדירות. היה דייר אחד שגר בבניין ולא רצה בפרויקט, ולא רצה בתהליך, ובסוף עם הרבה הבנה ועזרה, וגם בזכות בני המשפחה שלו, הוא חתם. גם התהליך הבירוקרטי מול העירייה היה יחסית קשה, לפעמים בגלל עץ שצריך להוריד או להשאיר, לפעמים חתימה חסרה של פקיד וגם הקפאות שסבלנו מהן בגלל תוכנית הרבעים".

מה הוא ממליץ? "ללמוד את הנושא ולהכיר את הפרויקט. צריך לגייס מפקח ועורך דין כבר בתחילת התהליך. צריך לשאול שאלות ולעשות מכרז, לדיירים יש זכויות והיזמים צריכים אותם יותר".

התמורה ליזם:

שמונה דירות חדשות: דירת גן, ארבע דירות טיפוסיות ושלוש דירות פנטהאוז.

התמורה לדיירים:

תוספת של כ-15 מ"ר (כולל ממ"ד) לכל דירה + מרפסת, מחסן וחניה תת-קרקעית, חדר אופניים.

לו"ז:

חתימת הסכם עם היזם ב-2018, ההיתר התקבל בינואר 2022, הריסת הבניין החלה.

הפרויקט: תמ"א 38/2
המצב הישן: 12 דירות
היזם: קבוצת מנרב בשותפות עם קבוצת איתן יזמות
הקבלן המבצע: חיים מיכאלוביץ
אדריכלים: גל מרום אדריכלים
עו"ד הדיירים: משרד שובל יושע
עו"ד היזם: משרד ברון ושות'