הראל ויזל וברק רוזן בפנים: הסדר ניגוד העניינים של ליברמן נחשף

הבן דירקטור ברני צים, המחותן יו"ר חברת נדל"ן ציבורית, ורשימת החברים אינסופית: הסדר ניגוד העניינים של שר האוצר מכיל רשימה ארוכה של אישים כמעט מכל מגזרי המשק • בין השמות שמופיעים ברשימה: ארנון מילצ'ן, ראש עיריית ירושלים משה ליאון, אשת העסקים תמי מוזס והאוליגרך מיכאל צ'רנוי

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

הסדר ניגוד העניינים של שר האוצר אביגדור ליברמן, שנחשף לראשונה בגלובס, חושף סבך אינטרסים חריג סביב האחראי על הקופה הציבורית הישראלית.

בין חבריו הקרובים של ליברמן נמנים: ראש עיריית ירושלים משה ליאון, יו"ר הדירקטוריון ובעלי רשת פוקס הראל ויזל, מנכ"ל דלק חברת שותפות דלק קידוחים יוסי אבו, המיליארדר ארנון מילצ'ן, אשר קשריו עם נתניהו נמצאים בלב כתב האישום בפרשת 1000, המיליארדר מרטין שלאף, המיליארדר דן גרטלר, הרמ"ט לשעבר והיועץ של NSO שרון שלום, אשת העסקים תמי מוזס, מנכ"ל ישראל קנדה ברק רוזן, האוליגרך מיכאל צ'רנוי, ואיל ההון הישראלי-רוסי ולדימיר גוסינסקי.

עוד ברשימה: יו"ר חברת צ'יינה יצחק קויפמן, הלוביסט ישראל יהושע, שהורשע במסגרת פרשת ישראל ביתנו, איש העסקים שמואל חייק, שתיווך בעבר בין נתניהו לליברמן בעת שליברמן נכנס לקואליציה וקיבל את תפקיד שר הביטחון, חבר ילדות ממולדובה בשם דני גיטנשטיין, וולדימיר גוסינסקי, ששמו נקשר בהסתבכויות הפליליות של ליברמן .

גורמים נוספים: עו"ד עלס דוברונסקי, גד זאבי, אבי זנדברג, סימו טובול, משה גולברי, מרק שבד, פולי מרדכי, בני נחמיה ויורי קאנר. אישים נוספים שהוגדרו על ידי אביגדור ליברמן כיועצים קרובים בהסדר ניגוד העניינים: רו"ח מיכה לזר, עו"ד ירון קוסטליץ, עו"ד נתי שמחוני, משרד עו"ד משה דרוקר ושות', משרד רו"ח ליאון-אורליצקי, עידו הר טוב ודוד ספקטור.

על פי החלטת המשנה ליועמ"ש ד"ר גיל לימון, במסגרת תפקידו של ליברמן כשר אוצר וכחבר ממשלה, יהיה עליו להימנע מלטפל בכל עניין הנוגע במישרין לחבריו ולמקורביו הללו וכן לכל עניין אשר למיטב ידיעתו נוגע במישרין לעסקיהם.

כמו כן, ביחס למקורביו שהם עורכי דין או רואי חשבון המטפלים בענייניו האישיים או הפוליטיים של ליברמן ומעניקים לו שירות אישי ומתמשך, עליו להימנע מלטפל בעניינים שבהם אותם מקורבים מטפלים עבור לקוחות אחרים שלהם המובאים בפני הממשלה או בפניו כשר.

הסדר ניגוד העניינים מטיל הגבלות מסוימות על ליברמן ביחס לתקציב של עיריית ירושלים, לאור הקרבה החברתית העמוקה לראש העיר ליאון.

ההסדר מתייחס גם לילדי ליברמן

הסדר ניגוד העניינים מתייחס גם לילדיו של ליברמן. קובי ליברמן ועמוס ליברמן הם הבעלים של חברת למד ע.ק. אחזקות. לחברה זו יש חברות בנות שעוסקות בעניינים שונים. הבן, עמוס ליברמן, משמש גם כדירקטור בחברת רני צים. בנוסף, עמוס ליברמן מועסק גם בחברת צ'יינה מוטורס ומחזיק במניות של חברה זו באמצעות נאמן. קובי ליברמן משמש כדירקטור בחברת אינגב.

בתו השלישית, מיכל, שימשה עד לפני מספר שנים כמנהלת תוכנית חינוך בהר הרצל מטעם ההסתדרות הציונית, ובשנים האחרונות נמצאת בחל"ת. בעלה, יונתן גלון, מנהל את קרן JNF אנגליה בישראל.

המחותן של ליברמן, מריו זוזל, הוא יו"ר הדירקטוריון והבעלים של חברת אלמוגים, חברה ציבורית אשר, בין היתר, בונה פרויקטים של מחיר למשתכן, ניגשת למכרזים של רשות מקרקעי ישראל ועוד.

לאור סבך האינטרסים הגלויים של ליברמן, נראה כי יהיה בלתי אפשרי עבורו לקבל החלטה כלשהי בלי להשפיע באופן ישיר על אחד מחבריו הקרובים ועל אנשים בהם הוא מנוע לעסוק.