חוסר של 7.7 מיליון שקל בסניף בנצרת: חברת האשראי בראשות כחלון בממצאים ראשונים על פרשת הצ'קים

יו"ר יונט קרדיט משה כחלון החליט שלא לפרסם את הדוחות הכספיים של החברה בשל חשש לצ'קים חסרים והחברה מינתה בודק חיצוני לעניין • כעת המנכ"ל צחי אזר הוצא לחופשה לאחר שבבדיקה התגלו ממצאים ראשונים לפיהם קיים חשש שהוא נטל, לכאורה, כספים "בסכום שאיננו מהותי לחברה"

משה כחלון / צילום: שלומי יוסף
משה כחלון / צילום: שלומי יוסף

הצרות בחברת האשראי יונט קרדיט ששר האוצר משה כחלון משמש בה כיו"ר, לא נגמרות. החברה שיגרה לפני זמן קצר עדכון לבורסה, לפיו הבודק החיצוני שמינתה גילה, לאחר שעבר על כל ההמחאות המצויות בקופת החברה, כי בקופת החברה חסרות המחאות שניתנו בסניף נצרת בסך של כ-7.7 מיליון שקל.

מניית החברה  עולה בשעה זו ב-6% ונראה שלא מושפעת מהדיווח לרעה.

■ חברת האשראי שבראשות כחלון שוב מסתבכת, והפעם בגלל צ'קים במיליוני שקלים 
■ מאז מינוי משה כחלון לתפקיד יו"ר יונט איבדה המניה 74% מערכה

ביונט מאשרים את החשיפה בגלובס כי צמד בעלי השליטה בחברה החברים בדירקטוריון, שי פנסו ושלמה אייזיק, התחייבו, כי אם החברה לא תצליח לאתר ולגבות את ההמחאות החסרות עד ליום 31 בדצמבר 2022, כולן או חלקן, הם יעבירו לחברה את הסכום שיונט לא תצליח לגבות. להבטחת התחייבותם, יפקידו פנסו ואייזיק בידי החברה המחאות בדומה לסכום ההתחייבות שמועד פירעונן סוף 2022.

עוד מציינים ביונט כי בבדיקה התגלו ממצאים ראשונים לפיהם קיים חשש, כי מנכ"ל החברה, צחי אזר, שהינו גם מבעלי השליטה בה, נטל, לכאורה, מאת החברה כספים בסכום שאיננו מהותי לה. "בהתאם לכך, נדרש אזר, ככל שאלה אכן פני הדברים, להשיב מיידית כל סכום שנטל, ככל שנטל, מאת החברה. בנוסף, בימים אלה בוחן הבודק החיצוני את התנהלותו של מר אזר בעניינים נוספים, ככל שקיימים, וכן, ממשיך בהשלמת הבדיקה. מר אזר התבקש, כי עד לגמר הבירור, ישהה בחופשה".

בהנהלת יונט קיבלו החלטה להקפיא בשלב זה את תשלום הבונוסים בגין שנת 2021 וזאת "עד למיצוי הבדיקה על-ידי הבודק החיצוני". עוד מציינים שם כי החברה בוחנת את ההשלכות החשבונאיות של האירועים האמורים לעיל ואת השפעתם על הדוחות הכספיים לתקופות קודמות.

נזכיר כי חברת האשראי החוץ בנקאי הייתה אמורה לפרסם עד לסוף חודש מאי את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של 2021, אך ביום המסחר האחרון של החודש, בשעות הלילה המאוחרות, הודיעה כי בשל חשש לצ'קים חסרים הדוחות לא יפורסמו. עוד הודיעה החברה על מינוי בודק חיצוני.

בעקבות הדיווח של החברה לבורסה, שנמסר בחצות יום שלישי, נפלה ביום המסחר שלאחריו מניית החברה בשיעור דו-ספרתי והיא נסחרת בשווי של כ-50 מיליון שקל בלבד. מדובר בהמשך המגמה השלילית המלווה את פעילותה של יונט מאז ההודעה על מינוי כחלון לתפקיד היו"ר של יונט בתחילת מאי 2021.

הצרות של יונט קרדיט החלו לפני כשלושה שבועות, כשנשדדו סמוך לסניף החברה בחולון 3.5 מיליון שקל במזומן באיומי אקדח וגז פלפל. היקף השוד הוא משמעותי במונחים כספיים עבור יונט קרדיט.

מטעם יונט קרדיט נמסר: "בהמשך לדיווח של החברה לבורסה בת"א, יונט קרדיט מבקשת להבהיר כי 'אין כל קשר בין ההמחאות החסרות, בסך 7.7 מיליון שקל, מהסניף בנצרת, לבין הודעת החברה בעניינו של המנכ"ל'. מנכ"ל החברה הוצא לחופשה עד לגמר בירור בעניינו לאחר שהתברר כי נטל הלוואה בסכום של 70 אלף שקל מהחברה וזאת ללא דיווח כנדרש לאסיפה הכללית. המנכ"ל נדרש להשיב את הכספים לחברה.

"דירקטוריון החברה פועל על פי הדין, ונעזר בייעוץ משפטי צמוד, מהרגע שנודע לו החשש לחסרונן של ההמחאות. הדירקטוריון מינה בודק חיצוני מקצועי ומלווה את הבדיקה באופן שוטף ומקבל החלטות לטובת החברה ופעילותה. בעלי השליטה בחברה מביעים אמון מוחלט ביכולתיה של החברה ובפעילותה העסקית".