מאז מינוי משה כחלון לתפקיד יו"ר יונט איבדה המניה 74% מערכה

דיווח על גילוי אי התאמות כספיות של עד 7.6 מיליון שקל בפעילות נכיון צ'קים של יונט, הפילה את מניית חברת האשראי החוץ בנקאי • מתווספת לשוד של 3.5 מיליון שקל מכספי החברה בחודש שעבר

משה כחלון / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
משה כחלון / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הצרות ממשיכות לרדוף את חברת האשראי החוץ בנקאי יונט קרדיט, שהייתה אמורה לפרסם ביום שלישי השבוע את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של 2021 - המועד האחרון לעשות זאת.

אלא שיומיים בטרם המועד המתוכנן, עדכן מבקר פנים של החברה את הדירקטוריון כי קיים חשש "לאי התאמות כספיות באחד מסניפי החברה". מדובר באי התאמה בין סכומי צ'קים הרשומים בספרי יונט לבין אלו שהתקבלו בפועל, המבטאת פער של בין 5 ל-7.6 מיליון שקל.

בעקבות העדכון, קיבל יו"ר הדירקטוריון של יונט, שר האוצר לשעבר משה כחלון החלטה שלא לפרסם את דוחות החברה, כשבמקביל מונה בודק חיצוני על מנת לבדוק לעומק את האירוע. על פי הנתונים שבידי החברה, מדובר בצ'קים שהתקבלו לפני יותר משנה, עוד טרם כניסתו של כחלון לתפקיד היו"ר. 

כאמור יום ג' היה המועד האחרון לפרסום הדוחות הכספיים של החברות הציבוריות לרבעון הראשון, אולם כיוון שחוסר ההתאמה בספרי יונט התגלה רק ב-29 לחודש, הוחלט בחברה להימנע מפרסום הדוחות גם במחיר עיצומים שיוטלו עליה ע"י רשות ני"ע.

עם זאת, מכיוון שמדובר בהחלטה שנועדה למנוע פרסום דוחות כספיים שגויים, בסביבת יונט מקווים שרשות ני"ע תבין זאת ותימנע מהטלת עיצומים. בכל מקרה, בעלי השליטה ביונט התחייבו, לדברי גורמים בחברה, לכסות בעצמם את הפערים בין הספרים לבין הצ'קים שהתקבלו, במידה והפערים לא ייסגרו אם וכאשר יימצא מקור התקלה.

בעקבות הדיווח של החברה לבורסה, שנמסר בחצות של אתמול (ג'), נפלה ביום המסחר שלאחריו מניית יונט קרדיט  בשיעור דו-ספרתי והיא נסחרת בשווי של כ-50 מיליון שקל בלבד. מדובר בהמשך המגמה השלילית המלווה את פעילותה של יונט מאז ההודעה על מינוי כחלון לתפקיד היו"ר של יונט בתחילת מאי 2021, אשר באה לידי ביטוי בנפילה של 74% שרשמה המנייה מאז.

אי ההתאמות הכספיות בספרי יונט מצטרפות לאירוע חריג נוסף עליו דיווחה החברה בשבוע שעבר: שוד של לא פחות מ-3.5 מיליון שקל מידי בלדר שהוביל כספים שלה (מט"ח ושקלים) סמוך לסניף החברה בחולון

באירוע שהתרחש בחודש שעבר התנפלו שני אנשים על בלדר שפעל עבור החברה מחוץ לסניף שלה במרכז עזריאלי בחולון. התוקפים השתמשו בגז מדמיע, ותוך איומי אקדח הצליחו לשדוד את הסכום המדובר.

 יונט מסרה כי היא "פועלת למיצוי הבדיקות בקשר לאירוע, בשיתוף פעולה מלא של המשטרה ומרכז העסקים המקומי, בסיוע צוות אבטחה. במקביל פועלת החברה גם לצמצום הנזק בגין האירוע, וכן פנתה לחברת הביטוח להפעלת הביטוח המכסה אירוע מסוג זה עד גבול נזק שאותו בוחנת החברה מול חברת הביטוח".

הגידול באשראי צמצם את ההפסדים

יונט קרדיט, שבשליטת שלמה אייזיק (נשיא לשכת סוכני הביטוח) והמנכ"ל צחי אזר, עוסקת בתחומים של מתן שירותים פיננסיים - אשראי, המרת מט"ח וניכיון צ'קים. החברה פועלת באמצעות שישה סניפים ברחבי המדינה.

עד לפני כשנה יונט קרדיט התנהלה מתחת לרדאר של רוב הציבור הישראלי, אולם אז החליטה הנהלת החברה, למנות את כחלון ליו"ר החברה עם חבילת תגמול נדיבה מאוד שעוררה ביקורת ציבורית. בעקבות הביקורת החליט כחלון לוותר על חלק ניכר מהתגמול.

מדוחות יונט לשנת 2021 עולה כי בסה"כ העניקה אשתקד החברה אשראי בסכום של 172 מיליון שקל, גידול של 72% לעומת שנת 2020. תיק הלקוחות של החברה מורכב מאשראי לעסקים קטנים מענפים שונים שלהם ניתן אשראי בסך 149 מיליון שקל, וכן מחברות אחרות הנותנות שירותי אשראי, הזקוקות למימון לצורך מתן אשראי ללקוחות שלהן - ולחברות אלו העניקה יונט קרדיט אשראי בסך 22.5 מיליון שקל אשתקד.

הגידול באשראי הביא להקטנה של הפסדי החברה אשתקד לכ-6.5 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-11.4 מיליון שקל ב-2020. ביונט מייחסים את ההפסד להתרחבות הפעילות ולהיערכות לקראתה, ובין היתר ההוצאות על מכירה ושיווק שגדלו פי חמישה, ליותר מ-10 מיליון שקל, בעיקר עקב פתיחת סניפים חדשים.