מעסקת החבילה ועד התקציב: הממשלה במירוץ לניקוי השולחן

לאחר הכישלון המהדהד באישור חוק תקנות יו"ש ומינויו המחודש של מתן כהנא לשר הדתות, בקואליציה מבינים כי הבחירות הולכות ומתקרבות, ומנסים להספיק לגרוף הישגים אחרונים • לממשלה ממתינה שורה של מוקשים כלכליים, בהם חוק ההסדרים, הרפורמות בענפי החקלאות והתחבורה הציבורית, ורשת הביטחון לעצמאים

רה''מ בנט ורה''מ החליפי לפיד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
רה''מ בנט ורה''מ החליפי לפיד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חודש לאחר פיזור הכנסת ה־19, בינואר 2015, חברי הקואליציה והאופוזיציה אישרו את הצעת החוק להעלאת שכר המינימום בקריאה שנייה ושלישית - ברוב של 33 תומכים וללא מתנגדים. שיתוף הפעולה התאפשר בזכות היציאה לבחירות, והבנת ראשי המפלגות כי עוד רגע הבוחר יבוא איתם חשבון בקלפי.

שלוש המילים שמלמדות מה צפוי כעת לממשלת לפיד-בנט

באווירת הימים ההם, כשהבחירות באופק גם כעת, הקואליציה וחלקים מהאופוזיציה מצליחים להעביר חוקים חברתיים־כלכליים. שעה קלה לאחר שחוק תקנות יו"ש נפל במליאה ולאחריו מינוי ח"כ מתן כהנא לשר הדתות, אושרה הצעת חוק הרווחה לאנשים עם מוגבלויות של השר מאיר כהן ברוב של 33 תומכים, וללא מתנגדים.

לאור הצבעת חברי הכנסת הערבים בלילה זה ואיומי שר המשפטים גדעון סער, לא נותר איש בקואליציה שמאמין כי הממשלה תחגוג שנה נוספת. אלא שעד לסיום, ינסו חברי הכנסת לצבור הישגים. דרך הפסדים נקודתיים במליאה ותחזוק המורדים, גלובס מציג לכם את אתגרי הממשלה המרכזיים.


1. שכר המינימום

ועדת העבודה והרווחה תתכנס ביום רביעי כדי להכין את חוק עסקת החבילה והעלאת שכר המינימום לקריאה שנייה ושלישית. יו"ר הוועדה אפרת רייטן ויו"ר סיעת העבודה רם שפע מנהלים מגעים מול משרד האוצר כדי לייצר הסכמות לשינויים בחוק.

מי שמאתגר את חברי הקואליציה במקרה זה הוא ח"כ אחמד טיבי, שיביא להצבעה בכנסת את הצעת החוק להעלאת שכר המינימום ל־40 שקלים לשעה, המכונה "מינימום 40". למרבה המבוכה, בעוד שמשרד האוצר והשר אביגדור ליברמן מתנגדים, חתומים עליו חברי מרצ, העבודה, רע"ם וחלק מחברי כחול לבן. המטרה של רייטן ושפע תהיה לייצר הסכמות על מתווה העלאה משמעותי של שכר המינימום כבר בדיון שיתקיים בבוקר, ובהמשך להביא גם להסכמה קואליציונית־אופוזיציונית רחבה שתעביר את החוק בקריאה שנייה ושלישית.

2. התקציב וחוק ההסדרים

ביד השנייה, ליברמן כבר עובד על הצעת חוק התקציב וחוק ההסדרים. למרות התחזיות, שר האוצר יתעקש להביא את התקציב לפחות לדיון בממשלה. כשר שאימץ את תדמית המבוגר האחראי בממשלה, הוא יפעל להציג את התקציב עד לסוף החודש - ויבקש מחבריו לתמוך בו.

בניגוד לממשלת נתניהו־גנץ שלא הצליחה להעביר תקציב, ליברמן יבקש להותיר מורשת אחרת. בקואליציה, גם מי שחשבו עד לשבוע האחרון כי התקציב יוכל לעבור עם תמיכה מחברי הרשימה המשותפת, איפסן את התקוות במגירה. תחזית הבחירות של הקואליציה עוברת דרך הישרדות במושב הקיץ, ויציאה לבחירות לקראת מרץ.

3. רפורמת החקלאות

בעת שחוק תקנות יו"ש עוד מאיים על המשך הישרדות הממשלה, מוקש חדש־ישן צפוי להחריף את המתחים בכנסת בין יש עתיד למפלגות העבודה ומרצ: רפורמת החקלאות. לגלובס נודע כי ביום שני התקיימה פגישת גישור בלשכתו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה יאיר פינס עם מנכ"לית משרד רה"מ החליפי נעמה שולץ, נציגי משרדי האוצר והחקלאות, והחקלאים כדי למצוא נוסחה מוסכמת. הרפורמה בחקלאות יצאה לפועל בפגרה במהלך מתואם של השרים עודד פורר וליברמן, ומעל לראשי חבריהם לקואליציה שהבטיחו להפיל את הרפורמה בכנסת.

בעוד כשבועיים כבר יתאפשר דיון על הרפורמה במליאת הכנסת, ובסיומו הצבעה. עד אז מקווים בהנהלת הקואליציה להציג פשרה לשביעות רצונם של כל הצדדים. רמז לאיום שברקע אפשר היה למצוא בדבריו של יו"ר סיעת העבודה שפע, שאמר בשני בכנסת: "אני, ביחד עם סיעת העבודה ושותפים נוספים בקואליציה, אמשיך להשתמש בכל האמצעים האפשריים כדי לעצור את הפארסה הזאת".

4. רשת הביטחון לעצמאים

חזית נוספת של שיתוף פעולה פנים־קואליציוני, חרף הקשיים הרוחביים בין הימין לבין חברי הכנסת הערבים, הוא בחוק רשת הביטחון לעצמאים - הבטחת בחירות דרמטית של יש עתיד ואביר קארה. עד עתה, במשרד האוצר סיכלו את היוזמה, אך בשבוע שעבר התקיימה במשרד פגישה בהשתתפות המנכ"ל רם בלינקוב, הממונה על התקציבים באוצר יוגב גורדוס, נעמה שולץ וסגן השר קארה.

בפגישה הכינו הצדדים את הצעת החוק להקמת "רשת ביטחון לעצמאים" שתאפשר דמי אבטלה לעצמאים, וכבר אושרה בממשלה. בזמן שבאוצר מבקשים להצמיד את החוק לחוק ההסדרים, קארה ובנט שוקלים לדרוש פיצול - במטרה להבטיח את ההצבעה עליו כבר במושב הנוכחי.

ברשות קארה ישנה שורת הבטחות מראש הממשלה נפתלי בנט ושר האוצר ליברמן שהותירו אותו בזרועות הקואליציה, בהן לפעול להורדת מס החברות, הגבלת זכות השביתה בשירותים חיוניים, ייבוא רכב מקביל, חוזים אישיים בחינוך והפחתת מכסים נוספת. בקואליציה מעריכים כי למרות ההבטחות שקיבל, החוקים שסובלים מהיעדר פופולריות לא יקודמו ככל שימיה של הממשלה נוקפים.

5. רפורמת התחב"צ

בשבוע הבא יחזור לשולחן איומו של יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון נגד הרפורמה במחירי התחבורה הציבורית של השרה מרב מיכאלי. מאחורי הקלעים, מתבצעים ניסיונות להציג מתווה שיפורים עבור תושבי הפריפריה במחירי הנסיעות, בתיווך בנט וליברמן. אם המשבר הזה לא ייפתר עד ליום שני הקרוב, לקואליציה שוב לא יהיה את הרוב הדרוש בשביל לתפקד.

פרומו לאירועי השבוע הבא בין מיכאלי לביטון נערך כבר ביום שלישי בכנסת. שרת התחבורה לשעבר, ח"כ מירי רגב, ארגנה אירוע מחאה בהשתתפות ראשי רשויות שנפגעו מהרפורמה - כשלצידה יושב לא אחר מאשר ביטון. "ההישג היחיד של השרה מיכאלי, הוא ליצור מעמד חדש של ‘עניים תחבורתיים’. רפורמה שפוגעת בפריפריה, בשכבות החלשות, בסטודנטים, בצעירים... אין מצב שהחלשים יממנו את החזקים, אין כאן אדונים ומשרתים. לא ניתן לכם לפגוע בחלשים", אמרה רגב. ביטון לא מחה על הדברים. הוא אמנם הבטיח לדחות את הסנקציות בשבוע, אבל לא את המחאות.

ח''כ סילמן עם חברי האופוזיציה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 ח''כ סילמן עם חברי האופוזיציה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ולסיום, בזמן שהקואליציה נאבקת בניסיון לשרוד, עסוק רה"מ בהתפוררות לשכתו. ללא אנשי אמון סביבו, הוא נדרש לייצב תחילה את לשכתו. לאחר שמינה ראש סגל, יועצת מדינית ודובר מדיני, הוא צריך לאייש את תפקיד הדובר הפוליטי, מנהלת לשכה ועוד יותר מעשרה תקנים שנותרו פנויים מיומו הראשון בתפקיד - ואולי היו הזרז להתפרקות ימינה. ייתכן שגם הפעם הוא נזכר מאוחר מדי.

לחץ על רינאווי זועבי וגנאים לפרוש מהכנסת

בממשלה מבדילים בין יכולות התפקוד של משרדי הממשלה לבין המפלות התכופות בכנסת, וטוענים כי ניתן לשרוד את כנס הקיץ תוך הפסדים בהצבעות נוספות. גם איומו של שר המשפטים גדעון סער באשר ליכולת הישרדות הקואליציה אם חוק יו"ש לא יעבור, הצטנן - והוחלף בסנקציות שבכוונתו להטיל על המורדים. "סער מתוסכל, אבל אין לו חלופות", העריך בכיר באגף הימני בממשלה.

נזכיר כי בהצבעה שנערכה בליל שני בכנסת הצביעו חברי הכנסת מאזן גנאים וג’ידא רינאווי זועבי נגד החוק, בעוד ששלושה חברי כנסת נוספים מרע"ם - בראשם מנסור עבאס - נעדרו מהמליאה.

ח''כ גנאים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 ח''כ גנאים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מאחורי הקלעים מופעלים לחצים על מצביעי הנגד לפרוש מהכנסת. השר ניצן הורוביץ העביר מסרים לרינאווי זועבי, שלפיהם היא לא רצויה במפלגה. בד בבד, עבאס מנסה לשדל את גנאים להתפטר, מאחר שהוא הוגדר כגורם "לא יציב" המאיים על הישרדות הממשלה. בקואליציה מעריכים כי אם אכן השניים יתפטרו מהכנסת, המשברים הבאים יהיו ברי טיפול.

200 מיליון שקלים לרשויות ערביות

בה בעת, בכל הנוגע לתחזוק חברותה של רע"ם בקואליציה, מסמנים הצלחה על הקצאת שני מיליארד שקלים מתקציב החומש לחברה הערבית. השרה לשוויון חברתי מירב כהן התייצבה ביום שלישי בוועדה לענייני החברה הערבית, ומסרה דיווח על אופן חלוקת התקציבים. לאחר מכן, בצהריים, כבר התכנסה ועדת הכספים כדי לאשר העברות תקציביות נוספות לדרישת עבאס בתחומי הדיור.

ובאשר לחלופות על הפרק: במגעים להקמת ממשלה במהלך הכנסת הזו טרם נאמרה המילה האחרונה. אולם, לצדדים הנושאים ונותנים מימין מול יו"ר הליכוד בנימין נתניהו יש חוסר אמון בכך שהוא אכן לא יפעל לבסוף להקדמת הבחירות. כל עוד הממשלה מתפקדת וחרף אווירת הכאוס הכללית בקואליציה, ההערכות אצל שקד ואורבך הן שכרגע אין ממשלה חלופית, וכי סער עדיין לא מוכן לשבת עם נתניהו.