עליית האינפלציה מכניסה מורכבות לתחזיות הפד אחרי הפגישה ביוני

לחצים גדולים יותר על המחירים צפויים להוביל את פקידי הפד לתמוך בתוכניות להעלות את הריבית יותר באגרסיביות השנה, אבל הטקטיקה הזו עלולה להיות פתוחה לדיון

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Alex Brandon
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Alex Brandon

שני דוחות אינפלציה רעים מיום שישי צפויים להוביל יותר פקידים בפדרל ריזרב לתמוך בתוכניות להעלות את הריבית בלפחות 2% השנה, קצב מהיר ממה שצפו חלק מהם עד לאחרונה.

● חבל ההצלה המפתיע של הכלכלה: 5 הערות על מיתון, אינפלציה ומחירי הבורקסים 
● הזעזועים לא נגמרו: התחזית הפסימית של כלכלני בנק אוף אמריקה

הנתונים האחרונים גם עוררו שאלה אם הבנק המרכזי מתכוון לשנות טקטיקה בבואו להילחם באינפלציה הגבוהה.

לפני פרסום שני הדוחות, רמזו פקידי הפד שכנראה יעלו את הריבית בחצי אחוז בפגישה הקרובה שלהם בשבוע הבא וימשיכו בהעלאות כאלה עד שהאינפלציה תדעך. בעוד שכמה אנליסטים העריכו ביום שישי שהפד עלול להפתיע את השווקים ולהעלות את הריבית ב־0.75%, העלאה כזו תהיה חריגה מהציפיות שיו"ר הפד ג'רום פאוול וסגניו כיוונו אליהן את השוק בשבועות האחרונים.

במסיבת עיתונאים בחודש שעבר, אמר פאוול שהאינפלציה גבוהה מדי. הבנק המרכזי יצטרך להיות גמיש אבל מצד שני "ישאף להימנע מלהגביר את אי הוודאות", אמר.

בשבועות האחרונים אמרו פקידי הפד שהם צפויים לתמוך בהעלאת ריבית בעוד חצי אחוז בפגישתם ביולי, אבל הדברים נאמרו לפני פרסום הדוחות ביום שישי.

פאוול אמר שהפד יונחה על ידי הנתונים הכלכליים כפי שיתקבלו, והנתונים מיום שישי היו כנראה גרועים ממה שבבנק ציפו לראות.

"מה שאנו צריכים לראות זה עדויות ברורות ומשכנעות לכך שלחצי האינפלציה שוככים והאינפלציה יורדת. ואם לא נראה זאת, נצטרך לשקול לנוע יותר באגרסיביות", אמר פאוול בריאיון בחודש שעבר. "אם נראה זאת, נוכל לשקול מעבר לקצב איטי יותר".

פאוול גם אמר שהיעילות של צעדי המדיניות של הפד תלויה יותר בווידוא שהשווקים צופים כהלכה לאן תגיע הריבית במשך הזמן, מאשר להעלאות אינדיבידואליות בפגישה מסוימת. "המדיניות המוניטרית עובדת דרך ציפיות", אמר באותו ריאיון. "התנאים הפיננסיים בסך הכל נעשו הרבה יותר קשיחים... וזה מה שאנחנו צריכים".

שיא של 40 שנה

משרד התעסוקה דיווח ביום שישי שמדד המחירים לצרכן עלה במאי ב־8.6% לעומת אותו חודש בשנה שעברה, והביא את האינפלציה לשיא של 40 שנה. העלייה במחירי הדלק והפרעות בשרשראות אספקה מהמלחמה של רוסיה נגד אוקראינה גרמו למחירים לעלות בחודשים האחרונים.

בנפרד, סקר של אוניברסיטת מישיגן של ציפיות האינפלציה של צרכנים לטווח הארוך עלה לרמה הגבוהה ביותר מאז 2008. המדד הזה מאוד חשוב לפקידי הפד בגלל שהם מאמינים שציפיות כאלה יכולות להיות נבואות המגשימות את עצמן.

פקידי הפדרל ריזרב לא הגיבו על הדוחות של יום שישי בגלל שהם שומרים על שקט באופן מסורתי לקראת הפגישה שלהם בוושינגטון ביום שלישי הקרוב.

הנתונים רומזים שמסלול המדיניות של הפד יכול להתפצל לשתי דרכים שונות בשבועות הקרובים. הם יכולים להיצמד לאסטרטגיה הנוכחית של העלאות הריבית במדרגות של חצי אחוז ללא סוף, עד שיראו סימנים ודאיים לכך שהאינפלציה יורדת.

מסלול כזה של העלאות ריבית יעלה את ריבית הבנצ'מרק של הפד לטווח שבין 2.25% ל־2.5% עד ספטמבר, ולטווח שבין 3.25% ו־3.5% עד דצמבר. אם כך ינהג הבנק המרכזי זו תהיה תקופת הידוק המדיניות החריפה ביותר מאז שנות ה־80.

באופן חלופי, פאוול ועמיתיו יכולים בשבוע הבא לסלול נתיב להעלאות ריבית גבוהות יותר כבר ביולי, תלוי בהתפתחות הנתונים. פאוול אמור להעיד בפני הקונגרס ב־23-22 ביוני.

מצפים שהריבית תמשיך לעלות

יש כמה צעדים שהפד עשוי לנקוט בשבוע הבא על מנת לסמן נתיב מדיניות אגרסיבי יותר בלי להפתיע את השווקים עם העלאת ריבית גבוהה מחצי אחוז. לדוגמא, תחזיות הריבית והתחזיות הכלכליות שפורסמו ביום רביעי יכולות לחזות נקודת סיום גבוהה יותר להעלאות הריבית וכן שיעור אבטלה גבוה יותר. שיעור אבטלה גבוה יותר כולל הכרה בעליית הסכנה למיתון.

נציב הפד כריסטופר וולר אמר בשבוע שעבר שיתמוך בהמשך העלאת הריבית בחצאי אחוז עד שהאינפלציה תתקרב ליעד של הבנק המרכזי, 2%. נשיאת הפד של קליבלנד לורטה מסטר הביעה דעה דומה בנאום משבוע שעבר.

בעוד שאף אחד מפקידי הפד לא הציע לאחרונה העלאת הריבית בשלושת רבעי אחוז, או 75 נקודות בסיס, משקיעים בשווקים עתידיים של שיעורי ריבית החלו לשים הימורים גדולים על כך שתהיה עלייה כזו בפגישה של הפד ביולי.

כלכלנים בדיוטשה בנק ביום שישי אמרו שהם צופים שהפד ימשיך להעלות את הריבית במדרגות של חצי אחוז בארבע פגישות המדיניות הבאות לפני שיחזרו להעלאה המסורתית יותר של רבע אחוז בדצמבר. אבל הם אמרו שהיה סיכון שמר פאוול "יפתח את הדלת להעלאה של 75 נקודות בסיס בפגישה ביולי".

נתוני האינפלציה מיום שישי לא הציעו סימנים רבים לאופטימיות מצד הבנק המרכזי בגלל שההתייקרויות במאי היו נרחבות. מדד אחד של עלויות הדיור הציב את העלייה החודשית הגדולה ביותר בחישוב עונתי מאז 1990, בזמן שדמי שכירות למגורים עלו בקצב המהיר ביותר מאז 1987. בגלל האופן שבו מסכמים את הנתונים על דמי שכירות ודיור, והנתונים המדווחים לגביהם במדד המחירים לצרכן מגיעים באיחור רב. מה שזה אומר זה שעלויות הדיור צפויות לשמור על לחצי האינפלציה גבוהים גם במהלך הקיץ.

בתחילת השנה, פקידי הפד בנו על כך שהאינפלציה תדעך ככל שבעיות של שרשראות האספקה ייפתרו. אבל הפלישה הרוסית לאוקראינה העלתה את מחירי המזון, האנרגיה וסחורות נוספות.

אנשי הפד העלו מעט את ציפיות האינפלציה שלהם בפגישה בחודש שעבר, בגלל הקצב האטי של פתרון הבעיות בשרשראות אספקה, תחזית גבוהה יותר של מחירי היבוא ומחשבה שהעלאות השכר יעלו את מחירי השירותים יותר ממה שציפו לפני כן.

שווקי תעסוקה צפופים יותר והיצע קטן של דירות ריקות למגורים עלולים להניע עלייה במשכורות ובדמי השכירות, בהתאמה, אלה שני מקורות אינפלציה שנוטים להיות עקשניים יותר וקשים יותר להוציא מהכלכלה בלי לגרום בה לירידה.

הסיכוי שמחירי שירותים יעלו, במיוחד אלה המצריכים כוח עבודה רב, עלול בקלות לבטל כל הקלה בלחצי המחיר של המוצרים, שכלכלנים רבים עדיין צופים לראות בשלב כלשהו.