שיא של 41 שנה: האינפלציה בארה"ב זינקה במאי מעל הציפיות ל-8.6%

מדד הליבה של המחירים לצרכן, שאינו כולל מחירי אנרגיה ומזון, עלה ל-6% • מומחים צפו כי הזינוק במחירי הגז יזניק את האינפלציה לשיאים, זאת לאחר שבאפריל הייתה רגיעה מסוימת במחירי הגז ועל כן גם באינפלציה

קונים במכולת באילינוי / צילום: Associated Press, Nam Y. Huh
קונים במכולת באילינוי / צילום: Associated Press, Nam Y. Huh

גבוה מהציפיות: מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה במאי ל-8.6% בחישוב שנתי. מדד הליבה של המחירים לצרכן, שאינו כולל מחירי אנרגיה ומזון, עלה ל-6% בחישוב שנתי. כך לפי נתונים שפרסמה היום (ו') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב.

המחירים במאי טיפסו ב-1% - הרבה יותר מהר מאשר בחודש הקודם. מדד הליבה במאי עלה ב-0.6%. מחיר הבנזין עלה במאי ב-4.1% לעומת החודש הקודם, והביא את העלייה מלפני שנה ל-48.7%. לפי נתוני מינהל המידע לאנרגיה, מחיר הדלק עמד בממוצע על 4.88 דולר לליטר, עלייה של כמעט 2 דולר ממאי האחרון ושיא במונחים נומינליים - אם כי עדיין מתחת לשיא המתואם לאינפלציה של כ-5.50 דולר ביולי 2008.

לפני הפרסום האנליסטים העריכו כי קצב האינפלציה השנתי יעמוד על 8.3%, כפי שהיה באפריל. בצל החשש מהאינפלציה הגבוהה, נרשם בוול סטריט אמש (ה') היום החלש ביותר זה שלושה שבועות והתשואות על האג״ח הממשלתיות בארה״ב הגיעו לשיא שלא נראה מאז 2018.

האנליסטים העריכו כי מדד הליבה, שאינו כולל מחירי אנרגיה ומזון, צפוי לעלות בקצב שנתי של 5.9%, ירידה קלה בהשוואה לחודש הקודם אז הוא עקף את ה-6%.

מדד המחירים התפרסם לפני הפגישה של הפדרל ריזרב בשבוע הבא, בה צפויה העלאת ריבית נוספת כדי להילחם באינפלציה. משקיעים מצפים שהריבית תעלה ב-0.5% ביוני, ושתעלה עוד 0.5% ביולי.

בצל הדברים, הדולר מתחזק מול סל המטבעות וגם מול השקל - וכרגע מוערך ב-3.37 שקלים.