אחרי החיטה: המלחמה באוקראינה עלולה להזניק גם את מחירי האורז

מחירי החיטה העולים, מחירי האנרגיה שמייקרים שינוע וכן יוקר המחיה הכללי גורמים לרבים לחשוש שמחירי האורז הם הבאים בתור לזנק • על פי ה-FDA, מחירי האורז עלו בחודש החמישי ברציפות במאי

אורז / צילום: יח''צ
אורז / צילום: יח''צ

מחירי החיטה, הבשר, והשמנים מזנקים בחודשים האחרונים - בין היתר בשל המלחמה באוקראינה, והאורז עלול להצטרף אל הרשימה הזאת בקרוב. 

חקלאי האורז עדיין מייצרים מספיק אורז, אבל מחירי החיטה העולים, מחירי האנרגיה שמייקרים שינוע וכן יוקר המחיה הכללי גורמים לכך ששווה לעקוב אחרי מחירי האורז, שעלו בחודש החמישי ברציפות והגיעו לשיא של השנה האחרונה, על פי נתוני  ארגון המזון והחקלאות האמריקאי (ה-FDA). 

"עליית מחירי החיטה עלולה לגרום לכך שאנשים יחליפו אותה באורז, ובכך יהיה גידול בביקוש", אומר כלכלנית בכירה בבנק היפני נומורה. עם זאת, אומרת הכלכלנית, יש עדיין מאגרי אורז גדולים וכן היבולים בהודו צפויים לספק כמות נכבדה של אורז השנה.  

המלחמה גרמה לכך שמדינות מסוימות הפסיקו לייצא סחורות משוק המזון, מה שהעלה מחירים בכל העולם: הודו ואוקראינה, למשל, הפסיקו לייצא חיטה ובאינדונזיה הפסיקו לייצא שמן דקלים. המלחמה באוקראינה הזניקה את מחירי החיטה, שכן גם רוסיה וגם אוקראינה היו יצאניות חיטה גדולות, והמלחמה שיבשה את המחירים והעלתה אותם ביותר מ-50% בהשוואה למחירם לפני שנה.

בין המדינות המובילות בייצוא אורז נמצאות ויטנאם (מקום חמישי בעולם בייצוא אורז) ותאילנד (מקום שישי), ושתיהן התחילו לנהל מו"מ לגבי העלאת מחירי האורז שהן מייצאות, כך על פי בכירים בממשל. לכן, יצואנים רבים עברו לקנות אורז הודי במקום אורז מהמדינות הללו. עם זאת, יש חשש גובר שכמו שעשו עם הסוכר והחיטה, הודו תחליט לאסור גם יצוא אורז. הודו וסין הן שתי יצרניות האורז המובילות בעולם, ואחראיות ליותר מחצי מהאורז בעולם. בין איסור יצוא להעלאת מחירים, רבים מעדיפים את המאוחר, אך העלאה שכזאת עלולה להשפיע קשות על צרכנים רבים באסיה ממעמדות כלכליים נמוכים.