בתוך יומיים: שלוש חברות הייטק ישראליות הצטרפו לגל הפיטורים והקיצוצים

חברת בניית האתרים אלמנטור מפטרת כ־60 עובדים • OpenWeb שעוסקת בטכנולוגיית פרסום מפטרת עשירית מעובדיה בישראל, מקצצת את שבוע העבודה ואת השכר בהתאם • וקוגנייט סוגרת את מערך הסייבר ההתקפי שלה ושולחת עשרות עובדים הביתה

הסוף לחגיגת ההייטק / צילום: Unsplash
הסוף לחגיגת ההייטק / צילום: Unsplash

אחרי שנת שיא בתעשיית הטכנולוגיה העולמית ב-2021, חברות רבות גדלו מאוד במצבת כוח האדם כשהן בונות על תחזיות צמיחה סופר אופטימיות. כעת, כשמסתמן כי העולם מתקדם לעבר האטה ואולי אף מיתון, אותן חברות ממהרות להתייעל ולצמצם את כוח האדם. בעוד בחודש מאי כולו דווחו 74 אירועי פיטורים בשוק הטכנולוגיה העולמי על פי אתר Layoffs.fyi, הרי שבחצי חודש יוני כבר נרשמו 64 אירועי פיטורים בעולם.

90% מהמשרות בהייטק דורשות לפחות 3 שנות ניסיון 
הגרפים מראים: השווי שקיבלו חדי הקרן של הפינטק הישראלי כבר לא רלוונטי

דווקא חברות ישראליות, ציבוריות ופרטיות, נראו בתחילה כמי שמתמהמהות במהלכי פיטורים, אולי בשל הקושי לגייס כוח אדם חדש בשוק המקומי, אך כעת גם הן מיישרות קו עם המגמה העולמית. בימים האחרונים, שלוש חברות הייטק הודיעו על פיטורי עובדים. אלמנטור תשלח הביתה 60 עובדים, ואופן ווב תפטר כ-10% מעובדי החברה בישראל. השבוע נודע שגם חברת קוגנייט תפטר עשרות עובדים לאחר שהחליטה לסגור את מערכת הסייבר ההתקפי שהיא מפעילה ACE Labs.

אלמנטור מפטרת 15% מכוח האדם

היום (ד') החלה חברת הסטארט-אפ אלמנטור בתהליך של קיצוצים הכולל בין השאר פיטורים של כ-60 עובדים, המהווים כ-15% מכוח האדם שלה. אלמנטור פעילה בענף בניית אתרי אינטרנט, והיא מתחרה בין השאר בחברות ישראליות כמו דודא מובייל, ובעקיפין גם ב-WIX.

עיקר הפיטורים יתבצעו במחלקות השיווק של החברה, ללא פגיעה לכאורה במהנדסים ואנשי פיתוח. "קיבלנו החלטה קשה לשקול להיפרד מכמה עמיתים מוכשרים וטובים"’ אמר המנכ"ל יוני לוקסנבורג, הנמנה גם על מייסדי החברה. "אנחנו נמצאים בסיטואציה של מצב גלובלי משתנה, עלייה באינפלציה והאטה כלכלית בשווקים. מתוך אחריות כלפי העובדים והמשתמשים שלנו וכדי להבטיח את היעילות והאפקטיביות של הפעילות שלנו יצאנו לתהליך של שינוי ארגוני כדי לייעל מספר אזורים בחברה, אך יחד עם זאת להמשיך להגדיל את היצע המוצרים שלנו כדי להבטיח את ההצלחה, הצמיחה והיעדים העסקיים של החברה בטווח הארוך לשנים הבאות".

רק בשבוע שעבר הודיעה אלמנטור על רכישת חברת סטראטיק והכריזה כי תצרף את 16 עובדיה לאלמנטור. הכלי שפיתחה סטארטיק מתבסס על ג’אמסטאק (JAMstack), ארכיטקטורה צעירה יחסית לבניית אתרים שמתבססת על פחות קריאות לשרת ובשל כך מסייעת להאצה של פעילות האונליין כמו גם לשיפור ביכולת אבטחת המידע. באותו מועד נודע כי אלמנטור גייסה בשנה שעברה 50 מיליון דולר, כך שסך הגיוסים שלה הגיע ל-66 מיליון דולר, רובם מקרן לייטספיד.

אלמנטור, שהוקמה ב-2015 על ידי יוני לוקסנברג ואריאל קליקשטיין, שניהם יזמים חרדים, מפתחת תוסף המתלבש על מערכת ניהול התוכן החינמית של וורדפרס ומוסיף לה יכולות לעיצוב מקצועי של אתר.

OpenWeb: שבוע עבודה מקוצץ - וגם המשכורת 

חברת טכנולוגיית הפרסום הישראלית אופן ווב (OpenWeb), לשעבר ספוט איי. אם, הודיעה על תוכנית קיצוצים משולבת, הכוללת בין השאר פיטורים של 14 אנשי פיתוח (כ־10% מהעובדים בישראל), מעבר של שארית חברי ההנהלה בישראל לניו יורק, ומהלך של הורדת מספר ימי העבודה בשבוע לארבעה, ואת המשכורת בהתאם.

 
  

לפי התוכנית, יופחתו מספר ימי העבודה השבועיים של 100 עובדי הפיתוח בישראל לארבעה. שכרם יקוצץ בחמישית, אך בסוף השנה תיבחן עמידתם ביעדים, ואלה שיעמדו בהם יזכו לבונוס שיקנה להם בדיעבד את ההפרש בין המשכורת המקוצצת למשכורת המקורית שלהם, כאילו עבדו חמישה ימים בשבוע. אלה שיהיו שבעי רצון משבוע עבודה מקוצר ושכר מקוצץ יוכלו להמשיך לעבוד, אך סביר להניח כי כמה מהם ייפגעו מהמהלך ויעזבו מרצונם.

עוד נודע כי במסגרת מעבר שארית ההנהלה לניו יורק (סמנכ"לי כספים והפרסום), יפוטרו בישראל 14 אנשי פיתוח ובמקומם תגייס מספר דומה של עובדים בארה"ב. מהלך הקיצוצים נעשה כחלק מתהליכי ההתייעלות שמבצעות חברות בימים אלה על מנת להתכונן להאטה כלכלית עולמית, וכחלק מהתהליך שבו החברה בוחנת יציאה להנפקה בעוד שנה או שנתיים.

קוגנייט שולחת הביתה עשרות עובדים

גם קוגנייט, לשעבר זרוע מוצרי המודיעין של ורינט, נמצאת במהלכי קיצוצים בעקבות כישלון מערכת הסייבר ההתקפי שלה, שמותגה תחת השם אייס לאבס (Ace Labs). החברה, שהעסיקה בסוף 2021 יותר מאלפיים עובדים, צפויה לפטר כמה עשרות עובדים וחוקרי סייבר.

למרות שהחברה פעילה בתחום הציוד הביטחוני, שזוכה לצמיחה יחסית עם הגידול בתקציבי הביטחון במדינות המערב בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, מיזם הסייבר ההתקפי שלה לא זכה להצלחה עסקית, לאחר שהחברה ביקשה להפוך אותו לשחקן בולט בזירת הרוגלות המודיעיניות.

אייס לאבס הייתה בשלבי פיתוח מואצים, אך לא הפכה למוצר מסחרי בשל כמו זה של NSO או מתחרותיה בישראל - קוואדרים, קנדירו וסייטרוקס. בחודשים האחרונים נכנס שוק הרוגלות המודיעיניות לסחרור בגלל הקשחה משמעותית במדיניות ייצוא הרוגלות מצד משרד הביטחון, בעקבות לחץ אמריקאי. ההקשחה הביאה כמה מחברות הסייבר ההתקפי רבות לסף פשיטת רגל, אחת מהן - חברת נמסיס - כבר נסגרה. מהחברה לא נתקבלה תגובה.