דיסני פלוס | פרשנות

הגולשים בארץ מאוכזבים מדיסני פלוס. האם יש להם סיבה?

ההשקה של דיסני פלוס בארץ מלווה בביקורת רבה ברשתות החברתיות: באפליקציה יש בעיות טכניות וחסרים בה תכנים ופיצ'רים, וזה עוד לפני שדיברנו על איכות השידור או על המחיר • אפשר להבין את האכזבה, אבל צריך לזכור שדיסני פלוס רק החלה את פעילותה בארץ, והמוצר שלה כבר עכשיו מהווה תחרות ראויה לנטפליקס

דיסני פלוס. האם האכזבה מהשירות מוצדקת? / צילום: Shutterstock, DANIEL CONSTANTE
דיסני פלוס. האם האכזבה מהשירות מוצדקת? / צילום: Shutterstock, DANIEL CONSTANTE

האכזבה שעולה ברשתות החברתיות משירות דיסני פלוס שהושק בסופ"ש האחרון מעט מוגזמת, אבל לא בלתי מוצדקת. בישראל כמו בישראל, ממהרים לעשות השוואות לעולם והאמת היא שהאפליקציה שעלתה בישראל אכן לא באותה איכות כמו האפליקציה האמריקאית-אירופאית. היא נעדרת חלק מהפיצ'רים, היא גם טיפה פחות עשירה בתוכן ובסוף השבוע חלק מהצופים דיווחו גם היתקעות של האפליקציה שגרמה לסרטים לחזור לדוגמה להתחלה. ניתן היה להגדיר זאת כמחלות ילדות וחבלי לידה של השקה, אבל יחד עם זאת הצרימה שחשים חלק מהמעריצים המושבעים של דיסני פלוס מובנת.

לצד הביקורת צריך גם לדעת לפרגן, והאפליקציה של דיסני פלוס היא אחת האפליקציות היותר טובות בשוק, וללא ספק מתחרה ראויה לנטפליקס. העובדה שרק בסופ"ש הצטרפו לשירות עשרות אלפי צופים מדברת בעד עצמה (בסוף את המספר האמיתי של המצטרפים נראה רק בדוחות של yes לרבעון השני). ייתכן ומדובר בהתלהבות ראשונית לנוכח הבאזז הגדול סביב ההשקה, ואי אפשר לדעת איזה נתח שוק היא תיקח, אבל מבחינת עניין וקצב הצטרפות של לקוחות עד הבוקר, גם ב-yes וגם בדיסני פלוס מביעים סיפוק רב מהנתונים.

לדיסני פלוס יש שתי אפליקציות שכול אחת מהן משרתת חצי כדור בהכללה גסה. האפליקציה המזרחית (הוטסטאר) שהושקה בישראל אינה זהה מבחינת התוכן לאפליקציה המערבית גם בפיצ'רים וגם בתכנים.

בכל הקשור לתוכן ההסבר שמספקים בדיסני הוא שבארה"ב חלק מהתוכן הוא רכש שמבצעת החברה מחברות תוכן מקומיות ולכן הוא מותר לצפייה רק בארה"ב כמו התוכן של הולו למשל. התוכן הזה לא יכול להיות משודר מחוץ לארה"ב והוא נעדר מהאפליקציה המזרחית, ולכן אמריקאים לשעבר או משתמשים שהורידו את האפליקציה האמריקאית באמצעים שונים, התרגלו לראות את המקור וכעת הם מאוכזבים.

מנגד, צריך לזכור שאין את הולו אבל יש את המותג סטאר שהוא ערוץ סרטים וסדרות למבוגרים, כך שלהרגיש חסרים בתוכן זה קצת מוגזם.

ומה בכול הקשור לפיצ'רים?

איזו סיבה יש שבאפליקציה המקומית לא תתאפשר צפיית בינג' ובאמריקאית כן? הרי לא מדובר בפיצ'ר יוצא דופן ונדיר, זו תכונה שהיא טריוויאלית בכל ממשק מתקדם בחברת סטרימינג שמכבדת את עצמה, אז איך זה הגיוני שבישראל, במזרח התיכון ובאסיה היא נעדרת? לכך יש דווקא תשובה.

בקרב חברות הסטרימינג הבינלאומיות מתחילים להרהר בקול סביב נושא הבינג'. הסיבה היא שהתכונה (שהיא ממש לא קשה ליישום אם נודה על האמת) "שותה" תוכן, כלומר היא גורמת לצופים לצפות בסדרה שלמה במכה אחת במקום לפרק אותה לפרקים מדי שבוע. זה יוצר אצל הצופים ציפייה לתוכן חדש אינסופי וזה משהו שקשה לחברות הסטרימינג להתמודד איתו.

חלק מהחברות בעולם אף מנסות להכניס פרסומות בין פרק לפרק על מנת למתן את הרעב שמייצרת התכונה. האם זו הסיבה שדיסני פלוס לא יישמה את התכונה באפליקצייה המזרחית? סביר להניח.

פיצ'ר נוסף שעורר דיון הוא היעדר טריילרים שניתן לצפות בהם לפני צפייה בסרטים או בסדרות - פיצ'ר שמאוד פופולרי בנטפליקס. כאן כבר באמת קשה להבין מה הסיבה להיעדרו, אבל ניתן להניח בסבירות גבוהה שהתכונה שהיא מקדמת צפייה במהותה, תושק בהמשך.

זה לא שבדיסני פלוס לא יודעים על הפערים בין האפליקציות, זה ברור, והיינו מוכנים לשמוע גם שמדובר בפער זמני שעובדים עליו, אבל תכונות כאלה קטנות עושות לפעמים הבדל גדול גם אם רוב הציבור שהזמין את השירות לא מכיר את ההבדלים.

ומה לגבי המחיר?

ועל כל זאת יש להוסיף את הטענה למחיר הגבוה שהשירות הושק בישראל. אמנם מדובר במחיר של 39.90 שקל לחודש אבל בארה"ב המחיר הוא 8 דולר לחודש. מה הסיבה שמצאה דיסני להפלות במחיר ולגבות מחיר גבוה יותר עבור מוצר פחות מבריק (כרגע)?

בהשוואה לנטפליקס המחיר בישראל אטרקטיבי אבל השאלה שעולה מההשוואות היא מה יהיה דפוס השימוש שיעדיף הצרכן הישראלי ואם הוא צריך לבחור בין האפליקציות במי יבחר? או שנראה בישראל את מה שרואים בארה"ב והוא מעבר תמידי בין האפליקציות בהתאם לתוכן המבוקש.

ייתכן שעוד אפליקציה במחיר של 40 שקל לחודש לא תזיז למשתמש הישראלי אבל כשרמת התחרות בין החברות כה גבוהה וחלק מהשחקנים בשוק הטלוויזיה נמצאים במחירים מאוד תחרותיים, קשה לחזות מה יעדיפו הצופים בישראל.

טענה נוספת שנשמעה בסופ"ש מתייחסת למושג הביטרייט (Bitrate) שבאופן כללי מגדיר את איכות השידור. ביטרייט הוא קצב הזרמת הווידאו בשירות. ברגע שיש ביטרייט נמוך למעשה איכות הווידאו המוזרם נמוכה יותר (וחוסכת לגוף המשדר עלויות של תעבורה ברשת).

צופים שמבינים דבר או שניים בטכנולוגיות סטרימינג יודעים לבדוק ולהשוות את קצב זרימת הווידאו והטענה היא שכרגע מדובר בקצב נמוך. במלים אחרות גם איכות השידור לא זהה לאיכות המערבית.

קרוב לוודאי שבימים הקרובים תתבהר התמונה יותר, אבל אם זה אכן כך זה מרגיז מאוד. חשוב להדגיש שמבחינת דיסני פלוס הנושא של איכות השידור הוא בכלל לא קיים, כלומר כל סרט וסדרה משודרים בהתאם למקור, כלומר בהתאם לאיכות הצילום של הסרט. זה מזכיר במידה מסוימת את הטענות של צופי ספורט שטוענים בעקביות שאיכות השידור שמשדרים בערוץ הספורט רחוקה מהמובטח.

כלומר איכות שידור 4K אינה עומדת בסטנדרטים המקובלים וגם שידורי HD לכאורה הבסיסיים ביותר סובלים משנמוך בדרך ללקוח. הסיבה לכך היא שעלויות התעבורה של השידורים גבוהה מאד ונדרש רוחב פס גדול כדי להעביר את השידורים האיכותיים ברשת האינטרנט.

לא הכל הוא עניין של איכות צילום בדרך לצפייה איכותית. נקודות הממשק בין החברה המשדרת לרשת המפיצה את השידורים היא מאוד קריטית. כלומר ניתן לבוא בטענות לדיסני פלוס, אבל לא בטוח שהבעיה היא לא בספקיות האינטרנט של כל לקוח ולאופן שבו הן דוחסות את השידור.

לסיכום, המאוכזבים שבצופים הם כנראה אלה שכבר מכירים את השירות מגרסאות מוקדמות יותר או שצופים עכשיו דרך VPN באפליקציה האמריקאית, או שהם מאמצי טכנולוגיה מוקדמת ויודעים לאתר ולפרק את האפליקציה.

התשובה שדיסני נותנת לאלה היא שהדברים ישתפרו במהלך הזמן ושטבעי שבתהליך הדרגתי הפערים ייסגרו. מנגד, וזה חשוב לזכור, רוב הציבור שלא מכיר את הפערים הללו מקבל שחקן תוכן חדש מהמובילים בעולם ומתחרה ראוי לנטפליקס (שאגב גם היא לא נכנסה לישראל בכל הכוח ביום הראשון שלה) בכל היבט.