באוצר מנסים לשמור על הקופה הציבורית, אבל הפוליטיקאים כבר מחלקים סוכריות

גורמי המקצוע באוצר כבר החלו בקרב בלימה מול החשש מחזרה לכלכלת בחירות, אבל מי שיצטרך לעמוד בפרץ הוא קודם כל שר האוצר, אביגדור ליברמן • "נפעל אך ורק כלכלית, כל השיקולים יהיו כלכליים וממלכתיים" אמר השר - אבל פחות מדקה קודם לכן בישר על החלטתו להכפיל את ההנחה על מס הבלו על הדלק • נראה שהפיתוי בחלוקת צ'ופרים לציבור הרחב הוא בלתי נמנע

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

לאחר שנכוו בסבבי הבחירות הקודמים מדרישות פוליטיות שרוששו את קופת המדינה, גורמי המקצוע באוצר כבר החלו בקרב בלימה מול החשש מחזרה לכלכלת בחירות.
הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יוגב גרדוס, העביר בכנס אלי הורביץ של המכון הישראלי לדמוקרטיה הרצאה מנומקת על חשיבות שמירת עודפי התקציב לימים קשים. אבל בניגוד לפקידי האוצר, להם אג'נדה ברורה לשמור על הקופה הציבורית, מי שיצטרך לעמוד בפרץ הוא קודם כל שר האוצר, אביגדור ליברמן.

הפיתוי בלתי נמנע

אומנם ליברמן הצהיר באותו הכנס שלא יאפשר כלכלת בחירות - "אנחנו נפעל אך ורק כלכלית, כל השיקולים יהיו כלכליים וממלכתיים" אמר השר - אבל פחות מדקה קודם לכן בישר על החלטתו להכפיל את ההנחה על מס הבלו על הדלק.

בין אם מדובר בהחלטה נכונה או לא, נראה שהפיתוי בחלוקת צ'ופרים לציבור הרחב הוא בלתי נמנע. וזאת, למרות שליברמן יודע שחלק מהגורמים המקצועיים באוצר מתנגדים למהלך. זמן קצר אחר כך פרסמה שרת הפנים איילת שקד תוכנית שתחלק מאות מיליוני שקלים לפיתוח כלכלי ל-25 רשויות מקומיות, שרובן מזוהות כתומכות ימין ו-8 מהן ביו"ש.
תקופת הבחירות צפויה להיות ארוכה במיוחד ותשאיר לפולטיקאים זמן לחשוב על מתנות נוספות שאפשר לפזר על הציבור בתקווה להגדיל את האלקטורט. הצעות פופוליסטיות מסוג זה עוד יונחו לפתחה של ממשלת המעבר, כך ברור לכולם.

חצי הכוס המלאה

דיוני השכר השונים במגזר הציבורי יוגבלו להסכמים מינוריים הרבה יותר מכפי שתוכנן. באוצר מנסים לראות את חצי הכוס המלאה ומקווים שכעת מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן-דויד, ויו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, יבינו שבסיטואציה הנוכחית אין תוחלת בדרישות גבוהות שלא יוכלו להתממש משפטית ותקציבית.

ואולם, תמיד נשאר החשש שממשלת המעבר תחתום על הסכמים פומפוזיים ועתירי הוצאות, שגם אם לא תוכל לממשם בעצמה, יתגלגלו לפתחה של ממשלת הקבע שתקום לבסוף.