האם ממשלת בנט-לפיד הייתה ייחודית בכך שהורכבה מ-8 מפלגות?

הניסוי של ממשלת בנט-לפיד צפוי להגיע לסוף דרכו. עד כמה ייחודי הוא היה? • המשרוקית של גלובס

ניצן הורוביץ, מרצ, ישיבת סיעה, 13.6.22 / צילום: שלומי יוסף
ניצן הורוביץ, מרצ, ישיבת סיעה, 13.6.22 / צילום: שלומי יוסף

במלאת שנה להקמת ממשלת בנט-לפיד, וכשהיה נראה שהיא בסוף דרכה אך עוד לפני שהדבר הפך לוודאי, שיבח יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, את הממשלה והזכיר עד כמה היא ייחודית: "...ממשלה של שיתוף פעולה בין ימין ושמאל, דתיים-חילוניים, יהודים-ערבים, והניסוי הוא בהחלט מצליח... הממשלה הזו היא לא רק ניסוי פוליטי, מדהים בעיניי, של שמונה מפלגות… דבר שהוא חסר תקדים בעולם - היא גם מביאה הישגים יוצאים מן הכלל". הממשלה צפויה לסיים בקרוב מאוד את דרכה וזאת אולי הזדמנות אחרונה לברר: עד כמה תקדימי היה הניסוי?

בהשוואה לישראל: לפני שמפליגים לעולם כדאי לבחון את מה שאירע כבר בעבר כאן אצלנו. והאמת היא שהתקדים שעליו מדבר הורוביץ נקבע כבר בממשלת ישראל השלישית, שכללה שמונה מפלגות. באותה כנסת הוקמו, בשינוי קל, גם הממשלות הרביעית והחמישית וגם הן מנו את אותו מספר מפלגות. בהמשך, בכנסות הבאות, גם הממשלות השביעית, השמינית והתשיעית כללו שמונה מפלגות.

גם בתקופות שקרובות יותר לזמננו היו ממשלות של שמונה ואף תשע מפלגות, בכפוף לפיצולים ומיזוגים שונים. כך, למשל, ממשלת הרוטציה של שמעון פרס שהוקמה ב-1984 (הממשלה ה-21) נשענה על תשע מפלגות (החל משבוע וחצי לאחר הקמתה, עם הצטרפות אגודת ישראל), אך תוך זמן קצר שוב ירדה לשמונה מפלגות לאחר שמפלגת "יחד" התמזגה לתוך המערך. גם הממשלה שהקים שמיר ב-1990, לאחר "התרגיל המסריח", כללה בשלבים מסוימים שמונה ואף תשע מפלגות. הממשלה האחרונה שכללה שמונה מפלגות בשלבים מסוימים של חייה - עד לממשלה הנוכחית - הייתה ממשלת שרון שהוקמה ב-2001 (הממשלה ה-29).

לזכותו של הורוביץ צריך אולי להזכיר שכל הדוגמאות שמנינו כאן לא ממש דומות לממשלה הנוכחית. הממשלות הללו היו או רחבות בהרבה - נשענו ביום הקמתן על 65 עד 104 ח"כים - או, כמו בדוגמה של ממשלת שמיר מ-1990, הומוגניות בהרבה.

בהשוואה לעולם: האמת שכאן, לפחות לפי הבדיקה שלנו, הורוביץ די צודק. לאחר פנייה לארגוני בדיקת עובדות מהעולם הצלחנו לאתר רק עוד ממשלה אחת כזאת. ארגון בדיקת העובדות האיטלקי Pagella Politica (שכמו המשרוקית, חבר גם הוא ברשת בדיקת העובדות הבינלאומית, ה-IFCN) הפנה אותנו לממשלת איטליה בראשות פרופ' רומנו פרודי, שהושבעה ב-2006 וכיהנה עד 2008. לפי ידיעה ב-Times of Malta , הקואליציה "הורכבה משמונה מפלגות מרכז-שמאל".

שיתוף מפלגה ערבית: כשפנינו להורוביץ הוא טען שבדבריו על אותו "ניסוי פוליטי" ייחודי הוא התכוון גם לשילובה של מפלגה ערבית בקואליציה. עד כמה זה תקדימי? גם כאן, לפחות מבחינה טכנית, הורוביץ טועה: בעשורים הראשונים לקיומה של המדינה כללה הכנסת מפלגות ערביות שכונו "מפלגות לוויין" של מפא"י, ואלה נטלו חלק בקואליציה. יחד עם זאת, הקואליציה הנוכחית היא אכן הראשונה שכוללת בתוכה מפלגה ערבית שאפיונה הוא שונה.

לסיכום: הממשלה הנוכחית היא אינה ייחודית במובן זה שהיא כוללת שמונה מפלגות, מכיוון שכבר היו בישראל לא מעט ממשלות כאלה בעבר (אם כי אלה נשענו כמעט תמיד על יותר מ-61 מנדטים). בעולם הצלחנו למצוא רק עוד דוגמה אחת לממשלה כזאת (באיטליה). "מפלגות לוויין" ערביות נטלו חלק בקואליציה בעשורים הראשונים של המדינה - רע"ם היא המפלגה הערבית ה"עצמאית" הראשונה ששותפה בקואליציה.

תחקיר: אוריה בר-מאיר