האדריכל שהחל את דרכו בתכנון הבית של משפחתו: "הבירוקרטיה מסואבת וקטנונית. אין לזה אח ורע בעולם"

אייל אפל, תושב הוד השרון, בן 55 • נשוי פלוס 3 בנים • הבעלים של "אפל אדריכלים" • "לכל פרויקט יש את האתגרים שלו והמטרה שלנו כמשרד לשמור על חדוות יצירה" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אייל אפל, הבעלים של ''אפל אדריכלים'' / צילום: שירעד ניסים
אייל אפל, הבעלים של ''אפל אדריכלים'' / צילום: שירעד ניסים

האדריכל אייל אפל, הקים לפני 22 שנים את "אפל אדריכלים "הפרויקט הראשון בתור עצמאי היה תכנון של 4 בתים ובהם, בית שתכננתי למשפחתי. משם המשכתי למשרד עצמאי פעיל ופרויקטים ענפים. לפני 12 שנה אלונה, אשתי, הצטרפה לצוות המשרד כמעצבת פנים לאחר ששינתה כיוון מתחום התקשורת ולמדה עיצוב פנים. מאז אנחנו עובדים יחד, אחד לצד השני כל אחד בנישה שלו". המשרד מתמחה בפרויקטים של בתים פרטיים, בתי יוקרה, בנייני בוטיק, התחדשות עירונית וגם בתחום בנייה ציבורית, מעונות ופרויקטים של תכנון עירוני. "לכל פרויקט יש את האתגרים שלו והמטרה שלנו כמשרד לשמור על חדוות יצירה, להתלהב כל יום מחדש מהפרויקט, להרגיש שהפרויקט הוא אישי שלך. בסוף התהליך, שיש בו עליות ומורדות, כשהדיירים נכנסים לבית ומאושרים מהבית שלהם והוא נכון וטוב להם, זה מה שנותן לנו ולצוות העובדים שלנו את התמורה".

לדבריו, "האתגרים הכי גדולים שלנו במקצוע הוא התחום הבירוקרטי" אומר אפל "ההתנהלות מול הרשויות היא מסואבת, קטנונית ודחיינית, כזו שגורמת לנו לעבודה כפולה ומכופלת שלא קשורה באופן ישיר למקצוע שלנו. אנחנו משקיעים בבירוקרטיה מאות שעות עבודה מיותרות לחלוטין. עשרות אישורים, מסמכים וגופים שונים ומשונים שאנו צריכים לעבור דרכם לפרויקטים מסובכים וגם לקטנים וזניחים. אני למדתי בניו יורק ותכננתי גם פרויקטים בחו"ל, ההתנהלות הזו היא משהו שאין לו אח ורע בעולם".

בנוסף, בפרויקטים של בניה רוויה הליך התכנון ואישורים והביצוע נמשך בממוצע כ-6-8 שנים ולכן הופך כמעט על פרויקט ללא כלכלי "בטח שלא למתכננים ובראשם האדריכל", מציין אפל. "התמרחות הזמן הזו, מביאה למצב של עומס עבודה בלתי יתואר, חוסר פניות לפרויקטים חדשים ועבודה אל תוך הלילה ובסופי שבוע כדי לעמוד בלוחות זמנים. והכל בגלל בירוקרטיה מיותרת ומסורבלת. הבירוקרטיה מאתגרת מאוד את המקצוע שלנו ולא לחינם ישנו מחסור גדול באדריכלים ומתכננים. המדינה צריכה לתת על זה דגש ולטפל בנושא כדי שלא נמצא את עצמו בעוד כמה שנים עם פרויקטים מאושרים שאין מי שיתכנן אותם".

את העבודה המשותפת עם אשתו, מתאר אייל כתענוג צרוף "הכניסה של אלונה למשרד דחפה להתפתחות לגדילה ולפריצה שלנו קדימה. מאוד קשה לנהל לבד אופרציה כזו ואתה חייב משהו לידך שיחזק אותך, שגם יפרה אותך וגם יבקר אותך היכן שצריך. כאשר יש לי משהי לצידי שאני סומך עליה ב-100%, שהיא לצידי בכל שעה ביום, אני יכול לעוף קדימה. אלונה היא שותפה לדרך וזו הייתה הצלה מבחינתי. אנחנו יושבים אמנם בחדרים נפרדים ובמהלך היום לפעמים יוצא שאפילו לא מחליפים מילה אחד עם השני, אך בזכות העובדה שאנחנו כל כך מסונכרנים אנחנו חשים אחד את השני ומבינים במבט קצר מה צריך לעשות. בסוף כל יום אנחנו מתייעצים אחד עם השני ומחליפים חוויות. זה יכול להישמע מאוד אינטנסיבי אבל מצד שני לכל אחד יש את התחום שלו ואנחנו מאוד מיומנים בכך, כל אחד מקבל את העולם שלו בעבודה ויש גם את הביחד".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il