מחיר הדלק עבר את ה-8 שקלים: יעלה מחר בחצות ב-36 אגורות

המשמעות של העלייה במחיר הדלק היא התייקרות של כ-15 שקל נוספים בכל תדלוק בממוצע • באוצר מקדמים את הארכת ההפחתה במס הבלו, אך לא בטוח אם היוזמה תצא לפועל על רקע היציאה לבחירות

תחנת דלק / צילום: איל יצהר
תחנת דלק / צילום: איל יצהר

מחיר הדלק יעלה מחר (ה') בחצות ב-36 אגורות ויעמוד על 8.08 שקל לליטר. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר (כולל מע"מ), ללא שינוי מחודש קודם.

המשמעות היא התייקרות של כ-15 שקל נוספים בכל תדלוק בממוצע. כיום תדלוק מיכל מלא (45 ליטר בממוצע) עולה 347 שקל, והחל מעוד יומיים המחיר יעמוד על 363 שקל

שיא כל הזמנים של מחיר הדלק בישראל היה לפני 10 שנים, אז עמד מחיר ליטר בנזין על 8.25 שקל.

הזינוק במחירי הנפט בעולם על רקע המלחמה באוקראינה בחודשים האחרונים כבר גרם לליברמן לחתוך באפריל את הבלו, שמהווה קרוב למחצית מחיר הדלק בתחנות, ב-50 אגורות לליטר. אלא שתוקף צו זה יפוג בסוף יולי וכעת התכוון שר האוצר להכפיל את הוזלת הבלו לשקל ולהאריך את תוקפה לאוקטובר, אך לא בטוח אם היוזמה תצא לפועל על רקע היציאה לבחירות.

האוצר פרסם הלילה להערות הציבור את צו המחודש להפחתת הבלו על הסולר, שיפוג מחר בלילה. באוצר מבקשים להאריך את ההטבה עד סוף דצמבר. האוצר טרם פרסם טויוטה דומה להפחתת הבלו על הבנזין, שכאמור פוקע בסוף יולי. במקביל הודיעה היום רשות המסים כי היא מקדמת ביחד עם משרד האוצר בימים הקרובים "פרסום להערות הציבור של צו המאריך את ההפחתה במס על הבנזין, העומדת על חצי שקל לליטר, עד לתשעה באוגוסט. כמו כן, החל מהעשרה באוגוסט, בתנאים שיקבעו בצו, תיקבע הפחתה נוספת של עוד חצי שקל, כך שממועד זה מחירו של ליטר בנזין יפחת בשקל אחד וזאת עד ל-15 בנובמבר 2022".

נדרשת חוות דעת של היועמ"שית

ליברמן הודיע על כוונתו להפחית את הבלו שעות ספורות לאחר ההודעה המשותפת של ראש הממשלה היוצא, נפתלי בנט, וראש הממשלה הנכנס, יאיר לפיד, על כוונתם לפזר את הכנסת. כל החלטה שמתקבלת אחרי הודעתם של לפיד ובנט נחשבת משפטית ככזו שנעשית בתקופת בחירות ולכן מצריכה אישורים מיוחדים. כך שמעבר לעבודה הרגילה של האוצר ורשות המסים על הכנת הצו, נדרשת כאן גם חוות דעת של היועצת המשפטית לממשלה שתאשר כי לא מדובר בכלכלת בחירות פסולה. עד לשעה זו טרם התקבלו הכרעות בנושא.

ליברמן דאג להדגיש שמנכ"ל משרדו, רם בלינקוב, והממונה על התקציבים, יוגב גרדוס, החלו בעבודת המטה על הורדת הבלו טרם ההודעה.

עיתוי זה עשוי לסייע בעדו של ליברמן בהעברת המהלך, כמו גם ההמשכיות של הצעדים מאז ההוזלה הראשונה באפריל. מנגד, נדרשת עדיין הוכחת הנחיצות של המהלך, עליה תקשה התנגדות של חלק מגורמי המקצוע באוצר. בנוסף, אין גם וודאות שניתן יהיה להאריך את הצו הראשון שיפוג בעוד כחודש, מה שעלול להוביל לקפיצה מיידית של 50 אגורות לליטר במחיר לצרכן.