הרפורמה בכשרות תיכנס לשלב התחרותי בינואר: האם צהר תישאר לבד במגרש?

הרפורמה בכשרות שהוביל שר הדתות לשעבר מתן כהנא יוצאת לדרך ומאפשרת למועצות דתיות להעניק כשרות ללא קשר לשייכות גאוגרפית • החלק השני ברפורמה ייכנס לתוקפו רק בינואר 2023 ויאפשר לתאגידים פרטיים להתחרות על מתן כשרויות ברחבי הארץ ללא תלות ברבנות הראשית • הארגון צהר, מתחרה בלעדי בשטח של הכשרויות החרדיות, כבר מתכונן לרפורמה והחל בקמפיין ברדיו בעלות של רבע מיליון שקל

השר מתן כהנא / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
השר מתן כהנא / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אחד מאבני היסוד של ההסכמים הקואליציוניים בין המפלגות עם הקמת הממשלה היוצאת היו שורה של רפורמות בתחומי דת ומדינה. כעבור שנת כהונה אחת בלבד נותרו בצד הדרך הרפורמות בגיור ומינוי רבנים ראשיים ורפורמה אחת בלבד צלחה את הדרך: הרפורמה בכשרות שהוביל שר הדתות לשעבר מתן כהנא בגיבוי שר האוצר אביגדור ליברמן. במהלך החודשים האחרונים נכנס החלק הראשון ברפורמה לתוקף המאפשר למועצות דתיות להעניק כשרות ללא קשר לשייכות הגאוגרפית של בעל העסק בניסיון לייצר תחרות ולהוזיל מחירים. החלק הזה נחל הצלחה חלקית בלבד שכן רק כמה עשרות בודדות של עסקים ביקשו להחליף את המשגיח והמועצה.

בינואר 2023 ייכנס לתוקף החלק השני ברפורמה שיאפשר לתאגידים פרטיים להתחרות על מתן כשרויות ברחבי הארץ ללא תלות ברבנות הראשית. בארגון צהר כבר החלו בקמפיין לקראת תחילת השנה הבאה אלא שנראה שהם נמצאים לבד על המגרש יחד עם הכשרויות החרדיות "הבד"צים". במשרד הדתות מנסים לשכנע בשבועות האחרונים גורמים חדשים להיכנס לשוק משום שרק אם אכן תיווצר תחרות הרפורמה תוכל להצליח. בין היתר יש ניסיון להביא את ארגוני הכשרות מחו"ל להתחרות כמו ה-OU וארגונים נוספים.

"יש לכם כשרות צהר?"

כאמור בשבועות הקרובים נפתחת התחרות על לבו של בעל העסק בין התאגידים הפרטיים אלא שבינתיים הארגון היחיד שיצא לדרך עם קמפיין הוא ארגון צהר. לא סתם במסדרונות הכנסת כינו במהלך השנה האחרונה את הרפורמה כ"חוק צהר" מאחר שבשלב הזה נראה שהארגון שפעל רבות במסדרונות הכנסת לטובת קידום הרפורמה בין היתר באמצעות לוביסטים ממשרד הלובי "ריפבליק" משחק במגרש ריק וללא מתחרים. הארגון משקיע בקמפיין הרדיו רבע מיליון שקל כאשר הוא כולל ארבעה מילים בלבד: "יש לכם כשרות צהר?"

מנכ"ל כשרות צהר אמר כי "מדובר בקמפיין מסחרי ראשון מסוגו של מערך כשרות, הוא משקף היטב את הטוב שבמסגרת הרפורמה. באמצעותו אנחנו משקפים לבעלי המסעדות ולציבור שומר הכשרות שיותר ויותר עסקים וסועדים הם בהשגחת צהר היום". בארגון טוענים כי מאז החלה הרפורמה להתקדם עשרות בעלי עסקים הצטרפו לכשרות צהר כאשר היום מדובר בפיקוח שאינו מוכר על ידי הרבנות הראשית ורק בתחילת השנה הקרובה יהיה מדובר בכשרות מוכרת ומאושרת בכללי הרפורמה.

הרפורמה שעברה במסגרת חוק ההסדרים עוד זקוקה להשלמות בתקנות וכן במהלך חקיקה בכנסת שכבר לא ייצא לפועל כדי לאפשר לרבנות הראשית סמכויות אכיפה. בשל היציאה לבחירות והתנגדות החרדים לרפורמה יש סיכוי שאם יהיו חלק מהממשלה הבאה הם יבטלו את החוק שמאפשר תחרות והרפורמה כולה תקבר.

נכון לכתיבת שורות אלו טרם הוכחה יעילותה של הרפורמה בהוזלת מחירים ופתיחת השוק לתחרות: השנה הקובעת תהיה השנה הבאה עם כניסת החלק השני לתוקף ובכפוף להתפתחויות הפוליטיות.