הקפוצ'ינו הכי טוב בארץ מתחבא בבית קפה קטן באום אל פחם

העיר הגדולה בוואדי ערה אינה בחירה שגרתית לטיול, אבל אם תבואו, היא לא תחדל להפתיע אתכם: סיורים מרתקים, גלריה שהיא חובה לכל חובב אמנות וארוחות חלומיות

אום אל פחם. אצל משפחת ג'בארין. גולת הכותרת של היום כולו / צילום: מוסטפא מחג'נא
אום אל פחם. אצל משפחת ג'בארין. גולת הכותרת של היום כולו / צילום: מוסטפא מחג'נא

"דרך ארוכה נעבור, דרך כה קשה יחד אל האור"

(אחינועם ניני, גיל דור ומירה עוואד)

אום אל פחם. על פניו זו אינה בחירה שגרתית ליום טיול, אבל אם רק תתנו לה הזדמנות ותבואו אליה בלב חפץ ובעיניים טובות, נכונה לכם הרפתקה, הכוללת גלריה מקסימה, מפגש עם אמן בינלאומי, אירוח ביתי טעים ואולי החשוב מכל, אפשרות לאוורר את נקודת המבט.

09:00 - הקפה של הפרלמנט

בבוקר יום מהביל הציעה לי חברתי אסנת לשוטט איתה באום אל פחם. "יש לי חבר מקומי שאומר שיש שם המון מה לראות ולאכול", ניסתה לפתות אותי בטריקים מוכרים. אני מודה שלרגע קל לפת אותי חשש, שהתחלף כהרף עין בסקרנות. וכך יצאנו לגלות את אום אל פחם, עיר ערבית בישראל, שבמקרה הטוב עוצרים בה לאכול במסעדה נודעת שם, ובמקרה הרע היא גוררת דעות קדומות.

את האחרונות הפגנו בעצמנו, כשהתיישבנו בבית קפה סתמי למראה בחברת מוסטפא מחאג'נה, חברה הטוב של אסנת, המשמש מנהל סניף מעוף בעיר - הסוכנות לעסקים קטנים של משרד הכלכלה. מודות באשמה, היינו סקפטיות לגבי איכות הקפה. קצת גבה ליבנו בבתי הקפה של תל אביב. אבל אחרי שטעמנו כאן את אחד הקפוצ'ינואים הטובים בחיינו, נאלצנו לבלוע את הכובע ואת טיפות הקפאין המתוקות מרות. ואולי בכוס הקפה הזאת טמון הסיפור כולו.

כאן המקום להקדים ולהגיד, שבכל שלב במהלך ביקורנו המרתק בעיר לא טויחו הבעיות, האתגרים והכאב של העיר ותושביה, אבל בד בבד כל מי שפגשנו האיר לנו פנים ופתח בפנינו את ליבו ואת ביתו. הדרך עוד ארוכה, אולם כדי לפסוע בה יש להתחיל איפשהו.

בונז'ור סיטי. כביש ראשי. 052-3839794

10:00 מה שרואים משם

תצפית מהר אסכנדר על השכונות וסיור מעמיק בעיר כדאי לעשות בהדרכת שרין מחאג'נה, מורת דרך מקומית וד"ר לארכיאולוגיה. אישה מוסלמית, מקומית גאה שמישירה מבט אמיץ ולא מתנצל אל המציאות. את הסיור בגרעין הישן של העיר, במסגד ובבית הקברות היא מובילה בבטחה. דיבורה רהוט וידעני, ומשובץ בשפע סיפורים אישיים, ובכך היא מאפשרת הצצה נדירה אל לב ליבה של החברה הערבית. סיפורה האישי מרתק את השומע, ואין שאלה, נוקבת ככל שתהיה, שלא תיענה בתשובה נוקבת לא פחות.

אום אל פאחם / צילום: מוסטפא מחג'נא
 אום אל פאחם / צילום: מוסטפא מחג'נא

אנחנו צועדות בסמטאות, עוצרות בחנות יפהפייה לכלים מעוטרים ומקשיבות לדבריה המשולבים בכאב ובאופטימיות. בעיות האלימות והפשיעה אל מול גאוות בית הספר למחוננים שבעיר, אליו מגיעים מכל הארץ, מעמד האישה בחברה הערבית, וכיצד מתמודדים עם הקדמה ועדיין משמרים מסורת.

שרין טיולים, סיור מודרך באום אל פחם - 0505835517, בתיאום מראש.

12:00 גלריה של תקווה

הגלריה לאמנות עכשווית של אום אל פחם היא מקום שכל חובב אמנות חייב לבקר בו. מעבר לתערוכות המתחלפות ותצוגת הקבע המרשימה,זה גם מקום מפגש בין תרבויות, ותפקידה בין השאר לנתץ תפיסות, לעצבן לפרקים ובעיקר לעורר למחשבה, שגם זה הרי חלק מתפקידה של אמנות. הגלריה היא בבת עינו ומפעל חיים של סעיד אבו שקרה, קצין משטרה בדימוס המספר את סיפור הקמתה ואת תפקידה החברתי בלהט ובתשוקה.

הגלריה לאמנות עכשווית של אום אל פחם / צילום: מוסטפא מחג'נא
 הגלריה לאמנות עכשווית של אום אל פחם / צילום: מוסטפא מחג'נא

הגלריה לאמנות עכשווית, רחוב חיפה. סגור בשישי, פתוח בשבת. 04-6315257

14:00 - לוחית רישוי חצויה וחתולים מסתוריים

נפעמות מהביקור בגלריה אנחנו מגלות שאום אל פחם היא ערש תרבות ליוצרים בעלי שם, ביניהם האמנית והסופרת עאידה נסראללה. אנחנו ממשיכות לטייל ונבלעות בבית המלאכה המואר של האומן פריד אבו שקרה. פריד הוא אמן מקומי פלסטיני רב תחומי, בעל שם עולמי שעבודותיו מטרידות, במובן הטוב של המילה.

העין לוכדת הרבה פריטים בעלי משמעות ביניהם אוסף של תחריטים ואיורים של חתולים שקשורים לסיפור חייו של פריד. אבל אנחנו עוצרות ליד יצירה שהיא בסך הכול לוחית רישוי של רכב, חצייה צהובה-שחורה, חצייה לבנה-ירוקה. הבטן מתהפכת ולאט נרקמת בינינו שיחה אודות זהות, אמנות וכל מה שבניהן.

לוחית רישוי חצויה בסטודיו של האמן פריד אבו שקרה / צילום: מוסטפא מחג'נא
 לוחית רישוי חצויה בסטודיו של האמן פריד אבו שקרה / צילום: מוסטפא מחג'נא

סטודיו פריד אבו שקרה - אום אל פחם. סטודיו פתוח בכל יום שבת בין 11:00-16:00. מומלץ לתאם מראש. 052-5439321

16:00 ארוחה ופרידה

ואם ביכולתה של אמנות לייצר חיבורים, הרי שביכולתם של מזון ומשקה לחולל קסמים בקירוב לבבות. נחתנו בסלון המזמין של משפחת ג'בארין, שם פתחו לנו שולחן כיד המלך. מעבר לתקרובת השופעת והטעימה עד מאוד, גולת הכותרת של הארוחה, ואולי של היום כולו, התרחשה כשהתפרקדנו כולנו, כולל בני הבית, בסלון המשפחה. כרסינו תפוחה, מפצחים פיסטוקים, מפטפטים על זוטות כגדולות ומתענגים על כמה שעות של שפיות, בהן נעורה בנו תקווה כנה.

אירוח ביתי רנא סלאח ג'בארין. בתיאום מראש לקבוצות בלבד - 050-4201019

יש באום אל פחם בתים מארחים נוספים לארוחות במסגרת הסיורים של שרין.